Bröd
Finns det inget annat bröd för oss LCHF-are än dessa bröd med nötter och annat. Börjar bli less på det, det smakar inte ens bröd?
Det bröd jag bakar smakar riktigt bröd. Det är mandelmjöl och glutin. Glutin ger ett riktigt brödsmak lovar jag. Kolla mitt recept "Brödlimpa".
#2 Ja det är det receptet jag menade. Jag har också bakat morotsmuffins med gluten och mandelmjöl och de smakar som riktiga.
Jag har experimenterat lite när det gäller matbröd, för att hitta ett alternativ som passar mig, ett bröd helt fritt från gluten, frön, nötter, mandel, ost - m a o sånt som oftast förekommer i LCHF matbröd. P g a att jag inte tål gluten och inte mår bra av frön, nötter, mandel - som dessutom har rätt högt kolhydratinnehåll. Och är tveksam till att äta ost.
Den bästa varianten hittills är "Limpa med Pofiber och Fibrex", ett matbröd med brödkonsistens och smak - helt fritt från det jag nämnt. Mycket enkelt att göra. Grundreceptet är Missaz "Bröd med brödsmak" - finns i tråd med samma namn. (Jämfört med frön, nötter, mandel har Pofiber och Fibrex lågt kolhydratinnehåll).
Receptet på limpan finns under "Mat - recept på bröd och brödbaserade rötter" - i tråden "Matbröd LCHF receptsamling"
Ska prova att baka en Jul-limpa, krydda med Julbrödskryddor, som ingefära, kryddnejlika, pommerans…..