Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4182 ggr
matvraket-se
0

Fakir

Har stött på ordet fakir i lite olika sammanhang: diet, diarré bland annat.

Vad betyder det?

mazen
0

Innebär noll kolhydrater, läs punkt 15 i  Vanliga frågor & svar som du hittar uppe i vänsterspalt

Wtn3
0

Nåja, ägg och smör är tillåtet i en fakirdiet, även om kolhydratvärdet där inte är noll. Men nära noll hur som helst.

mazen
0

Vill du bara yttra dej, annars står ju det i punkt 15 i Vanliga frågor & svar

Wtn3
0

Jag har noterat att även om tråden vanliga frågor & svar finns så är det många som ställer de grundläggande frågorna ändå, personligen tycker jag inte det är något fel på att svara direkt istället för att hänvisa till någon annan tråd.

matvraket-se
0

Tack! Ska själv se efter bland vanliga frågor och svar om jag undrar något - spar tid!

Tycker inte att det är "fel" att svara direkt under förutsättning att svaret är korrekt. Hänvisning till annan källa är också bra.

Om hur det kommit att kallas "fakir" och vitsen med  det blir jag kanske upplyst om i "Vanliga frågor och svar"?

Zepp
0

Det är ett begrepp som Skaldeman myntat!

Fakir = självplågare.. det blir ett ganska begränsat urval av matvaror man kan äta.. antagligen blir man led av att äta samma hela tiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skaldeman
0

Ja, det är mitt uttrycks. Som jag ser det är det inget fel på ett begränsat urval av matvaror, så länge som matvarorna är riktiga. Jag åt Fakir i nio månader i sträck. Men för mig var det nödvändigt, alternativet var att dö. Flertalet av alla andra däggdjur äter sin form av fakir hela tiden.

Stefansson säger om detta (på ett ungefär) :

- Jag vet folk som varit väldigt trötta på sälkött efter tre veckor, och en och annan som varit trött på det efter tre månader. Men jag har adrig träffat någon som varit trött på sälkött efter att ha ätit det i tre år.

(Det är nog som kossan. Hon blir aldrig trött på gräs…)

Jag har pratat med gamla engelsmän som ätit bacon och ägg till frukost i 70 år. De ser väldigt förvånade ut när man frågar om det inte blir enformigt…

/SSS

matvraket-se
0

Träffande beskrivning!

Jag har inte idkat någon form av självplågeri sedan jag upphörde att äta bröd o dyl 090105. Har minskat ca tio kg i vikt och lyckats sluta med insulin nyligen.

Äter mejeriprodukter och de flesta slags grönsaker. mandlar och frön. Mår gott! För mig kändes en kostomläggning livsviktig då jag började - mina sockervärden var katastrofala trots 40 + 40 enheter Novomix 30 Flexpen. Då åt jag förstås ohyggliga mängder bröd! Känner mig helt befriad från det begäret!

Jennix
0

Jag har aldrig förstått varför det heter fakir när det betyder att man får äta det godaste dvs KÖTT. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wtn3
0

Att inte äta grädde/CF är inga som helst problem för min del, det saknar jag inte det minsta, men laxen, kycklingen eller fläskkarrén blir allt lite tråkig utan grekisk sallad.