Avsteg!
Tror ni att det är för ofta att göra avsteg 1 dag i månaden då man får äta vad man vill choklad, pizza, glass och godis?
Det är upp till dig. Äter du LCHF för att gå ner i vikt så är det ju ett dilemma det där med "avsteg", allt utöver det vanliga ätandet stoppar ju upp viktnedgången ett par dagar eller gör att det går ännu trögare att komma igång om du har svårt att få fart på viktnedgången. Är det värt det? Ja enligt en del, nej enligt andra.. 
Samma sak gäller ju oavsett anledning man äter så här egentligen.. ett stort avsteg är ju nyttigt för att känna på hur "baksmällan" känns.. sen som sagt är ju frågan är det värt det?
Dessutom så kommer suget efter att göra "avsteg" att minska mer och mer ju längre du fixar att låta bli att göra dom.. Bra va?!?! 
Jag brukade tänka så i början, men efterhand som jag har vant mig vid kosten så känner jag inget behov eller lycka av att planera en godisdag. Ibland får jag "tvångstankar" om något speciellt, såsom en pizza. Kan jag inte släppa dessa tankar, så äter jag helt enkelt den maten. Då försvinner tankarna och man kan återgå till LCHF. Detta är något som funkar för mig och händer mindre än en gång i månaden.
Fint namn du har, förresten.
Jag tror att det är individuellt och beror på hur man reagerar och vad man har för syfte med LCHF. En del av de som är sockerberoende är ju som alkoholister och kan inte göra avsteg eftersom det kan utlösa en nedåtgående spiral. Andra kan lugnt göra planerade avsteg och sen direkt återgå till LCHF. Ytterligare andra får ont i magen eller får andra krämpor om de gör avsteg. Plus ev viktuppgång förstås. Hungern kan också öka efter avsteg.
Men själva tanken med LCHF (tycker jag personligen) är att faktiskt få slippa längtan efter godis, glass och pizza och dylikt. Och jag tycker att det är just det som är skönt! Men anledningen att jag tycker det är kanske just att jag har ett slags beroendeförhållande till socker. Visst, jag faller fortfarande men kan ta mig upp på banan igen efter ett fall. Men så går min viktresa långsamt också.
Så det är nog upp till dig själv. Testa och se hur du mår och om det är "värt" det. Och som Sheena skriver, efter ett tag på LCHF kanske du inte ens längtar efter att göra avsteg längre! 
Jag äter främst LCHF för att gå ner i vikt (20kg) I övrigt är jag frisk, inga magproblem el dyl. För några år sen kaloribantade jag och då hade jag en ätardag i veckan utan att det störde min viktminskning. Men då var jag mycket strikt övriga dagar. Så jag tänkte att om jag äter väldigt lite kolhydrater alla dagar så kanske man kan frossa en dag i månaden. Sen om man inte har behov av det efter ett tag är det ju förståsbara bra men just nu känns det inte som jag vill ta farväl av godis o pizza för alltid.

Jag har aldrig behov av avsteg så länge jag är hemma. Jag har pepparkakor i burkar (ifall någon kommer) det finns både tårta och kakor i frysen, men inget sug. Kommer jag däremot till ett dukat bord med kakor och tårta, så MÅSTE jag bara äta. Sen mår jag illa och har inte fått någon kick av det. Har ätit LCHF sedan augusti 2008. Under hösten har det varit måånga kaffekalas och värken i min kropp har bara blivit värre, så NU har jag bestämt mig igen, att inte äta socker och se hur kroppen reagerar.
När jag var med i VV så hade jag en dag av godisätande i veckan, men alla andra dagar var jag ju hungrig. Av den här kosten mår jag bra och om jag är sugen så äter jag en bit ost.