Hållbarhet under utbildningsdag.
Bra tips på småplock att ta med sig under en dag på utbildning på annan ort kan ju vara ostbitar, korvbitar, nötter osv. Andra förslag?
Men jag undrar i första hand hur länge några ostbitar och korvbitar håller sig i rumstemperatur? I morgon ska jag ska köra en timme och sen sitta på en utbildning i sex timmar och sen hem i bil igen.
Är det risk att mitt småplock blivit dåligt frammåt eftermiddagen? Jag har ingen liten kyllåda, men inser att jag borde skaffa en. Kan kanske ta med i fruset skick och hoppas det tinar lagom till det ska ätas.
Jag har skrivit på anmälan under 'särskild kost' att jag vill ha 'kolhydratsnål kost' och ser med spänning fram mot vad de kommer att bjuda mig på. Är inte helt säker på att de lyckas och kanske ligger det en kaka till eftermiddagskaffe - så jag vill ta med nåt i reserv.
Hoppas jag postar detta på rätt ställe, jag har sökt lite runt här, men hittar inget om hållbarhet i rumstemperatur flera timmar.
Anmaja
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

ost håller sig lätt en dag ,även om en brie kan bli rätt mjuk. Baby bell är oxå perfekt.Salami och ölkorv är ju hållbara i rumstemperatur, så det är perfekt! Jag föredrar sånt framför ötter , det kan lätt bli för mycke av det goda annars.
Tack för tipset copia.
Jag sprang upp till min kvartersbutik och köpte några Babybelle och Ölkorvar så nu har jag lagt det i en liten ask. Har inte tänkt på att just korvarna står i rumstemperatur i affären och inser att frågan var rätt onödig - men då var det för sent att ta bort den. Men nu kommer jag att klara av dagen så det blir ju bra.
Hadebra ni också! 
Anmaja
/Nalle Puh
Köttfärsbiffar brukar jag ha med mig och de klarar sig en hel dag i väskan utan kylning.
Oj, det har jag inte tänkt på, köttfärsbiffar som är så gott. Med fetaostfyllning, mums.
Kanske ett par kokta eller stekta ägg också klarar en dag?
/Nalle Puh
Köttfärsbiffar, bacon muffins och "mackor" av linföbröd med stjocka skivor salami eller ost. Du kan också ta med ett par konserver med makrill i tomatsås. Bara att öppna och äta.
Det mesta klarar sig i rumstemperatur under en dag. Ett undantag jag vet är vispad grädde.
Vi svenskar är nog lite överdrivet försiktiga med det där med kylvaror, tror jag…
Bor numera i England, och här förvarar vi både äggen och smöret ståendes framme i rumstemperatur. Inga problem alls!
Maken har ofta med sig lunch till jobbet - han kör lastbil. Han brukar få med en sallad med lite rostbiff eller skinka, paprika, sallad, tomater, strimlad purjo och majonnäs t ex. Den håller fram till lunch (utom på sommaren!)
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Ah, det finns ju mycket, bara jag hade tänkt till lite. Var lite snabb med frågan. Baconmuffins kollade jag just recept på, verkar jättegott ju.
Jo jag tror också att vi många gånger är lite för försiktiga vad gäller mat och hållbarhet.
/Nalle Puh
För mig har det inte varit några problem med "utvecklingsdagar" … men i våras var jag på en (och hade önskat LC-kost)… det blev så otroligt bra att jag bloggade om maten och kvinnan som hade så bra koll på alternativ föda! :-)
Annars brukar ett par kokta ägg, lite ost och ev. en bit salami hålla sig bra i väskan under en dag. (ofta har jag en äggsallad = mosade kokta ägg + mayo ifall jag behöver nå't under dagen).

En liten mjuk kylväska med en kylklamp i botten är väl en utmärkt lösning. En matsäcksväska är ju bra att ha. Kokta ägg, makrill i tomatsås i burk eller tub, ost salamiskivor är bra mat att ha med sig.

Tror ni inte nu att jag GLÖÖÖMDE min lilla låda i morse när jag for???
Sur som attan blev jag när jag kom på det när jag kört ett par mil och omöjligt kunde vända.
Har ätit av det nu när jag kom hem i stället. Packade ner ostar, några skivor stark lammkorv, en bit 86-procentig choklad, gojibär och nötter.
Har haft en liten mjuk kylväska, men den är försvunnen och jag har inte sett några att köpa på länge.
Kokta ägg hade ju varit gott, men vad är mayo?
Anmaja
/Nalle Puh
Jag tillhör inte de som är rädda för att låta saker stå ute i rumstemperatur (åtm. 21-22 grader), men jag blev lite förvånad över att grädde (i öppnad förpackning) som glömts framme över natten fortfarande var finfin efter 14 timmar ute. Helt klart bra utgångsläge.

Majonnäs
Funderar på om du inte skulle kunna lämna maten i bilen om du ändå ska äta den på vägen hem, vet ju inte vilken breddgrad du befinner dig på men det borde vara kylskåpskallt i bilen?
Jag har alltid med mig några kokta ägg för säkerhets skull, de håller finfint i rumstemperatur. Har du dessutom skalet kvar på kokta ägg klarar de sig flera dar i rumstemperatur. Dessutom brukar jag ha en liten tupperware burk med majo för att hålla fetthalten uppe…. ;-)
Jag brukar också ha en burk majonnäs i handväskan! Nu har jag rengjort en sån där liten handtvättsgel-flaska på 100ml och fyller den med majo när jag ska ut på äventyr.
Håller hela dan, lätt att dosera utan kladd och funkar också som nödproviant!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Va trevligt med alla GODA tips. Jag har nog varit lite överdrivet rädd för hållbarheten på vissa ätbara grejer. Det där med grädden låter ju otroligt, jag låter den aldrig stå framme, iinte mjölk heller.
Jo mellanmålet hade kunnat vara kvar i bilen, men jag skulle inte ha det på hemvägen precis, bara till em-kaffet.
Mayo = majonnäs, kunde jag kanske räknat ut själv. *L*
/Nalle Puh

Min väska köpte jag på Jula men det finns många andra bra modeller.