Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7263 ggr
Paddiz
0

Nyfiken på LCHF

Hej

Har lite frågor om det här med viktminskning och LCHF.

Har ca 20 kg övervikt - har minskat 25 kg sedan slutet av juni. Visst är 25 kg en bra minskning men jag har i princip inte ätit något under denna tid och jag kan säga er att jag är hungrig.

Visst skulle jag kunna fortsätta att göra som jag gjort hittills men frågan är hur jag gör sen när jag nått mitt mål. Givetvis måste jag fortsätta svälta för att inte öka i vikt igen och det är inget jag vill.

Jag har fibromyalgi och har svårigheter att motionera men har ändå stått ut med att träna Step up med mitt Wii och har då tränat minst 1 timme per dag - det är det jag har klarat av. Ja, egentligen har jag inte klarat av det men det är ett måste. Värken har blivit mer olidlig.

Nu till mina frågor som jag hoppas på att någon kan och vill svara på.

1. Om jag börjar med LCHF - kommer jag att öka i vikt i början?
2. Hur länge ska man ge det innan man ser om det fungerar?
3. Hur mycket ska man träna per dag?
4. Måste man äta frukost, lunch och kvallsmat?

Jag känner att jag måste testa något annat än att inte äta.

Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Paddiz
0

Glömde skriva i mitt inlägg att jag testat Liposinol och jag stod still men fick förstoppning.

Har testat Alli men jag ökade i vikt.

Har testat att gå efter viktväktar-points men jag ökade i vikt.

Kram Yvette

mirjap
0

När jag var ny med lchf så läste jag "Vanliga frågor och svar" (Uppe i menyn till vänster) Jag fick många svar på undringar och fler svar blev det när jag läste allas inlägg och frågade själv. Kostdoktorn.se är bra också.

Googla på lchf så får du typ 1miljon träffarCool

Du HAR hittat rätt, inget tvivel, jag har hållt på sen i somras och äter mycket gott, är aldrig hungrig och har stadigt gått ner ca 8 kg.

Lycka till!

LatMask
0

Hej och välkommen Yvette!

Svar på dina frågor:

1. Ja, det kan tänkas att du går upp några kilo i början.

2. Minst sex månader.

3. Träning är ju bra, men du behöver inte om du inte vill och kan.

4. Du kan äta så många, eller snarare få mål du vill.

Sen får jag tillägga något jag ständigt tjatar om: Var snäll mot din stackars misshandlade kropp! Ge den de näringsämnen den så desperat behöver, ge den vila från alla pinande bantningskurer du utsatt den för - det är faktiskt en av grundtankarna bakom LCHF.

Vad är Liposinol, förresten?

Paddiz
0

Tack för era svar.
#2 - Jag har sökt på LCHF och har precis som du skriver fått 1 miljon träffar. Har hört både positivt och negativt om LCHF och är faktiskt rädd för att testa men jag måste nog våga ändå.

#3 - Jag vet att jag inte är snäll mot min kropp men har Försäkringskassans blåslampa i r*ven. Har blivit tillsagd att jag måste gå ner till 50 kg om jag ska följa den rehabiliteringsåtgärdsplan som de gjort upp för mig. Om jag ska gå ner till 50 kg så har jag ytterligare 15 kg att gå ner men jag har satt gränsen till 65 kg - det har jag vägt förut och då trivdes jag. Hade en fruktansvärd värk före jag började min viktminskning och den har inte blivit bättre. Handläggaren på FK säger att det bara är i början jag får mer värk - det är nu fem månader sedan.

Det känns tilltalande att kunna minska i vikt genom att äta och därför ska jag ge LCHF en chans. Jag har inte satt mitt mål till 65 kg utan mitt nästa mål är 85 kg och nästa blir 80 kg. Om det sedan tar ett år - ja, det får vara hänt.

Liposinol är tabletter som luktar hö och ger en fruktansvärd eftersmak. Om du klickar på länken så kommer du till deras hemsida:  http://www.liposinol.com/sv/liposinol-weight-lossA06-sv.htm

Ska börja med LCHF imorgon.

TACK än en gång för era svar.

Kram Yvette

marieliden
0

Men herregud! Gå ner till 50 kilo? Är inte det att ta i om jag får fråga. Ska man inte må bra i den kropp som är lagom för en? Du gör rätt i att sätta små delmål.

Paddiz
0

FKs handläggare har sagt att jag blir av med min fibromyalgi om jag går ner till 50 kg. Jag är 1.61 lång (eller kort) och jag anser att 65 kg är lagom och det är mitt slutmål.

/Yvette

Medlem
1

Jobbar din handläggare som läkare också? Jag vet att FK har läkare som de rådgör med men i detta fall borde läkaren tala för dig vad som är bäst för din kropp, inte din handläggare.

Zepp
0

Ja du är så välkomen så att testa om LCHF är något för dig.. men då skall du slopa de där pillren.. för LCHF går ut på att ersätta energin från kolhydrater med energi från fett!!

Och som sagt tidigare läs Vanliga frågor och svar.. det första du gör!

Huruvida detta är något för dig får tiden utvisa.. många överviktiga är just insulinresistenta, och det är detta som denna kosten är bäst på att reversera!

Tanken är att med lite kolhydrater i kosten så bildas inte så mycket blodsocker.. då bildas inte heller så mycket insulin.. insulin är ett fettlagrande hormon.. och i frånvaro av insulinhöjande blodsocker så dominerar istället Glukagon.. som är ett hormon designat för att just ta utav energilagren och omvandla dessa till energi för kroppen!

Självklart är det som så att om du äter mer än du gör av med så går du upp i vikt.. o vice versa.. skillnaden ligger i hur olika kalorier från olika macronuttrienter påverkar just dina hormoner.. som i sin tur påverkar energiintaget via hunger/mättnad!

Fördelen skulle altså vara att man håller sig mättare o nöjdare på mat som inte leder till att blodsockret åker bergodalban.. nackdelen är väl.. hum.. att man blir tvingad att bara äta gourmetmat.. om det nu är någon nackdel?

Här har du en LCHFfolder du kan trycka ut i tejpa upp på kylskåpet;

LCHF-folder

Här har du ett gratis kostregistreringsprogram;

http://www.minmat.net/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Men herreminje..!! Inte har FK-handläggare nån kunskap i hur du blir av med din fibro.. Förvånad

Enligt min vanlig-människa-uppfattning, så är det förstås bra att inte dras med en stor övervikt, men att prata om 50 kg… - det är fullkomligt prilligt!!

Jag har inte fibro, men en utmattningssjukdom som innebär olika typer av värk som far omkring i kroppen. I mångt och mkt liknar det fibro.

LCHF har hjälp mig väldigt mkt. En bedömning kan sägas vara, att om min värk förut var 10 på en 10-gradig skala, så är den numera oftast nere kanske på 2-3. Kanske viktnedgången (16 kg) spelar in, det blir ju mindre jobb för kroppen, men jag VET att "själva maten" är det avgörande. Naturlig mat utan skadligheter, som innehåller hög koncentration av näring!

Du skriver att du hört negativt om LCHF, och du skriver att du är lite rädd för att pröva.

Vad har du hört? Vad oroar dig?

Visst kan det bli en del omställningsbesvär i början, när du ska ställa om kroppen till nåt nytt. Men det går över och sen brukar man må suveränt bra/mycket bättre än innan. Skrattande

parsley
0

Går du ner till 50 kg så får du ett BMI på 19, vilket är på gränsen till undervikt. Enligt min uppfattning så har man inte så lågt BMI om man har muskler på kroppen och mår bra. Äter du LCHF så ställer kroppen in sig på en idealvikt, som den mår bra av. Vad grundar FK råden, eller ska man säga kraven, i sin rehabiliteringsplan på? Finns det något vetenskapligt bevis för att man "ska" vara på gränsen till undervikt och att undervikt botar fibromyalgi. Personligen tycker FK:s krav är orimliga. Kan man ifrågasätta kraven i deras rehabiliteringsplan?

Det som händer när du svälter är att kroppen anpassar sig till lite mat och minskar ämnesomsättningen.

Vad har du hört för negativt om LCHF? Om du berättar vad det är så kanske vi kan hjälpa dig att bemöta de argumenten och göra dig mindre tveksam.

Välkommen hit! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
starhawk
0

Håller med Parsley där, undervikt är dubbelt så farlig som övervikt, tror dom att man kan använda den gamla diabetikermetoden (innan insulinet kom till) att hålla patienten på svältkost? Detta ledde till att diabetikerna strök med av minsta sjukdom eftersom dom inte hade några reserver. Då var den äldsta diabetikerbehandlingen bättre, man rekommenderade dem att praktiskt taget äta enbart kött, varför försvann den rekommendationen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Paddiz
0

#7 - När jag har bett om att få se papper på att hon är läkare så har hon sagt att hon inte har någon medicinsk kunskap. Hon ansåg oxå att jag borde be min läkare om en remiss till en magsäcksoperation men han vägrar då jag har fibromyalgi. Han anser att jag ska gå ner i vikt men att det ska få ta tid - just för att jag har min sjukdom.

#8 - Tack för att du skrev så att jag förstod. Har slängt både Liposinolen och Alli då jag ökade i vikt av dom. Ska skriva ut foldern och även gå in på den andra länken du skrev.
Har bestämt mig för att testa LCHF då jag gärna vill äta och är det då gott så är det bara ett plus.

#9 - Visst är det väl bara nyttigt att gå ner i vikt och jag känner att mina knä mår mycket bättre - ja, även ryggen tycker om minskningen på 25 kg. Kanske min värk kan dämpas lite med hjälp av LCHF - det hade varit guld värt. Om jag innan hade en 10 på en 10-gradig skala så har jag efter dessa fem månader 20 på skalan. Har så ont att jag inte kan röra mig själv utan att det gör ont.

#10 - Jag har absolut inte tänkt gå ner till 50 kg och visst kommer mitt BMI att ligga på gränsen om jag minskar till 65 kg men det bjuder jag på. Som sagt det är bättre att väga 65 med ett BMI på 25.1 än att väga 100 kg med ett BMI 38,6. Har ett par jeans som jag hade för många, många år sedan och det skulle vara roligt att kunna ha dom. Om jag minskar till 50 kg - ja, då kan jag inte ha dom för att dom är för stora =O)

Det negativa jag hört om LCHF är bl.a. att man får hjärtklappningar, problem med magen pga allt fett, illamående pga allt fett och till sist dåligt humör. I och för sig har jag redan dåligt humör men det beror nog mycket på min värk, oron för framtiden, hungern, oron för att gå upp i vikt =O) Kanske jag kan bli på bättre humör om jag får mat =O)

/Yvette

kaisakavat
0

Paddiz - Du har alltså mycket mera ont i kroppen nu, trots din 25 kgs viktminskning. Stackars dig. Rynkar på näsan

Jag tror att det kan bero på att du äter för lite näring, i kombination med att du låter din kropp jobba hårt. Det blir väldigt slitsamt!

Du resonerar vettigt, tycker jag. 65 kg låter jättebra, som ett drömmål för framtiden. Jag är 165 cm lång och väger nu drygt 70. Nog skulle jag vilja tappa några kilon till, men om någon skulle säga till mig att jag "måste gå ner för att få vård eller för min rehabprocess" - då skulle jag be dem fara åt h-e! Det måste finnas någon måtta!!

Skönt att du vet det. Skrattande

Negativt du hört om LCHF:

- Hjärtklappning, illamående är sådant som kan uppträda i början, när man ställer om kroppen från socker-/kolhydratdrift till keton-/fettdrift. Det är en rejäl omställning för våra kroppar. Men omställningsbesvär går över (om de ens uppstår).

- Dåligt humör - det är svammel. Man blir lugnare och mer harmonisk med LCHF. Glad och nöjd, skulle jag kalla det!

- Problem med magen, tja.. några blir trögare i magen. Oftast hjälper det om man äter mer grönsaker, nötter eller fett. Annars kan det mycket väl gå över av sig självt. Viktigt att dricka mycket vatten.

Maia
0

Hej Yvette!

Jag tror att du kommer att må bra av att gå över till LCHF. Men jag tror att det vore bra för just dig att ta det lite vackert.

Om du berättar vad du äter en vanlig dag just nu så kanske vi skulle kunna klura ut hur just du kan gå över till LCHF utan att få massor av övergångsbesvär.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Zepp
0

Joo.. det där negativa är i allfall delvis sant.. men det handlar om så kallade omställningsbesvär.. under en övergångstid.. brukar vara i tre veckor för de flesta!

Vad det hela handlar om är att från att kroppen är van att ta sin huvudsakliga energi från kolhydrater som bildar glukos, vilket är just blodsocker.. så när du sänker ditt glukoshöjande kolhydratintag så tvingar du kroppen att gå över till att bränna fett som sin främsta energikälla!!

Din hjärna som är helt inställd på att få sitt blodsocker blir milt sagt överaskad och skriker.. hjälp jag dör.. ät något sött!!

I brist på blodsocker ökar som sagt ett hormon som heter Glukagon.. det startar bland annat en process som heter Glukoneogenes.. kort sagt kroppen gör själv allt glukos den behöver.. men främst för vissa delar av hjärnan och röda blodkroppars behov!!

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

När kroppen tvingas att använda fett som främsta energikälla så tar det en tid innan muskler o annat har anpassats för detta.. du blir lite orkeslös.. men se det som att du är på rätt väg!

Vid förbräning av fett bildas som restprodukt även Ketonkroppar, vilket hjärnan kan anväda som bränsle!

Men du får räkna med att det tar en tid innan kroppen har ställt om till full fettförbräning.. välj att ta en snabb omställning eller trappa ner!!

Vissa blir lösa i magen.. men vanligare i början är faktist hård mage!

Nya mättnadskänslor kommer oxå att dyka upp.. nu när inte fallande blodsocker är främsta signal.. går man för länge utan mat kan man få huvudvärk.. äter man för mycket fett.. på en gång.. iallfall i början bromsar kroppen detta genom illamående.. det är egentligen en helt naturlig reaktion.. på för mycket fett!!

Hjärklappningen är nog relaterade till den tillfälliga glukosbristen.. det går över.. eller så ökar man grönsakerna en tid!!

Det där med det dåliga humöret kan jag avfärda helt o hållet.. det är snarare som så att med ett jämnt blodsocker blir oftast även humöret jämnt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paddiz
0

#14 - Jag springer i ett hamsterhjul när det gäller FK och deras rehabiliteringsåtgärder. Om jag inte går ner i vikt tillräckligt fort så drar dom in min sjukersättning. Om jag inte går på Smärtrehab så drar dom sjukersättningen. Om jag inte arbetstränar så drar dom sjukersättningen.

Smärtrehab vill inte ha mig då jag inte har någon arbetsförmåga - de vill lägga ner energi på andra. Jag får inte arbetsträna om jag inte har gått på Smärtrehab. De kommer att dra min sjukersättning och då kan det kvitta om jag går ner i vikt. Sist jag pratade med FKs handläggare så bad jag henne om att ringa och terra någon annan. Nu vill jag minska i vikt för min egen skull - skiter totalt i FK.

#15 - Jag har absolut inget att förlora att börja med LCHF och jag kommer att ta det lugnt.

Den senaste tiden har jag ätit en viktväktarmåltid runt 11.00 och i dom är det 280-310 kcal. Runt 16.00 tränar jag och efter det har jag ätit 2-3 dl lättfil. Under dagen dricker jag kanske ca 0.5 l vatten och 0.5 l juice.

Jag VET att jag har ätit för lite men jag har haft panik och så fort jag ätit så har jag ökat i vikt.

/Yvette

marieliden
0

Då kommer du få känna på nåt annorlunda om du hoppar på det här tåget =) Man är mätt, verkligen och får äta gott.

kaisakavat
0

#17 Ja, himmel!! Om jag inte själv vore van vid FKs vansinnigheter, så skulle jag nog inte tro dig.

Vilken soppa! Skrikandes

Jag betvivlar att deras HOT och UTPRESSNING gentemot dig skulle hålla en rättslig granskning. Jag tror inte att det är tillåtet att villkora på det sättet, "vård" är något man har rätt att neka, tänker jag.. Dessutom har du ju blivit bedömd som icke-arbetsför.

Men jag vet inte - allt är så uppochnervänt numera..  Och iståfall måste man ju orka bråka och jag vet att det orkar man inte/sällan. Visste du att det finns en organisation som hjälper såna som oss, mot fk?? FRIS - Försäkringstagarnas rätt i samhället tror jag det står för..

Bra att du väljer din egen väg - ditt eget upplägg!!

Lyckönskningar!! Glad

Skaldeman
0

En liten varning, Paddiz!

Du äter för närvarande upp muskler och fett. Fortsätter du att äta upp dina muskler så äter du så småningom upp ditt hjärta. Hög tid för kostomläggning, alltså.

/SSS

mirjap
0

#20  Instämmer!! Ät ordentligt och ät fett! Hejar på dig Paddiz!!!!

mirjap
0

#20  Instämmer!! Ät ordentligt och ät fett! Hejar på dig Paddiz!!!!

sofiecoe
0

Du har absolut inget att förlora, jag har bara upplevt fördelar med LCHF. Allt från viktnedgång till bättre humör och mindre stress.

Bli bara inte rädd de första dagarna när du har omställningsbesvär, de går över, se bara till att ha goda LCHF snacks i närheten hela tiden.

Maia
0

Okej. Det var ju inte mycket mat, det. Vet inte om jag vill kalla det mat alls…Oskyldig

Det första du måste göra är att ställa in dig mentalt på att vågen kommer att visa ett par kilon mer. Jag tror att det är en av de viktigaste sakerna. Du får träna ditt huvud.

Och bästa sättet att förbereda det är att inse att det Sten-Sture skriver är en allvarlig varning. Du kan inte äta så som du gör nu och överleva. Det är farligt att äta så lite kalorier.

Det andra du måste göra är att förbereda dig på att du kommer att få laga mer mat. Det finns ju tyvärr inga LCHF-måltider att köpa i frysdisken…

Jag skulle rekommendera att du handlar hem ett par fläskkarréskivor, ekologiska ägg, ett salladshuvud, en riktigt god hårdost och smör på direkten. Och ett par påsar broccoli och blomkålsbuketter till frysen.

Börja med att ta ett ägg eller två med smör till frukost. Kokt och mosat med smör och kryddat. Till exempel.

Ersätt din "middag" med fläskkarré och kryddsmör (krydda med vad du har i skåpet, men se till att det inte är E621 i kryddan) och en knytnäve med kokt broccoli eller blomkål.

Sedan ersätter du din "mat" efter träningen med några ostrullar (salladsblad, lägg skivor av ost med smör på, rulla ihop).

Drick rejält med vatten hela dagen. Med LCHF behöver du lite mer vatten än med kost som innehåller mängder av grönsaker.

Du behöver självklart äta mer än så, men jag tror att du måste trappa upp det och då kan du börja såhär de första dagarna. En av de viktigaste sakerna för dig just nu är att du börjar äta riktig mat.

Jag tror att du skulle må väldigt bra av att också äta nån typ av vitamintablett, med tanke på att du ätit så dålig mat så länge. Surfa runt här så får du bra förslag.

OBS! Jag rekommenderar alltså absolut INTE att man äter såhär lite mat. Men Paddiz har ätit extremt lite och det är inte särskilt smart att gå direkt över till normala mängder.

[tillbakalutat]

Maia
0

Och Paddiz, en sak till. Du måste förbereda dig på att du kanske inte förlorar lika snabbt i vikt, som du gjort under "inte äta alls"-dieten som du hållit på med. Men du kommer att blir friskare och gladare.

[tillbakalutat]

parsley
0

Kan man JO-anmäla FK för deras orealistiska krav? Du har alltid rätt att överklaga deras beslut om de fattar en beslut som är negativt för dig. Visserligen tar sådant tid och innebär ytterligare en påfrestning för dig. Säg till om du vill ha hjälp / liter mer inf om länsrätt och att överklaga, så ska jag försöka hjälpa dig.

SSS som svarat i din tråd är ingen mindre än Sten Sture Skaldeman, författaren till bl a Ät dig ner i vikt, en man som är mycket kunnig när det gäller LCHF. :)

parsley
0

dubbelpost igen, förlåt.

Paddiz
0

#18 - Har ätit idag och jag är riktigt mätt. Ska bli spännande att se hur det går.

#19 - Har upptäckt att det inte spelar någon roll om jag går ner i vikt - de kommer att dra min sjukersättning i alla fall. Capio Cityklinik som jag går hos har en anställd (som varit anställd på FK) som hjälper till med att överklaga FKs beslut - ska få hjälp där.

#20 - Har börjat med LCHF idag och är mätt och belåten. Ingen svält för min del mer.

#21 - TACK för dina hejarop.

#23 - Efter det stöd jag fått här inne så tror jag faktiskt heller inte att jag har något att förlora på detta. Jag räknar med att det blir en stor omställning för mig - men det är något jag måste ta.

#24 - Tack för alla dina råd. Idag har jag ätit så som du skrivit och jag kan säga att jag är mätt och belåten. Kändes lite jobbigt att  äta så mycket fett med tanke på att jag inte ätit något på så lång tid. Det gällde att tänka på annat och bara äta och se glad ut. Har läst runt på nätet och det finns mycket gott att äta. Ser fram emot allt gott att äta.

#25 - Så som jag har haft det den sista tiden så har jag inte gått ner något ändå. Bara jag har sett en köttbit så har jag ökat ett par hekto i vikt - så om jag inte går ner snabbt - ja, det får vara hänt. Bättre ett hekto ner i veckan än två hekto upp per dag =O)

#26 - Har ringt till handläggarens chef och fick svaret att det är regeringen som bestämt att fibromyalgi inte är en sjukdom. Det är också regeringen som bestämt att överviktiga fibromyalgipatienter blir friska om de minskar i vikt. Jag har sjukersättning till och med den 30 september 2009 så jag har lite tid på mig. Tack för ditt erbjudande.

#ALLA - TACK alla för era goda råd. Jag skulle besökt detta forum för längesedan - ni sitter verkligen inne med kunskap om LCHF. Idag har jag ätit både frukost och middag och jag är mätt och belåten. När jag ätit Viktväktarmiddagen så brukar jag känna mig uppsvälld och kan känna att jag ökat i vikt. Idag kände jag mig uppsvälld en timme efter att jag ätit men sedan försvann det.

Har bestämt mig för att satsa något av det som jag har minskat i vikt för att testa LCHF. Min son har gömt min vanliga våg och jag har lovat honom dyrt och heligt att jag inte ska väga mig på mitt Wii Fit. Spelet registrerar om jag väger mig och sonen kan alltså se om jag syndat. Jag har vägt mig varje dag och har nu bestämt mig för att göra det en gång i veckan. Har tränat idag och jag känner mig nöjd med dagen.

Kram Yvette

Margareta
0

Hej Yvette!

Det är verkligen roligt att läsa din tråd.

Precis så här skall Kolhydrater iFokus fungera. Det var därför jag startade forumet för 3½ år sedan.

Lycka till och jag hoppas du inte skall bli besviken.

Numer pensionär i Nynäshamn

Floydian
0

*peppkramar* Härligt att du har kommit igång och mår bra så långt!

Som du märker finns här många med kunskap och erfarenhet och *pepp*

Hang in there! Flört

Maia
0

Underbart Yvette!

Det är fantastiskt att höra att du äter riktig mat.

Det är en god idé att ha en egen tråd här och skriva om hur det går och vad du har för undringar. Du kan fortsätta på den här tråden. Som du ser får du mycket respons och tips.

Ha en fin afton nu!

[tillbakalutat]

mirjap
0

Jättekul!! Har man varit fettskrämd hela sitt liv är det svårt att börja äta just fett. Men det går över. Jag som smusslade med smör på mackan, grädde i kaffet och smög ner grädde i maten, jag häller med hjärtans lust "litervis"( typ) med grädde och smör i maten. Och skäms inte ett dugg när jag brer smör på en tjock ostskiva och…njuuuuuter!!

Det kommer att bli bra det här, som jag sa, jag vet att du hittat rätt!

LatMask
0

Underbart att höra att du vågat gå över till LCHF, Paddiz / Yvette! Klok son du har som förstått "vågens tyranni"!

LatMask
0

Jag reagerade på det där att fibromyalgipatienter bör gå ner i vikt och började rota på Försäkringskassans hemsida, där jag hittade SASSAM, som verkar vara en sorts kartläggning av sjuka.

Några citat från broschyren:

"SASSAM står för Strukturerad Arbetsmetodik för Sjukfallsutredning och samordnad rehabilitering."

Fibromyalgi är földen av stress:

"Många tillstånd som till exempel fibromyalgi, överkänslighet för elektricitet, autonom dysfunktion, kroniska värktillstånd och trötthetssyndrom, kan hos vissa individer uppfylla kriterier för stressorsakade så kallade psykosomatiska tillstånd."

"Ett särskilt område på SASSAM-kartan är substanser och substansintag. I arbetsgruppen, i referensgrupper, samt vid olika utbildningstillfällen har vikten av att kartlägga intag av olika substanser framhållits. Vi har valt att använda begreppet "substanser" då det innefattar såväl läkemedel som alkohol, tobak och eventuellt narkotiska preparat. Hit hör också för lite eller för mycket födointag. Begreppet är värdeneutralt och omfattar både bruk och missbruk."

(min fetstil)

Ehm…

parsley
0

#34 Och översatt till svenska betyder det…? Har sällan skådat maken till byråkratspråk.

Går det att göra en kritisk granskning av SASSAM? Gå igenom materialet punkt för punkt och ta reda på vad FK stödjer sig på, vilka källor de använt osv? Förhoppningsvis kan man få till en strukturerad kritik, som t ex kan användas i debatten ang sjukförsäkringsfrågan.

Tisdag
0

Välkommen Paddiz/Yvette, lycka till! Glad

golftokig
0

Värk och övervikt och FK-tyranni - men MOD i massor att testa en ny väg med allt vad det innebär. Du inspirerar Yvette - skriv mer och berätta hur du har det.

Skickar massor med energi, hejjarop och stöd från sidolinjen.

marieliden
0

Ja, ska bli kul att höra hur det går för dej! Heja, heja =)