Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2335 ggr
kmf79
0

Åka bort!

Imorgon kväll ska vi åka till svärföräldrarna och stanna i tre dagar. Har ni några tips på hur man kan klara sig borta så länge med människor som inte äter LCHF kost. Min svärmor är dessutom väldigt känslig av sig och blir väldigt stött om man inte äter hennes mat och skulle ha med sig egen så det är inget alternativ.

//Karin

Mervi
0

Du får äta det som bjuds, eller det du kan av det som bjuds. Kanske ta lite ost och annat som du kan fylla på om du behöver mer fett.

Det är inte lätt om folk tar illa vid sig att man inte äter.

Hoppas det går bra.

Sindri
0

Du får väl förvara en liten kylbag på ditt rum med kokta ägg, lite nötbröd, torkad skinka, feta ostar mm.

Ta bara av det du kan äta och ät det. Måste du ta ris, potatis mm så ta ytte-pytte-lite och rör omkring det på tallriken.

Förresten - kollar hon vad du äter? Var bara glad, trevlig och berömmande så ordnar det sig nog. Vem kan motstå en männsika som charmar och smickrar en?

LenaKa
0

Själv brukar jag äta av det som bjuds, men tar mindre av kolhydratrika saker och mer av det som är "tillåtet".  :-)

Calmare
0

Dricka mycket vatten…..   Flört

kitabu
0

Hej, du har ju guldläge!

Du skriver på din personliga sajt att du är sjuksköterska. Nu är du uttagen av Sahlgrenska Universitetsjukhuset (fint skall det vara) att deltaga i en speciell studie av mammalediga sjuksköterskor i Sverige. Ni skall äta på ett speciellt sätt och för att inte vara till besvär när ni åker bort tar alla deltagare alltid med egen mat. Packa därför små paket med mat för varje dag. Skriv dagens datum utanpå och ditt deltagarnummer i studien Ditt deltagarnummer är GSGD - 4711 (Går det så går det + parfymen 4711 -- lätt att komma ihåg)

Se bara till att inte skratta och invig din make i det. Om svärmor blir intresserad kan du säga att du gärna berättar om vad det går ut på.

Det går ut på att forska om hur mammalediga sjuksköterskor klarar av att följa instruktioner även då de är lediga.

Man kontrollera hur ni följer instruktionerna genom blodprov var fjärde vecka. N i skall också skriva upp exakt vad ni äter.

Hoppas på det bästa så klarar du det. De flesta människor är väldigt imponerade av medicinska utredningar. Säg att denna forskning pågår under hela din mammaledighet. Sedan kan den ju alltid fortsätta med annat efteråt.

Andra här på KiF kan säkert ge råd om vad du skall ha i paketen. Jag har alltid BabyBel, småostar med mig i väskan.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Här följer studieinformation som du kan kopiera av och printa ut för att visa din svärmor. Fritt efter Annika Dahlqvists hemsida.

Undersökning av matvanor hos mammalediga sjuksköterskor 2009-2010

För deltagare i studien GDSGD

Behöver du hjälp mailar du till din hanledare. Lycka till.

Glöm inte provtagningen första veckan i månaden.

Du får äta:

Mjölkprodukter. Mjölk, fil och yoghurt (finns laktosfria varianter för

laktosintoleranta), Grekisk/Turkisk yoghurt, ost (ej mager), feta-ost, keso, creme

fraiche, grädde, smör, majonnäs etc. Helst ekologiska produkter.

Du ska inte välja lågfett-produkter, och inte sockrade!

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga

fettet!

Kryddor (utan Glutamat, smakförstärkare och E-nummer), salt efter smak.

Hemgjorda såser utan kolhydrater.

Grönsaker. Olja(raps eller oliv)-vinäger-dressing. Majonnäsdressing.

Linfrön.

Oliver. Olivolja och rapsolja (endast ekologiskt odlade, kallpressade).

Kokosfett (inte silverpaketet i affären, utan ren, oprocessad, produkt som kan

finnas i hälsokosten, eller köpas från inköpsställen i min bloggmarginal).

Ägg, helst ekologiska, de innehåller mer omega-3.

(Inte mesost, inte blodpudding; för mycket socker)

Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g

födoämne

Det finns en stor risk, att det i vår normala kost blir en brist på den fleromättade

fettsyran omega-3. Den finns i riklig mängd i fet fisk, samt i tillskott av fiskolja.

Finns också i kött och mjölk från gräsbetande djur, samt i ägg från från hönor

som fått vegetabiliskt omega-3-haltigt foder.

Avstå från (eller minsta möjliga):

Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.

Ris och risprodukter.

Majs och majsprodukter (ex cornflakes).

Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling,

pannkaka etc (stärkelserika födoämnen)

Om du känner att du inte helt kan avstå från exempelvis bröd eller potatis kan du

trappa ner successivt.

Korv och andra charkprodukter. Här finns många E-nummer, som glutamat etc

som skadar våra kroppar. Bör ätas bara vid enstaka tillfällen.

Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker. Allt socker och allt sockrat.

Margariner (på kemisk-teknisk väg hårdgjorda och smörliknande vegetabiliska

fetter)

Omega-6-rika matoljor (exv majsolja, solrosolja, sojaolja, jordnötsolja)

Du får äta lite av:

Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker).

Nötter, mandel, solrosfrön.

Någon bit choklad med hög kakao-procent, 65-70%.

Dessa innehåller låg andel, långsamma, kolhydrater. Uteslut gärna under

bantning, du kan äta lite mer av det när du kommit ner till idealvikt.

Frukost: filmjölk + 1 msk linfrön (+ev lite solrosfrön)

Fil är snålt på protein och fett. Man kan förstärka den med ett par matskedar

Keso och grädde.

Alternativt ägg, bacon eller skinka. Eller omelett med skinka eller annat tillåtet.

Eller en liten riktig, kolhydratsnål, måltid.

Kaffe eller te med eller utan grädde och/eller mjölk.

Lunch o middag: Kött-, fisk- eller kycklingrätt med grönsaker.

Grytor, soppor eller gratänger med ovanstående tillåtna födoämnen. Du kan

tillaga de flesta recept i kokböcker, om du bara undviker kolhydratrika

ingredienser. Man bör då ofta öka fettmängden genom att sätta till smör eller

grädde.

Drick vatten till maten.

[Pennylane1]
0

Haha Lysande Helena!!

kmf79
0

Tack! Håller med, det var verkligen lysande Helena. Vilken otrolig fantasi du har att komma på sådana saker. Har du använt det på någon förut eller kom du på det nu?

Det är ju för bra för att inte prova. Nackdelen är ju att man inte pratar sanning men "vita lögner" kan kanske vara tillåtna ibland.

Tack för tipsen. Det ska nog gå bra det här.

//Karin

kitabu
0

Fantasi skall man använda på bästa sätt.

Du kan väl berätta efteråt hur det gick. Nu kan du ju använda den här metoden några månader till åtminstone.

Hoppas allt går bra

Helena Hesselmark

läs min historia på http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

kmf79
0

Vilken fantastiskt historia. Det är så underbart att läsa sådan historier, det pepper otroligt mycket. Den borde spridas ut till alla som har diabetes typ 2. Jag stöter ju på en hel del som sjuksköterska på äldreboende och det är ju en del i mitt yrke att ge kostråd, bara det inte är någon alternativa naturmediciner och det är det ju inte. Jag är otroligt glad att jag hittat det här forumet och får läsa sådana här fantastiska historier, det är det som fått mig att vilja fortsätta trots mycket motstånd. LCHF är ju verkligen en mirakelkost.

//Karin

alicia80
0

hahaha!!! Den va bra kitabu!!

De måste ju inte vara en vitlögn. De e ju ditt projekt, eller?

Jag har faktiskt gjort så här när jag ska bort. Ringt upp i tid och berättat lite om den kost jag numera äter och vilka problem de ger mig om jag avviker. Därför vill jag veta vad som kommer bjudas på så att jag kan ta med mig något passande. Först kanske de känns lite lustigt men de är nästan de bästa att bara gå rakt på sak. Jag har alltid lite ägg/majjo/smör i väskan i fall maten är mager och inte mättar.

Sedan får dom tycka vad dom vill. Det är min kropp och jag har rätt att stoppa vad jag vill i den. Och jag har nästan altid fått fler med mig än mot mig ändå.

Tungan ute

alicia80
0

oj nu såg jag att du skrev ju faktiskt att ta med inte var ett bra alt. sorry!

Conquest
0

För att komma tillbaka till tråden. Gör som Göran Persson. Ett av de vettigaste uttalande var om lchf:

"Jag äter som vanligt, jag låter bara bli de kolhydratrika delarna"

Det kan du ju citera till svärmor, det går speciellt hem om hon är sosse!

Dessutom ska du leva DITT liv och inte vad omgivningarne tycker.

Du har kanske även en massa skräp i hemmet som ska fram när en viss familjmedlem kommer på besök?

Glöm det!

Tänk på låten "Garden Party" där räfrängen är.

Its all right now.

I learnt my lesson well.

You can't, pleaaaase everybody,

-So you got to please yourselfe

[Pennylane1]
0

komma tillbaka till tråden? Denna tråd har väl inte kommit från ämnet alls? Förvånad

Anmaja
0

Undrar bara huuur det gick? Förvånad

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh