Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7696 ggr
Medlem
0

Brödlimpa

Hej

Bakade en brödlimpa igår med gluten, mandelmjöl, solroskärnor, linfrö, vatten och jäst. Tänker ha brödkryddor i nästa gång. Smaken påminner om det tyska hårda brödet, mycket gott med fet hård ost som Tilsiter.

Mimsivimsi
0

låter och ser gott ut, men jag är rädd för att det är allt för mycket kolhydrater i det.. Samt att jag inte tål gluten.
Men bra recept ändå för de som äter mer kolhydrater. =)
Har du nån koll på KH-%?

Medlem
0

Tack Mimsivimsi! Vad jag läst så är det 2 kolisar i en skiva.

annasanna
0

Jag undrar var du får tag i den där mandeln, jag!

Limpan ser tokgod ut!

chocolatina
0

Gluten, köper man det i mataffärer?  Komplett recept vore kul att få. tack.Kyss

JAUS
0

Jag vill också ha receptet.

Medlem
0

Tack!

Här kommer receptet

1 cup gluten

200 gram mandelmjöl

20 gram solroskärnor

20 gram linfrö

0,5 msk jäst

en nypa salt.

Alla torra ingredienser blandas väl. Jästen lösas upp i lite jummet vatten och blandas i i de torra sedan får man tillsätta vatten lite i taget tills man får en mjuk deg. Låt jäsa i 30 min. Knåda degen och forma den till en limpa och lägg på en plåt och låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda limpan i nedre delen av ugnen i 40-50 min.

Jag köpte gluten på nätet och malen mandelmjöl hittar ni på Ludl kanske?

the-fat-cat
0

Vart på nätet köpte du gluten? Googlat lite, men bara hittat recept på hemmagjord seitan då… Flört

[Pennylane1]
0

gluten tisade någon om att man kan köpa på ett bageri.

Medlem
0

#7 Köpte den på tyska ebay (bor i tyskland själv).

the-fat-cat
0

Aha, vad heter det på tyska? När jag kollat på brittiska ebay har jag bara fått träffar på gluten som ska användas till fiskbete, och det känns lite tveksamt att köpa… Obestämd

JAUS
0
zikzak
0

Va händer om man skippar glutenet?? byta mot extra mandel kanske?

Kebnekaise
0

Byta ut gluten mot fiberhusk???

Medlem
0

#10 Det heter både weizenkleber eller gluten.

ullisbullis
0

Ser gott ut! Ska prova det.

lc-solkatt
0

fiberhusk fungerar som gluten så det borde funka…….men jag vågar inte prova efter vad som häände med mina lussebullar

Medlem
0

#16 Fiberhusk i bröd smakar fisk medan gluten smakar som vanligt bröd.

ullisbullis
0

#16 Jag tycker att gluten har en "träig"bismak. Den sort jag har är helt kolhydratfri - wheat protein isolate 8000. Vilken sort har du?

Tycker att det har bak-egenskapen att lyfta brödet och ge spänst och fasthet men skulle vilja ha lite bättre smak.

JAUS
0

#18 Köpte du ditt gluten här i landet? Jag har själv länkat till "wheat protein isolate 8000" men ej köpt det själv pga av fraktkostnaden.

mikaelj
0

Vet någon hur mycket kolhydrater det blir kvar i degen om man gör egen seitan på ett högproteinmjöl som siktat dinkelvetemjöl, och sköljer ordentligt?

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte särskilt mycket om man gör det ordentligt.

promenixan
0

Jag undrar om man man verkligen behöver jäst ifall man använder färsk hemgjord gluten? Ja det är väl bara att testa antar jag.

Verkar ju vara ett jättebra recept. Jag kommer testa med egen gluten.

Sajtvärd för mitt eget liv

Medlem
0

#18 Jag köper gluten antingen från ebay eller från något kvarn här i närheten, har liksom inget speciellt namn eller märke. Brödet smakar som tyskt fullkornsbröd, mycket gott.

lizaohman
0

Snyggt porslin :)

ullisbullis
0

#19 nej, jag skickade efter från USA www.netrition.com . Ja, den stora nackdelen är fraktkostnaden. Jag har sett att det finns på tyska sidor ex. konzelmann´s(heter weizenkleber på tyska)men jag har inte hittat det i Sverige.

#23 Om du köper från kvarn eller bageri - är det då rent veteprotein(gluten) som är i påsen eller är det glutenmjöl(med vetemjöl i)?

#20 Jag har gjort egen seitan(gluten). Vet ej hur mycket kolisar det blir kvar i degen. Det var enkelt och ganska kul att göra men det färdiga resultatet(när man har tvättat ur stärkelsen) blir som en korallsvamp från havet - gummiaktig och jag tyckte det var svårt att blanda med andra ingredienser. Jag fick blanda i ganska mycket mjöl för att få till en limpdeg. Resutatet blev gott men innehöll för mycket kolhydrater pga mjölet.

Medlem
0

#24 Tack :-D

#25 Ingen aning men det är i pulverform iaf och enligt tillverkarna har den 0 kolisar.

mikaelj
0

Undrar om man kan torka seitan när man knådat & tvättat sin vetedeg? Det borde vara enklare att blanda med andra ingredienser.

Medlem
0

JAUS - Sorry, jag missade din din fråga. Jag bor i Tyskland.

ullisbullis
0

#26 Om det har 0 kolisar så bör det vara rent protein.

Har det bra smak?

#27 Har också funderat på det men ej provat.

Det blir ju mycket billigare än att köpa i så fall.

storost
0

Gluten har ungefär 8 gram kh per 100 gram, men det finns olika kvatliteter av gluten!

https://www.shop.konzelmanns.de/product_info.php/info/p335_Gluten-500g-kohlenhydratarme-Mehlsorte.html

Här finns det till exempel att beställa direkt och de skickar i hela EU.

http://www.megavitalshop.com/index.cfm?shopcontent=/cfm/einzelartnr.cfm&shopparam=shopartnr=116820&shopid=718-11682001

De här skickar också i hela EU, har en annan kvalitet, men är dyrare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

missaz
0

Har varit nyfiken på detta recept ett bra rag nu, men har inte velat beställa gluten från något annat land (struligt med språket och dyrt med frakt) men hittade nu en svensk sida där man kan beställa. Vidrigt pris är det ju, men det kanske är värt det… Ska nog beställa detta tror jag. Här kan det beställas

missaz
0

AJ! Såg just detta på goodstore som säljer gluten…

Vi kontaktar dig om en vara är slutsåld. Minimibeställning är 400 kr och fraktkostnaden är 79 kr. För ordrar med vikt över 9 kg gäller särskilda fraktpriser. Vi kontaktar dig med prisuppgift när vi behandlar din order.

Lite väl att beställa för 400 på en gång, och 79kr frakt var också ganska dyrt… Obestämd

storost
0

missaz

på första sajten kostar glutenet rund SEK 26 per 500 gram och frakt ungefär SEK 134 (klumpsumma).

min egen hemsida.

Medlem
0

#30 Köper 1 kg för cirka 4 euro på ebay

http://cgi.ebay.de/Weizenkleber-Gluten-1-kg_W0QQitemZ380185379319QQcmdZViewItemQQptZNahrungsmittel_Spezialit%C3%A4ten?hash=item5884d081f7#ht_1197wt_958

Man kan kontakta säljaren och kolla om de skickar inom euMühle Schlingemann e.K.

Mühle Schlingemann e.K.

Postanschrift:
Hochstraße 2-4, 45731 Waltrop
Inhaber: Christian Schlingemann

Telefon (+49) 02309-72094
Telefax: ( +49) 02309-7 22 97

E-Mail:mail@muehle-schlingemann.de

missaz
0

storost; jo, men jag kan ju inte tyska, så det är ett problem. Obestämd Ska höra på min Maxibutik om de har gluten som jag kan få köpa i bageriet tror jag.

storost
0

@missaz

Om du vill, så kan jag hjälpa dig med översättning. Har nu precis ringt till honom och pratat med han om olika grejer med low carb. Dem har olika produkter inom LC område.

@medlem

De har högre frakt kostnader, SEK 188 till 5 kilo.

min egen hemsida.

missaz
0

storost;

Tack, vad snällt! Får jag inte tag i här hemma nappar jag på ditt erbjudande! Skrattande

storost
0

missaz

Gör det.

Jag glömde, att det är möjligt att göra en samlingsbeställning - han har också 25kg säckar. Frakt blir det samma från Tyskland hit.

min egen hemsida.