Utbrändhet och LCHF-kost
Har sett att vi är många som har utbrändhetsproblematik bakom oss här. En av orskerna är kanske att att man som mig samtidigt äter väldigt dåligt - går upp i vikt och sedan när man börjar ta sig tillbaka på banan upptäcker att man har 20kg extra att ta tag i. Då hamnar man tex här.
Men vad jag ville komma till är varför denna kost så bra passar för oss med någon form av utmattningsdepressioner. Det är ju inte bara ett sätt att få bort de extra kilona även om det kanske är så det börjar utan även att helt plötsigt så mår man bättre psykiskt.
Jag har varit långtidssjukskriven och även om jag tagit mig upp till ett ganska normalt fungerande liv har jag alla andra vintrar (efter den värsta koman) ändå fått en släng av depresion. Enligt läkaren har jag svårt att fylla på seratonin (eller vad det nu heter) reserven och det märks då under vår mörka vinter. Men ännu är jag hur pigg som helst i år, ingen nedstämdhet i sikte.
Frågan är då: vad är det i LCHF-kosten som gör att seratoninhalten fylls på eller inte lakasut så fort, eller har det med något helt annat att göra?

Kolhydratätande ökar dopaminutsöndringen (därför beroendeframkallande precis som flera droger) medans fettätande ökar serotoninet.
En annan faktor kan vara att fettätande drar ner överskottet på kortisol som är en av de största bovarna vid utbrändhet. Kortisolet bryter ner muskler och hjärnceller, förstör sömnen och drar igång en ond cirkel.
Den förbättrade balansen mellan omega6/omega3 gör nog oxå sitt till.
Pasi:
Jag har en bok som handlar om detta med allt som slutar på -in som gör oss beroende. Den är otroligt "svårläst" för oss vanliga och passar troligen därför dig alldeles utmärkt.
Jag undrar om jag kunde skicka den till dig och att vi sen får ett referat om Du tycker den är bra och tillförlitlig?

OBS: Du får tacka nej, det skall vara frivilligt om det skall bli bra…
Numer pensionär i Nynäshamn
Pasi. Vad är dopamin? Varför ökar kolhydratsätander det? Vad är kortisol? Sådant här är jättesvårt för mig, kan du beskriva det lite mer ingående och tänk dig att du förkarar för en 8 åring 

Jag har ju också en historia av utbrändhet och depression… min enkla, ovetenskapliga teori är att det mättade fettet helt enkelt gör att balansen mellan de olika signalsubstanserna i hjärnan normaliseras… och att kolhydraterna gör att dom kommer i obalans.
Det finns en mängd olika signalsubstanser i hjärnan, varav serotonin är en, och dopamin är en annan, noradrenalin är en tredje, oxytoxin är en fjärde osv. Ett annat namn för signalsubstanser är hormoner (vanligvis pratar vi om hormoner när vi egentligen menar könshormoner)…
Signalsubstansernas uppgift är att överföra nervinmpulsen från en hjärncell till en annan… det sker i den s k synapsen, en sorts koppling mellan hjärncellerna.
Antideprissiva mediciner manipulerar med signalsubstanserna, och hur dom verkar i synapsen, men enligt min erfarenhet är mättat fett både effektivare och utan biverkningar.
"still lost in space and time"
odezza: Jag har 2 ex av den där boken, jag tror kanske du också skulle kunna tillgodogöra dig den. Den handlar mycket om det som händer i hjärnan avseende belöningssystemen mm.
Jag längtar efter att någon mer än jag skall ha läst den så man kan diskutera lite mer om det stämmer. I så fall har vi många lösningar på våra problem där.

Margareta - Självklart är jag intresserad av att läsa en sån bok! Vad heter boken? 

Chocolate-
Dopamin är en del av kroppens belöningssystem (medverkar även till motoriken, att man är pigg o alert samt driften/motivationen efter mat, sex, upplevelser) som styr kroppens belöningssystem….dvs om du gör nåt bra eller får bekräftelse så får du en liten belöning i form av en dopamintripp.
Motsatsen kan sägas vara Serotonin som gör oss glada, nöjda och motverkar motivation.
Nu är båda dessa substanser viktiga, eftersom som med mycket annat handlar det om balansen (som odezza skriver)…för mycket eller för lite gör ingen lycklig. Kolhydratätandet ger antagligen så mycket dopaminökning att serotoninet hämmas vilket kan vara en av förklaringarna till den kraftigt ökade fallen av depression och utbrändhet.
Förr i tiden var nog de få kolhydrater man hade till hands så viktiga för fettuppbyggnaden, att de togs med i belöningssystemet…eller rättare sagt - de som fick belöning för att de åt kollisar åt ännu mer överlevde svåra vintrar och kunde föra sin avkomma vidare.
Exakt hur mekanismerna funkar har jag ingen aning om. 
Kortisolets uppgift är att öka vakenheten vid hot….t ex en ullhårig noshörning försöker trampa ner dig. Kroppen svarar med en adrenalinpåslag som gör musklerna kampberedda. Detta gör att du kan fly det akuta hotet.
Nu utsöndras kortisol som bryter ner muskler (o annan vävnad) för att ge hjärnan socker och göra dig mycket skarp/klar. Du kan nu tänka ut en lösning som gynnar överlevnaden.
Tyvärr ger kolhydratätande tillsammans med dåliga arbetssituationer/förhållande/ekonomi att denna mekanism är påslagen alldeles för ofta. Kanske börjar problemen störa sömnen och då också återuppbyggnaden av hjärnan (hippocampus).
Detta kan på sikt ge kroniskt höga kortisolvärden…med utbrändhet, muskelförtvining, fettuppbyggnad (ansikte/mage/skuldror), totalförstörd sömn, torr flagande hy, Depression, apati osv…
Jag skulle självklart aldrig ha flytt den ullhåriga noshörningen…jag hade ätit upp den. Mums!

Tack Pasi ,för en underbar förklaring av dessa signalsubstanser? som styr vår hjärna! Äntligen fattar man..Ska läsa på det ordentligt, för i skolan pratar vi om depressioner och inlärning på Psykologin, just de saker som det berör!!
Förresten känner jag mej pigg och glad, ätandes fläsksvålar till midda!!
1000 tack Pasi!
Nu förstod jag och det känns väldigt spännande det här. Härligt med folk som kan översätta obegriplig svenska till begriplig. Du och Odezza får läsa de där böckerna och sedan översätta dem till ett begripligt språk (för en 8 åring ;-)) så kommer jag njuta av läsningen.
Och, noshörning har jag aldrig smakat det låter fantastiskt gott ;-).

ullhårig noshörning
ja visst r de härligt då man plötsligt fattar kroppen funktioner o kan tillgodose kroppens behov o slippa utbrändhet o Depression bara genom o äta rätt
tänk om jag vetat detta tidigare

Undrar om man skulle kunna skriva en CD-uppsats om detta? Jag läser ju psykologiprogrammet och ska snart välja ämne… tänk va intressant det vore- för mig iaf ;-)
Pasi:
Boken heter "Matmissbruk" och är skriven av Anne Katherine. Den handlar mycket om vad som händer i hjärnan och varför vi hela tiden dras mot det som slutar på -in och får vi inte det vill vi ha -os "typ".
Jag skriver om den i min presentation. Det var den som fick mig att upptäcka LC-kost 2001. Jag plockade bort socker 1993 under en grav men förstod inte då varför kroppen skrek efter "vitt" istället. Jag blev glukosberoende helt enkelt.
Efter den boken hittade jag Paulun och Montignac och det hjälpte mot mitt sug men inte mot vikten, först när jag träffade Sten Sture på en mailinglista och lärde mig äta fett vände det nedåt.
Hej Oldwolfi. vilka underbara bilder De berättar ju en historia. Vilken bra fotograf du är
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Oldwolfi - Kanonbra bilder! 
Jag hittar inte boken på varken Bokus eller Adlibris. Är den översatt till svenska??
Den finns på svenska men är slutsåld i butikerna sen länge, det är en gammal bok. Jag beställde två ex på Larsons förlag innan den tog slut, kanske de har någon kvar.
#11 - vilken kanonidé, den uppsatsen skulle jag absolut vilja läsa. Att skriva om psykosomatiska effekter av LCHF-kosten på s k utbrändhet (jag skriver s k eftersom jag anser att fenoment existerat långt före själva benämningen), vore bara SÅ spännande. Just biologins effekter på det psykologiska/sociala och vice versa är det mest spännande inom många områden just nu, tycker jag.
Lova att du säger till här på listan om och när du har skrivit uppsatsen! Behöver du informanter att intervjua ställer jag gärna upp!
Oldwolfi. Såg inte att man kunde bläddra vidare först men nu har jag tittat på alla, det tog sin lilla tid ;-). Men va duktig du är, helt fantastiska bilder.

ojsan tack för alla snälla ord om mina bilder har inte sett de förut ,,va glad jag blir tack allihopa
sitter o kollar igenom alla mina inlägg o upptäcker trådar jag missat som den här
tack igen