SSS Ostsufflé
Hej undrar om någon här gjort ostsufflén som finns Skaldemans bok GI-0. Har man något till den eller äter den som den är bara?

SSS själv skriver att den är god uppstekt, som frukostmat.
Och den ligger i avdelningen 10+, där man kan ha lite "tillbehör"… och nämns alldeles efter att han har räknat upp sina viktigaste tillbehör…
Så jag antar att man kan använda ostsufflen som ett tillbehör, till kött eller fisk, eller vad som helst…
Men jag känner inte för att prova den, p g a potatismjölet… och jag fattar inte varför han avänder mellanmjölk istället för helmjölk… är det något som förändrar "suffléegenskaperna"?
Förhoppningsvis kan någon som har testat den svara bättre… 
"still lost in space and time"
I kokboken använder han gräggmjölk (50/50 mjölk/grädde). Men fortfarande potatismjöl.
Kan rapportera att PO fiber inte funkar som ersättning :-)
//Tomas
Är det någon som har fått till SSS Ostsufflé enligt receptet i boken?
Det står 25 min i 175 gader. Och oavsett vilken form jag använder behövs det minst 40 min för att det inte skall vara flytande i mitten…
//TH

Receptet är ursprungligen från Butlers gamla kokbok. Därav ingredienserna. Men jag gillar konsistensen och har lagat den säkert 100 gånger. Det står i min bok att man kan kolla efter 25 minuter, och att sufflén förmodligen behöver 5 minuter till. Men det beror på ugnen. (Tittar man efter en kvart kanskapelsen haverera.)
Själv äter jag sufflén som den är, med smält smör. Och ibland med bacon. Men allra bäst är den uppstekt på morgonen.
/SSS
Håller med om att den är väldigt god, både färsk och dagen efter. har den gärna som tillbehör till en god köttbit och nån god sås.
Men även om jag låter den stå 30 min så är det inte mycket till sufflé i mitten, utan mest något som sert ut som varm sås. Dvs helt flytande.
Men det kanske är tanken att den skall vara sådan i mitten?
//Tomas

Nej, det är det inte! Om det är ett stort rinnande parti är sufflén inte klar. Du får prova ut hur lång tid som behövs i din ugn. Lägg folie över om de får för mycket färg.
Jag har gräddat i min nya ugn och en halvtimme ungefär funkar här också. Jag brukar göra flera suffléer på en gång och är den första lös får de andra stå kvar på eftervärmen.
/SSS