Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7971 ggr
julia61
11/19/09, 4:14 PM

Julgodis?

Har nu gått ned 17,7 kilo sedan i februari och är jättenöjd.

Har mycket mer sällan "dippar" ner i sockersug.

Men skulle ändå vilja ha tips på julgodis gjort med sukrin tex.

Knäck går ju inte att göra utan sirap, så det får jag nog skippa helt.

Har ni några roliga recept till julafton?

Annons:
KattaMo
11/19/09, 4:17 PM
#1

Ishoklad på kokosfett och mörk choklad

Jag har kryddat med kanel, kardemumma,ingefära och kryddnejlika

Det smakade jul tyckte mina arbetskamrater, jag tyckte att det smakade mint. Det är iallafall väldigt gott!

är det något sånt du menar?

Rosalita
11/19/09, 4:23 PM
#2

Jag tänkte testa att göra kanel- och kardemummatryffel. Tänkte koka upp grädde med kanelstång och kardemummakärnor, ta bort från spisen och låta det stå och dra lite så grädden tar smak. Sedan koka upp igen, sila bort kryddorna och hälla över finhackad mörk choklad, och blanda så det chokladen smälter. Sedan rulla kulor eller hälla i formar.

JAUS
11/19/09, 4:24 PM
#3

Tryffel är ett alternativ, gjord av grädde, smör och mörk choklad. Chokladdoppade makadamianötter funkar också.

julia61
11/19/09, 4:28 PM
#4

Oj, så snabba ni är, spara dessa recept och inväntar julstöket!! Idag på jobbet kokade jag kola, luktade gott men inte sugen då jag vet vad det innehåller!!

Tack, just sådana här recept är jag uta efter!

Funderade själv på att rosta lite hasselnötter och mandel, doppa i någon god hög procenthaltig mörk choklad!

Sammet1
11/19/09, 6:25 PM
#5

Jag hade funderingar på att göra egen marsipan på mandel och sukrin, alternativt med muskovadosocker men med mindre mängd än i vanliga recept. Eventuellt kanske man behöver "binda" ihop den med äggvita?

Chokladdoppad mandel rullad i kanel.

Ischoklad med och utan smak på kokosfettet.

Tryffel på grädde med mörk rom och ev strimlat apelsinskal som smaker.

Vet inte hur många sorter jag orkar fixa, men det brukar vara jag som bidrar med godiset till knytkalas-julbordet, så minst 3 får det väl bli. Kanske slänger jag ihop helt vanlig knäck eller kola också, till kolhydratätarna.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Aniara4
11/19/09, 7:00 PM
#6

Jag brukar göra chilitryfflar (mums!) och ischoklad med olika smaksättning. Pepparmintolja är en bra smaksättning.

Annons:
ullisbullis
12/1/09, 8:41 PM
#7

Knäck

Det går att göra knäck utan sirap och socker.

Blanda lika delar grädde och maltitol(socker-alkohol som ofta används i sockerfritt hårdgodis)i en glas- eller porslinsskål med ganska höga kanter och kör i micron först 2 min. på full effekt. Ta ut skålen och rör om. Gör kul-provet som vanlig knäck. Kör i micron igen en minut i taget tills den är lagom tjock. Häll i formar.

Går även att koka i kastrull men tar längre tid.

Varning! Lika sött som vanlig knäck!

kmf79
12/1/09, 9:28 PM
#8

Här är ett recept på kokosbollar som jag fick igår, fantastiskt goda!! Ett måste för mig i jul iallafall.

Kokosbollar;

25 g smör (smält)

1 ägg (uppvispat)

100 g mörk choklad (smält)

150g kokosflingor

Blanda ihop och rulla till bollar. Grädda 6-8 min 200C

Doppa dem i smält choklad.

Skrutt
12/1/09, 9:58 PM
#9

# 7

Vart får man tag i matitol? Funkar det med sukrin i stället?

Blir det någon knäcksmak med bara grädde och sötningsmedel?

missaz
12/1/09, 10:09 PM
#10

Sökte på maltitol och fann detta; maltitol

Inget vidare roligt att läsa om man blev sugan att använda det i stället för socker!

ullisbullis
12/2/09, 10:34 AM
#11

#10 Nej, det är nog inte det bästa alternativet som sötningsmedel.

Har ej provat att göra knäck med sukrin. Kanske funkar….?

Jag vet bara att man KAN göra knäck med Maltitol OM man skulle vilja ha det.

Det idealiska är väl att låta bli men någon kan kanske vilja göra undantag för att det är jul eller så.

JAUS
12/2/09, 1:49 PM
#12

Maltitol=diarré. Skrikandes

ullisbullis
12/2/09, 3:28 PM
#13

#12  Oh shit!Förvånad

Annons:
Fjaellmor
12/2/09, 4:27 PM
#14

Min adventskaka kommer göras till julafton tror jag.

Barnen vill ha sin ischoklad gjord på kallpressad cocosfett och mörk choklad.

Vår stora lyx är tryfflarna, som blev dessa förra året.

/Fjällmor

Emmisha
12/2/09, 10:58 PM
#15

Gud så gott det ser ut! Jag snor apelsintryffel receptet om det är okej? : ) Hur är det o bara doppa i mörk choklad? Mamma gillar nämligen inte vit… o mörk e ju nyttigare med hihi.. : )

Hur smakar adventskakan?

Aniara4
12/7/09, 5:22 PM
#16

Varianter av ischoklad: Med kanel och kardemumma = gott. Vaniljarom = ok. Pepparmintolja = mums!. Gjord på Cocosa med smak, och med lite kokosflingor i och på = en riktig hit!

Chilitryffel: Skär en röd chili i långa strimlor. Koka upp chilin i 1dl grädde. Fiska upp chilistrimlorna (lägg undan och använd i maten!). Stäng av eller sänk värmen. Bryt ner 300g mörk choklad och smält i grädden (jag använder 85%). Lägg i 75g osaltat smör, gärna rumstempererat, och rör om tills smöret smält och det hela blivit en blank, jämn smet. I originalreceptet ska man sen låta smeten svalna lite halvt, och sen rulla kulor och rulla i kakao, men det tycker jag blir grymt kladdigt och jobbigt. Istället tar jag en vid ugnsform och klär med plastfolie, häller i smeten och ställer den i kylskåpet. När det stelnat skär jag den i rutor, ser till att få bort plasten (!) och rullar i kakao. Fyrkantiga tryfflar är precis lika goda som runda!

Förvara i kylskåp.

Skaldeman
12/7/09, 5:28 PM
#17

Mycket smaskigt här. Det kan alla kosta på sig på julafton, under förutsättning att de är klara med sin viktminskning och har hållit sin målvikt ett tag.

/SSS

Upp till toppen
Annons: