Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3083 ggr
AgnesN
0

Mat

Hej, nån som vet hur kroppen påverkas när man "fuskar" alltså äter kolhydrater om man vanligtvis äter LCHF-kost?

och är honung bättre än socker?

/Agnes

cacao
0

Det som händer är väl att om du äter en tillräckligt stor mängd kolhydrater så går kroppen ur ketos för att sedan gå in i den igen då du upphör att lägga till för mkt kolhydrater.

Honung är ju inte så "LCHF" och innehåller massor av kolhydrater men jämfört med socker så är det ju iaf ett bättre val.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Wtn3
0

Alla reagerar olika, en del mår rejält pyton, andra klarar det utan problem, det enda som händer mig är att viktminskningen stannar av och om avsteget varit stort att jag lägger på mig ett par kilon, mest vatten förvisso.

AgnesN
0

Tack för svar!

Jag tänkte gällande fusk mer som att man fuskade vid ett tillfälle, äter en måltid som inte är LCHF eller äter godis vid ett tillfälle. förstör man då något man byggt upp?

Wtn3
0

Man förstör inget i långa loppet genom att fuska någon gång, det viktiga är att man kommer tillbaks på banan direkt igen.

Zepp
0

Att "fuska" då och då är en del av livet.. dvs det kommer hela tiden situationer som gör att man äter sånt man inte tänkt äta.. och är man inte allvarligt sjuk typ diabetiker eller något liknande så händer väl inget mer än att du går ur ketos ett tag tills du återgår till den mat du tänkt äta!

Vi har ju ett socialt liv oxå.. och inga jag känner är medlemmar på KIF.. så det gäller att göra det bästa av situationen bara!!

Föresten.. man måste falla av banan några gånger för att inse varför man går den smala vägen.. oftast leder det till att man funderar på vad det var som var så gott med det där.. man tyckte var så gott förut!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sofiecoe
0

Jag är av åskiten att man måste ju få tillåta sig sådant som inte är LCHF ibland, så länge det inte blir för ofta.

Man kan ju inte gå igenom resten av livet och inte få unna sig något sött någon gång. Det känns som för mycket förbud för mej. Man ska ju leva också!

Sedan är det ju bara att fortsätta med LCHF till vardags och sedan kicka igång igen. När jag har gjort avsteg så brukar jag "fakira i ett par dagar. Än så länge så pekar vikten fortfarande neråt.

cacao
0

Börjar man sätta i system att fuska en eller ett par gånger i veckan så uteblir nog viktnedgång och hälsovinsterna radikalt.

Själv består mitt "fusk" av att kanske max 2 ggr per månad äta en vanlig glass, ta ett par öl eller äta lite godis. Det gör iaf på mig varken till eller från vad gäller vikt och hälsa.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

AgnesN
0

tack för alla bra svar! jag får lite "panik" ibland just för att man aldrig får äta det och det igen och det är förbudet som gör att jag saknar det, egentligen vill jag väl inte ha det! men jag drar slutsatsen att man får fuska ibland å då kommer nog lusten att göra det minska!

LatMask
0

Jag håller med Suss/Cacao, avsteg 1-2 ggr/mån funkar helt OK, då kan jag äta saker med socker mm.

Däremot är avsteg varje vecka lite för mycket, då märker jag hur allting "bromsar upp".

Det är alltså inte så att du aldrig kommer att få äta det ena eller det andra, utan det handlar mer om frekvensen.

Bäst att varna: det kommer inte att smaka så gott, det du suktar efter! Häromdan köpte jag en påse skumtomtar, bara för att prova om jag fortfarande gillar såna,  och det var det äckligaste jag ätit på länge!

AgnesN
0

#9 Uppmuntrande! :)