Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5507 ggr
basta-ya
0

Stevia växten, hur tillreds den?

Jag bor utomlands och långt ifrån större städer, har svårt att hitta många av de produkter ni skriver om.

Nu har jag lyckats få tag på en påse med torkade Stevia löv, men vet inte hur jag ska tillreda dessa, vet någon?

Vill visa min man att man kan äta "söta" efterrätter med min mathållning också. Han är nämligen ett riktigt godismonster!

ikna
0

Jag brukar mest använda bladen i te. När jag odlade själv, pulveriserade jag de torra bladen och använde pulvret att söta med i bl a yoghurt. Du får väl prova dig fram! Skrattande

Wildrat
0

Söta efterrätter är nog svårt att övertyga honom om även om du använder stevia. Det vi tycker är sött (mörk choklad, vatten osv) tycker ingen annan är sött Skrattande. Om du har mycket stevia i blir det en lakrits/anis-liknande bismak.

Medlem
0

Är det vita steviapulvret beskt som det gröna?

Wildrat
0

Jag tycker inte det är beskt, det är bara otroligt sötsliskigt med en biton av anis om man råkar få det på tungan. Har bara överdoserat i yoghurt och då blev det väldigt sött, bismaken fanns inte där men om det berodde på att det trots allt inte var så mycket eller om det var för surheten på yoghurten är svårt att säga…

Medlem
0

Den gröna stevia som jag beställt via internet smakade inte alls sött därför frågade jag om den vita. Kanske jag blivit blåst men jag tänker prova det vita pulvret istället.

Wildrat
0

#5 Vissa tror jag har beskrivit den vita också som besk men det har jag som sagt inte upplevt den som… Jag tror kanske att Sukrin är bättre att söta med än stevia om du tänkt köpa nåt. Sukrin hittar du här. Sukrin smakar bara sött utan biton.

Medlem
0

Tack Wildrat! Jag känner till Sukrin men tyvärrär den dyr med frakten.

basta-ya
0

Ska mala de torra bladen och prova, har också hört att man kan koka dom, men är osäker på om de ska kokas eller bara dra i nästan kokande vatten?

I affären där jag köpte Stevian fick jag prova "avkoket" de gjort, och det var sött inte beskt men med en aningens smak av anis.

#2 Ska göra allt för att försöka locka in min man i LCHF, han älskar kött och fett så det borde passa.

Han väntar på att se hur det går för mej, så nu är jag riktigt motiverad, har själv nu bara hållt på i fyra dagar men helt ok.

En solig hälsning!

LIPO
0

Har använt mig av stevia några år. Det gröna har jag använt mest som the, d.v.s. till en temugg vatten så har jag tillsatt ca 1/8 tesked. Blir supergott the, jag brukar jämnföra det med honungsvatten.

Har slutat med stevia för jag vill komma ifrån det söta.

lina-pina
0

jag prövade sukrin..det var det äckligaste jag smakat!..smakar inte ens sött för mig..jättekonstigt med tanke på ni andra som verkar tycka om det…hellre stevia för mig! a la naturell