Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4823 ggr
jeko69
0

Ghee??

Vad är ghee för något? Och om det är bra, var köper jag det?

mikaelj
0

Inte för att vara sån, men har du provat att söka efter ghee på Google.com

Första träffen besvarar din fråga.

Sindri
0

Det finns en bra beskrivning här på sajten om hur man gör.

jeko69
0

Tack för den gliringen!! Flört(tog inte illa upp)

Det är lite så´n jag är. Att lägga över ansvaret på andra, men jag jobbar hårt på en förändring….

Men nu har jag googlat och även tittat på beskrivningen som #2 hänvisade till, så….

… nu vet jag vad Ghee är för något, men

Är ni många som använder ghee och har ni i så fall något favoritanvändningsområde?

bustas
0

Om inte annat så är hållbarheten mycket längre än vanligt smör. Gjorde det en gång men sedan har det inte blivit av. Med andra ord, jag har inget på G.

[Mastre]
0

Jag använder det till matlagning. Klarar högre temperaturer än vanligt smör och bränner alltså inte så lätt. Antingen gör jag mitt eget eller köper färdigt. Där jag bor har jag hittat det dels i en affär med asiatiskt sortiment, dels en med turkiskt/muslimskt.

Jag vet flera som tar en tesked ghee på morgonen för att motverka förstoppning. En del gör också varm choklad på cacaopulver, varmt vatten och lite ghee.

jeko69
0

Tack för tipsen!!

Det här ska jag prova.

piri-piri
0

Jag börjar varje morgon med en tsk ghee i varmt vatten. Det är lätt att göra, sköter sig själv och mkt billigare förståss än att köpa färdig.

jeko69
0

Är det av någon speciell anledning som du börjar varje dag med just Ghee?

piri-piri
0

#9 Ja, jag var på en pulsavläsning hos en som håller på med auyruveda och då rekomenderade han det för magen. Man tar det på tom mage direkt på morgonen och väntar i 10 min innan man äter.

jeko69
0

Av vilken anledning? Smörjmedel för tarmarna eller höjer det fettförbränningen?

piri-piri
0

Framför allt för tarmarna, minskar gaser men det har ju också fettförbrännande effekt och är bra för levern.