Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7647 ggr
bustas
0

Fläsk/Bacon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hoppas jag ni hjälper mig att reda ut detta. Då jag senast var hemma i Sverige stekte jag Scans bacon i min dotters kök. Det frigjorde sig en grå illaluktande vätska vid stekningen och smaken var hm.. olidlig och dessutom väldigt salt. Fläsket hade ej "gått ut" i datum. Alla i forumet skriver om bacon och nu undrar jag varför köps inte färskt sidfläsk? Är det för smaken, priset, tillgänglighet eller brist på tid? Frågan är ärligt ställd och då jag vet att bacon paketet kostar cirka 15:- per paket á 140 gr, ja då blir kilopriset 107:-/kg. Sidfläsk i hela stycken har ett pris runt 45:-/kg.  Alltså halva priset för äkta vara. Flyttar snart hem efter 18 års frånvaro och undrar försynt vad som väntas mig? Bifogar bild på min hustrus och min fyradagarsranson av lättrimmat.

MonicaHansen
0

Det finns färskt sidfläsk i butikerna här också:)

nobban7
0

Jag är fullständigt värdelös på planering, brukar besluta dagens middag i butiken.
Finns det färskt fläsk när jag känner för det då köper jag det men bacon har vi alltid hemma eftersom det är bra hållbarhet och snabbt stekt som "iställetförmat".

[vaargen]
0

Jag håller mig till Tulips sidfläsk som är färdigskivat och innehåller inte många E-ämnen.

Sammet1
0

Jag köper Icas bacon som brukar kosta 11,50/pkt eller 3 för 30:-, och som är mindre salt än Scans och inte innehåller rökarom.

Räknar man på kilopriset för 11,50/paket hamnar man runt 82:-. Sidfläsket ligger vanligen på 70-80 kr/kg, beroende på om det är helt eller skivat. Ganska likvärdiga priser mao, men jag har en tendens att äta mer av sidfläsket och då blir det ju dyrare i längden!

Jag föredra ändå sidfläsk och skulle gärna köpa det varje gång, men dels ingår det inte i det vanliga sortimentet på min lokala Ica, utan då måste jag handla i "storstan", dels finns det inte alltid färdigskivat eller är mycket dyrare färdigskivat (även i "storstan"), och då går det mycket snabbare och lättare med bacon.

På min önskelista i jul står en skärmaskin… Glad

**Surface of Velvet
**Core of Steel

starhawk
0

Handlar nästan aldrig bacon i "vanliga" butiker, däremot köper jag stadigt bacon hos Taylor & Jones, då får man äkta engelskt bacon och inte randigt fuskbacon, så nåt behov av sidfläsk har jag knappast. Det blir visserligen dyrare att köpa äkta bacon men det är det värt att få äkta vara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Jag åt sidfläsk ett tag men tröttnade på smaken, nu lägger jag bacon i blöt för att få bort det mesta av nitritsaltet. Nitritfritt bacon är mycket svårt att få tag på tyvärr.

raphanus
0

Kan svaret heta nitriter? Är det mindre nitriter i bacon än i sidfläsk?

Sammet1
0

#7 Nej, tvärtom. Nästan alla baconsorter innehåller nitrit. Färskt sidfläsk innehåller inget annat än just sidfläsk.

Rimmat sidfläsk däremot innehåller säkert nitrit (om man inte rimmar själv) men det köper jag aldrig så jag vet inte säkert.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

bustas
0

Tack för all information så här långt angående den så livsviktga varan för oss alla. Jag har nu ätit sidfläsk som jag rimmar själv i över ett år. Det märkliga är att jag tröttnar inte på det. Måste bara ha det minst en gång om dagen. Överblivet fett vid stekningen suges upp med en äggula. Viktigt är att steka på låg temperatur och inte stressa. Jag är bortskämd med ett oerhört gott fläsk från svin som traskar runt utomhus och bökar. Nu är vintern mild så de håller på fortfarande utomhus då jag dagligen passerar dem på väg till och från arbetsplatsen.

Cowboy
0

Att köpa bacon i småpaket om 100 - 140 gram blir naturligtvis dyrt. Scan skickar fläsket till Polen innan det kommer i paketen.

Eftersom bacon är min dagliga frukost köper jag större förpackningar om 1 - 1,5 kg och då hamnar kilopriset  på 50 - 65 kr/kg. På Coop Forum finns 1 kg-paket med fina skivor som är lätta att ta av. På City-Gross köper jag paket där skivorna ligger i en rulle som går lätt att ta av. På Willys köper jag paket om ca: 1,5 kg till bra pris mn ibland kan skivorna vara ojämna och svåra att ta av.

Till frukosten äter jag bacon men rimmat sidfläst passar ju också bra i mänga sammanhang

JAUS
0

Ja låg temperatur gör att resultatet blir bäst.

raphanus
0

#9 - Finns det jobb och bostad i Litauen? *blink, blink*

bustas
0

Cowboy, tack för ett uttömande svar.

raphaus, jag förstår Din tankegång, allt för sidfläsket.  Bostad, ja. Arbete, njä, men jag kan inte drömma om att Du skulle acceptera lönen. En litauisk meddellön ligger på cirka 3000 kronor netto. Hur de överlever är efter 18 år i landet fortfarande en gåta för mig. Det som är billigare här jämfört med Sverige är, Vodka, cigaretter och boende. Mat och kläder som är fundamentet i tillvaron är i de flesta fall dyrare. Folk lever på bröd och potatis om man skall kortfattat förklara situationen. Därför är oftast äldre kvinnor mycket överviktiga. Det hade idag varit katastrof om detta öde drabbat sveskarna. Vi hade helt enkelt inte klarat av situationen som är verklighet här. Det finns ännu många familjer som lever i hus med jordgolv i sydöstra litauen. Måste nämna dock att det finns en hel del som har oerhört gott ställt som det alltid är i länder som detta. Den enes bröd osv. Nu blev det mycket om annat än sidfläsk men jag ville bara förmedla verkligheten 30 mil från Gotland.

raphanus
0

#13 - Det ska mer till för att avskräcka mig. Kan du bo där, så kan väl jag. Och jag kan bo var som helst där det finns gott sidfläsk.

(Jag blir av med mitt jobb i april, så jag behöver se över alla möjligheter jag kan.)

Zepp
0

Jag liksom många andr LCHFare nämner nog bacon, mest för att det är lätt att föreslå för nybörjare!

Och i början åt jag en hel del bacon.. men så småningom blev jag trött på det billiga ICAbaconet och gick över på Tulip som har fler sorter varav en del faktist är rökta och inte så mycket vatten i!

Numera försöker jag mest få tag i riktigt färskt sidfläsk.. det är bra mycket godare på en daglig basis.. anser jag o inga konstiga grejer i heller!

Färskt fläsk kan man dessutom ha både som frukost o midag!!

Blev främst trött på allt vatten som de tryckt in i det billiga baconet.. och därav alla kemikalier som de måste tillsätta!!

Men jag har alltid bacon i kylen för att ta till som reserv eller i maträtter.. och då är det alltid Tulips bästa sort!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
0

Din iakttagelse är helt riktig. Jag äter plastförpackad bacon ibland för att det är lättare att få tag i.

Favoriten är gårdsbacon, knaprigt och gott, som jag köper i lösvikt över disk. Det bär sig åt som bacon ska i pannan också. Jag slipper alltså det som du beskriver som illaluktande vätska. Själv kallar jag ICAs och Scans bacon för "vattenskadade". När vattnet kokat ur så sitter de fast i pannan så man får hacka loss dem.

Alternativt köper jag COOPs i 1-kilosförpackning. De är lite tjockare men smakar bra mycket bättre och är billigare (halva kilopriset) än de vattenskadade.

>>>Malum domesticum<<<