Körv.
God kväll. Jag undrar vad fläskkorven (kokekorven) innehåller då det gäller kolhydrater och tillsatser. Här i Litauen finns ingen deklaration och de som säljer den har ingen aning. Tittar man på "Min mat" så är ju blandningen perfekt för LCHF: idën men hur är det i verkligheten? Och vad kan de 6% kolhydrater vara? Mjöl?
Hej, Läste nånstans att fläskkorv innehåller potatismjöl. I hemmagjorda kan det finnas potatis. Men tillsatsämnen i industriellt gjord korv har jag ingen aning.

Jo, troligtvis har de det här också. Annars är det ju väldigt praktiskt att pressa ut färsen och skapa frikadeller. Tack Columba.

Det heter inte kôrv överallt. På en del ställen säger de káv. :)
Potatis och potatismjöl samt ev också korngryn i hemgjord korv. I köpt korv ingen aning.

Hej Bustas! Men visst fick Du recept på julkorv förra året??? Gör man den själv, så vet man vad den innehåller. Men jag har för mej att något gick snett med Din hushållsmaskinen då.
Berätta gärna igen. Den var bra. Kram.

Jaha Du Thyra4. Vilket minne Du har. Jag har förträngt allt det där men nu petade Du upp det till ytan igen. Jo jag tvingades köpa två maskiner, frugan demonstrerade mot ojudet med hushållspapper i öronen, katten fick nervproblem efter det att dragringen flög i väggen och strök kattens öra och jag hamnade på ekonomiskt obestånd. När allt var klart och den sista maskinen väl fungerade och 4 kg kött inhandlats, ja då visade det sig att det inte gick att få fram fjälster i Litauen. Köttkvarnen används som köttkvarn numera och inte som korvstoppningsmaskin. Ha det så gott!

#6 LOL. Jag vill bara påpeka att jag inte är skadeglad, jag gläds åt den drastiska humorn i din välformulerade berättelse. 

Du är härlig Du Bustas. Hoppas att Du hittar korv som Du kan äta till julen.