Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9356 ggr
MonicaHansen
0

Pepparkakemuffins

Har bakat 'muffins' på mandelmjöl med finrivna morötter och pepparkakskryddor, och det blev ganska gott och smakar som mjuk morotskaka med pepparkakesmak..

Smält 50 g smör, och blanda med 1 dl Turkisk youghurt (eller 1 dl Philadephiaost), 2 dl finriven morot (2-3 morötter), och kryddorna:

1,5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
ev. lite stött kardemumma
1 tsk malen ingefära
0,5 tsk malen nejlika

Ta i sötningsmedel om ni vill ha det, annars låt bli, de är goda ändå med den söta smaken från morötterna.

Vispa i 3 ägg och 3 dl mandelmjöl alt. malna mandlar

Klicka upp en stor matsked i muffinsformar, 25 st, 4x5, på en plåt och baka i 225 grader ugn i tio minuter. Förvara i kylen eller frysen.

nobban7
0

Lät smart.

Ron-Jag
0

Låter jättegott. Hade du i bakpulver? Känns som om det kanske saknas.

MonicaHansen
0

Nej, inget bakpulver men man kan ta i en halv tesked om man vill..

skogs-tolva
0

Oj oj oj…

*bokmärk*

cowboy-63
0

Supergoda.

Jag bakade dem med philadelphiaost, ½ dl suckrin, ½ tsk bakpulver och 4 tsk färdiga pepparkakskryddor ist för separata.

Åt dem toppat med cremefraiche… tror detta får bli en vana :)

nobban7
0

Gjorde i en liten sockerkaksform, ersatte kryddorna med vanilj.
När kakan svalnat bredde jag philadelphiaost över den och pudrade över lite kanel. Smakade bra men var kanske lite torr, tar nog mer smör nästa gång.

MonicaHansen
0

Kul att ni gillade receptet, jag får så många goda tips också här inne!

Maia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Å, Monica! Nu har jag gjort dina muffins, fast med lite ändringar. Tusen tack för att du lade ut det här receptet! Morötterna gjorde susen för sötman.

Här är resultatet av det ändrade receptet med pofiber, filmjölk och mer smör, med bilder och beskrivning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Rosalita
0

Vad mumsiga de ser ut att vara! Det här ska jag testa någon gång nu till jul, jag saknar smaken av pepparkaka.

kaisakavat
0

Verkar vara ett kanonrecept! Tackar! Glad

Emmisha
0

åååh det ser farligt gott ut! Undrar om man kan ta bort morötterna… vad tror ni? O ersätta med mer ägg o pofiber?

Fjaellmor
0

Men!

Så smart med morot!

Det måste jag prova nästa gång jag gör min adventskaka

Tack snälla du för tipset!

Skrattande

Maia
0

#11 Varför skulle man ta bort dem? (nyfiken)

Jag tror att det är de som gör kakan, så att säga. Jag har inte ätit något LCHF-igt som har såhär bra konsistens.

[tillbakalutat]

Roarkish
0

Testade dessa för några dagar sedan. Barnen tyckte inte om dem, men dom vuxna tyckte de var kanon. Jag toppade med en stor klick philly ost, grädde och sötningsmedel. Dom försvann illa kvickt.

Emmisha
0

#13 nej jag tänkte bara att det är ganska mkt kolhydrater i morötter…. =/

det e ju vansinnigt gott med morötter o nu under jul kanske man kan va lite flexibel, bättre än mjöl iaf! :P

MonicaHansen
0

Visst kan man ta bort morötterna, de är ju söta och alla tål inte söta grönsaker så ta det försiktigt om ni är väldigt känsliga, eller halvera mängden istället på finrivna morötter…

Maia
0

#15 Det är nog mer kolhydrater procentuellt i mandeln (13,40/100g) än morötterna (8,70/100 g råa, 10,8/100 g tillagade), faktiskt. Så kolhydrat/muffin blir bättre ju mer morötter och mindre mandel du tar.

Men, som MonicaHansen skriver, en del triggas av rotfrukter på ett annat sätt än av nötter. Så man måste känna sig själv. (Som vanligt… suck…)

[tillbakalutat]

Emmisha
0

aaah smart där! TACK för tipsen. Jag är nog mer känslig mot nötter.. Blir liksom lite svullen, eller svårt o gå ner i vikt. OJ trodde morötter innehöll mer kolhydrater än 8,7 g råa eller 10,8 tilllagade! Men dååå är det ju okej. Plus att man äter ju inte alla muffins själva! haha.

undra hur det blir o göra med choklad i dom…. hmm va tror ni? ska man lägg till lite smör eller vätska i o med att choklad e ju lite som mjöl i konsistensen..