OT-blomflugor
Varje gång jag byterjord på mina blommor eller bara fyller på så dröjer det inte länge innan jag har invasion av små irriterande flugor. Men….
Själv påsen med blomjord innehåller inga flugor. Det borde komma ett moln av dessa så fort påsen öppnas. Min slutsats är därför…
Blomflugor kläcks ur frön
! Måste ju vara så eftersom de kräver vatten och ljus för att "födas". Eller??
Någon som har en bättre ide'?
Nejdå, du har gjort en fullständigt logisk och avancerad bevisredovisning. Imponerande! Jag bugar och lagrar kunskapen i det runda arkivet. Jag har förresten upptäckt en del irriterande sådana just i går och i natt var jag på flugjakt. Har du hört att man kan sticka ner tändstickor - med svavlet neråt :) - och på så sätt slippa eländena?

hm, så är därför man inte har lika mycket "fjärilar i magen" längre, dom lägger larver i fröna i fullkornsbrödet… luktar som en konspiration det här…

Haha
så måste det vara #2!
Tändstickor?? Måste testas! Blir galen på dem (flugorna alltså)! Av någon anledning så vill de så gärna in i näsan, störtdyka i maten OCH läsa morgontidningen:-)

"Småflugor" på krukväxterna
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lite tips som hjälper mot blomflugor: snus eller kryddnejlika i blomkrukorna. Snus funkar bäst. Inga skador på blommorna.
Såna där besvärliga blomflugor som brukar dyka upp i drivor i slutet på sommaren kan bekämpas genom att man tar ett glas med vatten, häller i lite vinäger, nåt sött och ett par droppar diskmedel. Byts ut efter ett par dagar eller när man tröttnar på att se de drunknade flugorna.
Sorgmyggor, eller det vi i oftast kallar "blomflugor", kan vara ett vanligt inslag på våra fönsterbrädor. De små blomflugorna lägger ägg i jorden och på 4-5 veckor är de fullbildade. Honan lägger 70-140 ägg under sin livstid i små ansamlingar i fuktig jord. Både ägg och de minsta larverna är helt beroende av fukt för att utvecklas och överleva.Lägre fukthalt är med andra ord värsta fienden, se alltså till att jorden torkar något så när mellan vattningarna.

Köp från Ica eller blomsteraffären, trädgårdar gula kristerlappar, mycket effektiva eller batteridriven mygg-jagare som man, vi, allafall på sommaren, jagar MYGG!
Ett gammalt knep som jag fått höra av en kvinna som haft blomsterhandel i över 50år, är att inte vattna i krukan utan på fatet. Alltså inte hälla vatten direkt på jorden, för att undvika att blomflugorna utvecklas.

Men fortfarande kvarstår det stora mysteriet… Varför kommer de så fort jag planterar om? Det måste ju finnas ägg eller larver i köpejorden som kläcks när jorden får ljus och vatten. Eller…?
Nåväl, ska prova med tändstickor och snus-vatten. Hoppas mitt lakrissnus är extra effektivt:-)

Min pappa som var handlare i många år, sa alltid att man skulle låta blomjorden bli "genomfrusen" minst en gång…just för att slippa dessa små rackare.
Om det funkar vet jag tyvärr inte, man gör ju sällan som föräldrarna säger
#9 Jag tror det finns ägg i blomjorden. Frystekniken tror jag är en bra idé…