Erfarenheter av Probiotika
Man läser ofta om hur bra det är att äta probiotika, ni vet såna där shots eller piller med bakteriekulturer.
Jag har aldrig provat. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter, särskilt om ni samtidigt ätit LCHF-kost?

Jag testade Holistics efter en pencillinkur som satte magen i rejäl obalans. Förvånande nog märkte jag ingen skillnad….de överlevde väl inte min magsyra.
Jag testade också när jag hade problem med gaser. Det var före LCHF-tiden. Märkte inte heller någon skillnad.
Sedan jag började med lchf så har min mage varit 100% stabil.
Vad får dig att vilja ta dessa?
Före LCHF hade jag superstrulig mage och hällde i mig alla sorters probiotika jag kunde hitta, med nada resultat.
På katterna däremot har kraftig probiotika alltid hjälpt. Funderade några gånger på att pröva ZooLac som jag ger dom, men lät bli för den såg inte så smaskig ut… :P
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag försöker mig på en kur nu med probiotika. Har väldiga problem med magen trots väldigt strikt LCHF. Är inne på dag 8 med probiotikan, men magen är fortfarande jätteorolig.
Testade probiotika för några år sedan för att få ordning på min IBS-mage. Märkte ingen förbättring. Har försökt med flera olika hälsokostpreparat men inte hittat nåt som hjälpt. Med LCHF är det mycket bättre än på många år, men inte helt bra. (Men "gasproblemen" är helt försvunna, nu tycker jag nästan bara det är kul när jag lyckas få till en liten prutt nån gång ibland..
)
Probiotika finns naturligt i alla sorters syrade mjölkprodukter och syrade grönsaker. Man behöver inte köpa specialprodukter som unilevers probiotica yoghurt shots.

Jag vill egentligen inte äta probiotika, men en del påstår att det skulle ha så fantastiska egenskaper (och TV-reklamen snackar om immunförsvaret) . Jag har varit skeptisk och efter svaren här lär jag inte testa själv, om jag inte får magproblem.
Tack för alla svar.

Jag har ätit probiotika i snart två år tror jag, (lchf sedan februari) och det är utan tvekan probiotikan som gjorde största skillnad för min mage. Kan inte påstå att jag märkt någon direkt positiv med lchf än, men det kommer väl. Förhoppningsvis. Det var trots allt för magens skull som jag började äta lowcarb.
Mina barn brukar bli bättre i magen när dom dricker pro-viva. Jag tyckte också det var rätt bra före LCHF-tiden.

#9 fenixthebask
Hur lång tid tog det innan du märkte skillnad med probiotikan? Funderar på hur länge jag ska ge probiotikan en chans…
mvh
Anna

De flesta probiotika-drycker innehåller rätt mycket socker, så se upp med såna bara.

Jag käkar det i kapselform. Tror att det tog mellan 1-4 veckor. Är inte helt säkert.
Det värsta som kan hända med probiotikan är ju att det inte fungerar. Inga biverkningar. :)
Jag äter också probiotika i kapselform, de bästa heter Securil och ProbioZym. (finns på www.alternativhalsa.se )
Man är ju helt klart mindre gasig och har heller inte haft magknip sen jag började med dem.

Här kommer en otroligt lång adress, men med bra text om mjölksyrning (jag kan inte hur man länkar)
http://www.weleda.se/weleda_baby/kunskap_och_inspiration/
barnmat/artiklar_om_barnmat/maten_fraan_12_13_
maanader_mjoelksyrade_groensaker/

#17 Bra!
Jag gör om mitt försök från #16, den var ju med i din artikel, Jaus!
Råmjölkspulver år bra.
http://dittochdatt.com/kosttillskott/colostrum.html
Jag blandar 2 mått i lite grädde varje dag

Ett altenativ äratt dricka färskpressad Aloe Vera att ……oxå mycket bra för magen….. de finns i tre olika smaker och sälsj av Forever living produckts……man dricker en shoots varje morgon och det gör susen för magen….
nenna31
#19 Jag skulle iofs föredra flytande råmjölk/grädde men de där kapslarna verkar intressanta. Varför kan ingen sälja opastöriserad mjölk för? 

#10 - Proviva innehåller rätt mycket socker.
Det traditionella alternativet är självklart vanlig filmjölk. Ekologisk A-fil till exempel. Dofilus och bifilus från Arla är extra koncentrerade med bakterier och smakar jäst.

Min mage verkar inte hålla med om att probiotika är så bra, det blir ett sjujäkla knip och sprutt! Före LCHF drack jag Proviva ibland med det resultatet (möjligen att det gick lite bättre om jag först hade druckit Pau d'Arco-te ett tag), och alldeles nyligen provade Holistics kapslar som ska vara bra på att ta sig förbi magsyran, men det rasslade igång direkt (efter några timmar alltså). Ska ha tålamod och testa lite till innan jag ger mig, för dyra var de, men ska se till att inte ta dem innan jag ska iväg någonstans…
Nån som har några idéer om vad det kan bero på?
Hej! Jag använde probiotika pulver som jag drack innan ag somnade ca 2 år.Då var jag omedväten om fex glutenintolerans så samtidigt som jag byggde upp tarmen bröt jag ner den.Jag tror probiotika kan vara bra om man vill bygga upp balansen i tarmen efter en antibiotika kur fex.(inte bara bra men helt nödvendigt.) Har slutat med det efter att jag kollade effekten på mitt blodsocker (har typ 1) min senaste tablett av rprobiotika inneholdt en form av socker - mono…något.
Nu har jag druckit peppermynta the´som uppbyggandes sak.-Senast denna veckan upplevde jag efter ett litt för stort ost inntag på kvällen och egglösning mycket vondt i magen-typ knip.Och det var magisk hur bra pepparmynta theét hjalp.Det hjälper visst spedbarn med kolik.Annars kan fex surkål fungera mycket bra etc.Jag dricker innimelan Pau DÁrco the´också.Men jag aktar meg for att köra riktig mycket med sådant eftersom utrensingseffekten kan bli vel hård for kroppen.Det tyder jo på att din mage behöver bygga upp seg/stabil balans när du får sådan stort rasslande efter probiotika?Tror du måste fundera om det finns något i din kost du inte tåler fex.och planera långsiktig-Iallafall, rekomanderar jag mynta gurkemeje vitlök gurka etc som man naturlig kan rena kroppen med.Och äppelcider (skriver man så?eple på norsk..) vinäger som dödar bakterier etc.Smakar inte så dårlig med det i vatten faktisk.
Konklusjon-det behövs i vissa tilfäller men ofta ligger det en orsak till obalansen man måste diagnosera istället för att använda massa penger på tabletter eller pulver och det finns jättebra livsmedel med samma nytta i affären.
När jag åt probiotika tyckte jag att största förbättringen skedde i underlivet. Har mycket problem med svamp och infektioner men det blev bättre med probiotikan. I tarmarna märkte jag ingen skillnad.
Efter ett flertal antibiotikakurer i somras fick jag en obeskrivlig diarré som jag i min enfald tillskrev lchf-kosten och fettdiarré. Fick ytterligare en kur antibiotika utskriven men sunda förnuftet tittade fram och jag kvistade in på apoteket och frågade om de hade någon probiotika. Jag köpte ett rör av något som jag glömt namnet på - kostade 69,- - och inom ett par dagar var min mage som förbytt! Inga problem sedan dess! Proviva och andra livsmedel är kanske bra men innehåller på tok för lite goda bakterier för att ha någon effekt. Kanske fungerar de bäst i förebyggande syfte…
Jag gjorde samma, efter antibiotika effekt.Det var bra,glad eftersom det var så billigt också.#26 I tarmen reguleras jo mycket och som reklamen säger kan en rubbad bakteriebalans skapa problem-så om man får candida i underlivet är det faktisk delvis pgav obalans i tarmen och inte bara "lokalt".Tarmen är jo et stort organ och mycket av immunförsvaret ligger där-så när jag skriver "problem med tarm" menar jag inte vondt i magen ellerså,men nedsatt resistens pgav dårlig immunforsvar/obalans med lite goda bakterier.Så fex allergier kan bli bättre om balanser återställas i tarmen,eller candida i underlivet eller annat.
Problemet med det man tar varje dag tycker jag …i förebyggande syfte.är att man borde inte ha samma sak varje dag eftersom saker som måste vara i prodktet (tabletter eller pulver) kan man bli allergisk mot eller i mitt tilfälle,var det inte bra med sockeret.Det är en annan sak med naturlig mjölksyrning-ingenting att bli sensitiv mot i surkål tror jag.Eller yoghurt.Men jag vet vissa har reagerat med vondt i magen av yoghurten.Men då har det varit pgav laktos intolerans.
Vi i vår familj ska inte vaccinera oss mot svininfluensan. Däremot har jag valt att boosta våra immunförsvar. Detta genom D-vitamin, C-vitamin, omega-3 och probiotika (Laktovitals kapselform). Jag har 2 barn på 1,5 och snart 4 år. Den stora går på dagis 15 timmar i veckan och drar hem det ena viruset efter det andra. Sedan vi började med denna kur (4 månader sedan) så har pojken inte varit sjuk en enda dag, dottern har haft feber en dag, då fick hon lite extra probiotika och dagen efter var hon frisk igen. Varken mannen eller jag har varit sjuka. Dock har vi båda kännt av förkylning (ont i halsen) vid 3 tillfällen, men symptomet har försvunnit lika fort som det kom.
Av dessa anledningar så tror jag att vi håller oss friska med denna "boostning". Vi känner ingen skillnad med eller utan våra tillskott, men frånvaron av sjukdomar talar sitt tydliga språk tycker jag.
Visst, mannen och jag skulle kunna vara "placeboeffekt" men knappast ungarna. Det får tillskotten genom att blanda dem med maten dvs. de vet inte att de får det (förutom omega-3 och den tror de är godis)