Fräter du bort ditt leende?
Aftonbladet idag om att våra sura matvanor fräter bort tänderna.
"Dagens mat har högre surhetsgrad än tidigare. Vi äter mer frukt och salladsdressing vilka har lågt pH-värde liksom juice, sportdrycker, läsk, öl, kaffe, te och vin. Sedan 1980 har till exempel läsk- och juicedrickande ökat från 30 till 95 liter per person och år. Dessutom äter vi oftare och mer oregelbundet. Tänderna får helt enkelt inte vila." (Caroline Hougner)
När man läser det här stycket ser man hur bra vår kost är även ur denna synvinkel:
Vi äter inte så mycket frukt.
Vi dricker inte juice, sportdrycker eller läsk (men fråga mig inte om te! :D).
Vi äter inte så ofta (inga mellanmål när man väl vant sig. Mättnaden varar så länge!).
"Så slipper du frätskador
1. Ät och drick inte mat med hög syrahalt för ofta.
2. Kombinera inte sött och surt, tex syrliga karameller.
3. Undvik sippande under träning. Drick ordentligt efteråt.
4. Använd sugrör så minskar kontakten med tänderna.
5. Skölj alltid med vatten när du ätit eller druckit.
6. Vatten på flaska har ofta högre pH än kranvatten.
7. Vänta med att borsta tänderna en timme efter maten.
8. Använd tandkräm med fluor och liten slipeffekt.
9. Mjuk tandborste är en självklarhet.
10. Fråga din tandläkare eller tandhygienist om de ser tecken på frätskada."

Det där med juice har jag läst om tidigare, men det har jag ju slutat med nu. Te och kaffe dricker jag, men kanske grädden o smöret har en ph-balanserande effekt… någon som vet något om detta? pH-värdena deklareras ju inte på förpackningarna…
"still lost in space and time"
Jag tror vår kost är ypperlig ur tandhälsosynpunkt. Skaldeman skriver också i sin bok att han nästan slutat borsta tänderna helt och hållet…
Jag har inte slutat borsta tänderna, men jag känner definitivt på morgnarna att jag "smakar" bättre.
Tillgången på tandtråd är däremot nödvändig, med allt kött jag äter…
Numer pensionär i Nynäshamn
Haha, jaa… ibland kan man njuta länge efter en måltid av alla köttslamsor mellan tänderna!
Jag känner också en bättre arom i munhålan på morgnarna. Men jag håller med dig Margareta, tandborsten släpper jag INTE!
Jag borstar min tänder, jag får hålla på med tandtråd och dyligt och borstar med en elektiskt apparat, annars blir det massa tandsten. Det börjare med denna kost, innan hade jag nästan inget.
Dessutom blir det inga bakteriebeläggningar att tala om. Inget kladd. Tandborsten och tandstickorna vill jag inte vara utan.
Mervi: Tandsten!! Det har jag också upptäckt att det blivit en hel del av sedan kostomläggningen, speciellt på insidan av framtänderna i underkäken. Eller som min kompis tandhygienisten sa- det finns två sorters tandsten, den jag talar om är tydligen något som kallas "salivsten" om jag minns rätt och är mindre "farlig" än den andra sorten.