Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 7242 ggr
jeko69
0

Sockerfri sill

Jag bara älskar julen och alla dess fantastiska sillinläggningar. Trodde i min enfald att det gick att få tag i sockerfri inlagd sill i butik (min första lchf-jul). Jag har inte hittat någon, har jag kanske inte kollat ordentligt??

Har ni annars några goda recept att dela med er av?

Eller ska jag helt enkelt falla för frestelsen att plocka åt mig av den vanliga sillen på julbordet och tänka att "det är ju bara jul en gång om året!!"

TinaFS
0

Jag brukar grava sill själv och lägga i någon god osötad sås, min favorit är vitlökssill, men det finns oändligt många smakvarianter man kan göra. Men det krävs nog att man lägger in den själv, all sill man köper verkar vara mer eller mindre sötad.

Roarkish
0

Jag hade inte mått dåligt av att äta lite sill, speciellt om det bara är på julafton. Man dör inte av lite kolhydrater, och sill är långt ifrån det värsta man kan äta.

Jag har haft kvällar då jag ätit en skål godis eller chips och sedan tillbaks på banan dagen efter. Jag tror det är bättre att må illa och åka ur ketos 48 timmar än att ha tvångstankar om något.

Zepp
0

Sockret i sillen du köper i handeln fungerar även som konserveringsmedel.. man kan göra egen sill utan socker, men den skall ätas upp omgående.. det är ju trotsallt mer eller mindre rå fisk!!

Jamenar.. hur många gram socker får du i dig.. och hur många gånger om året är det jul??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Det funkar med en blandning av socker och stevia. Bara stevia smakar skit, fast jag tror jag åt det första julen…Foten i munnen

Man kan nöja sig med hälften av sockret i receptet eller t.o.m. en tredjedel eller ännu mindre och kompensera upp smaken med stevia. Var inte snål på ättikan bara så det blir farligt.

kajsa71
0

Jag brukar köpa Abbas Skärgårdssill. Den innhåller bara 8g kolhydrater per 100 gram. Några bitar då och då tycker jag är helt OK.

Lisabet
0

Det finns ett recept här på KiF på inlagd sill med stevia. Det använder jag, och tycker är gott. Köpt inlagd sill smakar alldeles för sött för mig numera, även om jag fortfarande gillar sött.