Sjuk med dålig aptit
Jag har någon influensa, svin dito eller någon annan. Ett av symptomen är ett visst illamående. Problematiskt, för jag blir hungrig, men det finns inget jag vill äta. Det mesta direkt äcklar mig.
Detta har lett till att jag gått ner 1,4 kg den senaste veckan. Jag hoppas att det inte kommer tillbaka alltihop så fort jag blir frisk.
Jag har funderat på vad jag verkligen kulle vilja äta nu, om jag inte skulle hålla mig till LCHF. Inte är det riktigt något som lockar ändå. Gröt kanske…men nej.
Under mina fyra månader på LCHF har jag varit mycket strikt. Ingen frukt, t.ex. Nu kände jag att tanken på frukt var lockande, så jag har ätit en apelsin! Den var god och jag njöt faktiskt av att äta den.
I kväll skall jag försöka göra varm choklad på grädde. Kanske i LCHF-Latte ala Kim inspirerad. Det känns åtminstone lite frestande.

Tråkigt att du är sjuk, hoppas du kryar på dej snart.
Får du i dig tillräckligt med C-vitamin?
#1 Tack, finntroll. Det hoppas jag också. Jag blir tvungen att gå till läkare i morgon, för jag var borta tre dagar redan, dvs ons-fre.
#2 Jag har stoppat i mig en C-vitamin-tablett de dagar jag kommit ihåg. Inte blir det väl brist på några dagar? Och lite paprika, tomat och sånt har jag ätit.
C-vitamin är vattenlösligt och lagras inte i kroppen så man bör ta det varje dag om man inte får i sig tillräckligt från kosten. För att få skörbjugg måste man dock ha haft brist länge. Eftersom du blev sugen på frukt så kan det mycket väl vara C-vitaminbrist. Prova att ta det mer regelbundet och se vad som händer.
I dag åt jag nog igen en halv apelsin. Den andra halvan sparar jag till i morgon.
Jag ser nog inte en halv apelsin som ens ett avsteg. Halvan väger ca 100 g, det 9 g kolhydrater enligt Fineli. Jag tror nog att jag håller mig under 20 g trots apelsinen.
Ät mer paprika istället för apelsin. Paprika innehåller nämligen betydligt mer C-vitamin.
Till vardags äter jag paprika, inte apelsin. Men jag tycker att apelsin är godare, så nu när jag tycker att det mesta känns äckligt att äta (vare sig det är LCHF eller inte), så är det helt okay för mig med apelsin.
Fast nu börjar jag må bättre, så jag antar att också matlusten kommer tillbaka.