Syltat Fläsk?
Hej,
jag fick precis ett enormt sug efter syltat fläsk. Det finns i många butiker hemma i Västerbotten, men här nere kring Stockholm har jag inte hittat det alls.
Är det någon som vet om det finns att köpa här eller ännu hellre någon som har ett recept så att man kan göra eget?
Mvh Tomas
Låter spännande! Tyvär är det enda receptet jag hittar vanlig pressylta, http://www.menyse.com/3.11139/recept/pressylta/ men det kanske inte är ens i närheten av att vara liknande.
Hittar du något recept hoppas jag du delar med dig..*ler*

Nej pressylta är inte alls samma sak. Syltat fläsk är liksom en hel fläskbit som man gjort nånting med. Salt och gott är det. Norrländsk delikatess om man frågar mig! 
Lycka till m att laga till det & återkom med recension betr. resultatet. 
Nam-Nam efterrätt åxå bara man byter ut socker mot Sukrin & hvetemjölet mot…? Ngn som vet?
/L

Det är inte riktigt samma det där heller, men det är möjligt att det kanske är samma tillvägagångssätt. Koka fläskbiten (frågan är hur för oss som inte är speciellt vana i köket?) och lägg den i saltlake.

En annan go sak men som kanske inte riktigt samma sak är:
Koka en rimmad fläsklägg, med 10 kryddpepparkorn och 2 lagerblad.( ev. några vitpeppar korn åxå) tills köttet nästan ramlar av från benen.
ta upp fläskbenen och redusera ev, vätskan. Sila bort kryddorna och skär ner köttet i små bitar.
Lägg kött i mindre plastbackar och häll på vätskan så det täcker köttet.
Ställ in i kylen och vips har man en underbar fläskalladob.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Nu har jag kanske hittat nånting! Med hjälp av min far (som för övrigt är helt frälst i syltefläsk), så hittade jag detta:
Dalsländskt syltefläsk 1 kg sidfläsk 3 tsk salt 15 vitpepparkorn 2 liter vatten
Lag: 1½ liter vatten 1 msk strösocker 1 dl salt
1. Lägg sidfläsket i en gryta och häll på vatten och salt. Koka upp och skumma. Tillsätt pepparkornen och koka sedan i 1 ½ timme. 2. Tag upp fläsket och lägg det i press över natten. (Lägg fläsket i en form, lägg en skärbräda på och en mortel eller annan tyngd överst.) 3. Koka upp vatten, socker och salt till lagen. Låt den kallna och häll den sedan över fläsket. Låt fläsket ligga i saltlagen under en vecka. Därefter är det klart att ätas.
Ifall någon är sugen på prova innan jag har hunnit göra det själv.
Vi hittade i en gammal kokbok ett liknande recept men där ingick ingen press över natten och det låt i saltlagen i 2-3 dagar istället. Så fort jag skrivit in det i datorn så lägger jag in det också!

Och här kommer det andra receptet som faktiskt inte verkar vara norrländskt utan snarare tvärtom:
Bogfläsksylta från Bohuslän
2 kg färskt magert benfritt fläskkött (bogfläsk) 1½ l Vatten 2 tsk salt 8 vitpepparkorn 2 krm timjan
Saltlake: 2l Vatten 1-1½ dl salt 1 gul lök i skivor 3-4 lagerblad 10 vitpepparkorn 10 kryddpepparkorn 10 svartpepparkorn
_Lägg fläskköttet i en gryta. Häll på vattnet och tillsätt salt. Koka upp och skumma väl. Tillsätt vitpepparkorn och timjan. Koka köttet under lock på svag värme ca 1 tim. 15 min. Låt det kallna i spadet.
Koka en saltlake av salt och vatten och låt den kallna. Lägg sedan fläsket i en bunke eller kruka tillsammans med lök, lagerblad och grovt stötta pepparkorn. Häll på saltlaken. Placera fläsket på sval plats. Syltan är färdig efter 2-3 dygn. Den kan sedan förvaras på kall plats ev. i laken en kortare tid.
Skär syltan i skivor före serveringen.
Servera den som smörgåsmat eller med potatismos, stuvad vitkål eller brynta kålrötter.
_

Jag gör ungefär det samma med "grisetassar". Mums.
Hatar cancer och älskar vårlökar.