Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7728 ggr
Roarkish
0

Fiskfärs hjälp

Har läst om fiskfärsbiffar vilket låter vansinnigt gott. Jag har inte sett fiskfärs i affärerna. Måste man mala själv?

Jag hade tänkt mig färs, ägg, dill, salt, peppar och någon kall sås.

Någon som har något annat recept att dela med sig av?

Pasi
0

Man kan mixa, mala eller grovhacka med kniv och ev binda ihop det med ägg (behövs inte om man har gädda iblandat).Glad

Roarkish
0

Några speciella fisksorter som rekommenderas? Säljs det normalt i fiskbutiker? Har inte sett det någon gång, tror jag.

mirjap
0

Laxfärsbiffar!! MM, gott! Mixa lax, purjo, dill, ägg, grädde, majonäs. Stek i smör. Jag åt dom med blomkålsmos och citron.

Går säkert lika bra med annan fisk. Pangasiusfilee´r kan jag rekommendera.

Dollan
0

Jag har gjort fiskfärs på t.ex strömmingfiléer, makrill m.m. Feta fiskar är ju särskilt bra med tanke på fettet. Man kan också ta alaska pollok som ju är billig och bra. Bara att slängs ner i matberedaren och köra med kniven, Rör ner ägg, grädde och kryddor. Stek i mycket smör och servera med en kall sås, mums

Maia
0

Tips: Om du använder fryst fisk är det väl värt att låta tina väl och låta överskottsvätska rinna av (och använda till sås, kanske?) innan du mixar den. Mina första fiskfärsbiffar blev väldigt lösa, platta och rinniga och inte alls så fina som jag tänkte på grund av att jag inte gjorde detta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Tisdag
0

Jag brukar ta lax och någon vit fisk som torsk eller sej. Köra i matberedare eller finhacka med kniv, blanda i ägg, grädde, dill och kryddor. Gott med romsås till.

Roarkish
0

Tack för tipsen. Ska fixa till helgen.

Zepp
0

Jag brukar köpa några fileer och hacka dessa rätt grovt, med en kökskniv!

Blandar sen hacket i en bunke med ägg, peppar, salt och persilja!

Till detta gör jag en kall sås på TY, CF, gräde o majonäs och stenbitsrom, i proportioner som jag gillar.. toppar hela rätten med en hög nyskalade räkor! Tungan ute

Ju enlkare desso godare anser jag och jag tycker inte om när det är lax i smeten.. det skär sig tycker jag, då är det bättre att göra laxbiffar för sig!

I min fiskaffär så har de både färdiga biffar och fiskfärs.. är den slut så säger jag bara att ge mig några fileer så jag kan göra själv!!

En annan god sak som dom har mest på våren är grillspett med fisk.. det kan man göra själv oxå men är väl ändå bäst under grillsäsongen.. annars så har jag kört de i ugnen.. lagt pinnarna tvärs i en större form så att de hänger.. man kan trä på fiskbitar, grönsaker, räkor, hummer.. ja lite vad man har.. serveras med samma sås som föregående!!

Grillspetten är rätt bra att ha som bjudmat.. det blir lite annorlunda och lite pill för gästerna så att de blir sysselsatta!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Conquest
0

Tänk på att en fiskfärs har bra att stå ett dygn i kylen innan du gör fiskbiffarna/fiskefrikadellerne/fiskekakorna. SE.DK.NO De blir nycket godare så (Tips från dansk fiskhandlare) Och röra mycket. Fiskbilens fiskekakor är kvarnade hela 10 gångar!

Kall sås kanske ok, men varmt smält smör är umm så gott, och så citronsaft och remo så klart. Innan åt vi ju kokt potatis, idag har vi kokta blomkålsbuketter istället.

Sindri
0

Prova dessa fiskkroketter!

Roarkish
0

Hade lite havskatt och mycket lax över från en fisksoppa jag gjorde igår, och testade att göra biffar av dem. Tog lite västkustsallad till i brist på romsås eller liknande. Blev kanongott och något som kommer ingå i min vardagskost fr o m nu.