Surströmming - vad äter ni till?
Så här års längtar jag ju alltid till surströmmingspremiären! Men det här blir min första surströmmingspremiär som LCHF:are och nu slår det mig att det kan bli problem… Har nog inget större problem att avstå brödet - men surströmming utan färsk mandelpotatis??!!
Hur gör ni andra? Är det någon som hittat ett alternativ till potatisen som funkar med surströmming? Eller väljer ni att "fuska"? Har någon testat nå´t LCHF-bröd till surströmming? Eftersom jag brukar äta surströmming OFTA så här års kan jag inte gärna fuska varje gång…

Nu är ju surströming en tradionell rätt som de flesta inte äter speciellt ofta.. så varför krångla till det.. klart det skall ingå mandelpotatis.. men det behöver väl inte vara stora lass potatis!!??
En annan tradionell rätt med potatis som jag tycker är något godare än surströming är lutfisken på julafton.. skulle va konstigt utan potatis.. men det kan gott räcka med två medelstora, de gångerna.. vad jag vet har jag inte dött av det iallafall.. fins nog farligare saker än några enstaka potatisar, några gånger om året!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ÅÅHHhh surströmming … Det har jag inte ätit sedan jag bodde i norrbotten för många år sedan. Men så gott det är. Undra om jag ska ordna en surströmmingsfest här i söder… funderar på det varje år med det har inte bllivit av - ännu
Så gott, det SKA vara mandelpotstis, rödlök, gräddfil, gräslök, tunnbröd och smör till. Ja, nubbe och öl oxå.

Mmm, surströmming. Jag åt det häromdan (fjolårets). Skippade potatisen och hade gräddfil, rödlök, smör och flatbröd till.
Nu blev jag sugen på lutfisk också 
Jag brukar äta creme fraiche och lök till, det räcker! Åt det bara för ca 1 vecka sedan och det är så GOTT!!!!

Jag har brukat äta potatis och massor av lök som sakta stekts i mycket smör till suringen förut. Kanske det räcker med löken?
sist jag åt det hade jag blomkål till, det gick, men jag saknade potatisen helt klart.
Rå hackad lök och gräddfil till.
Eftersom jag gärna äter surströmming en gång/vecka så här års kan jag inte gärna köra den traditionella varianten med både bröd och mandelpotatis… inte varje gång i alla fall!
Men nog kommer det att bli surströmming med mandelpotatis ibland - det är lika bra att erkänna direkt.
Men där emellan måste jag testa mer LCHF-mässiga varianter. Får testa att äta bara med CF/gräddfil resp med gräddfil och blomkål!
TACK för tipsen!

Å, en hårdbrödskiva med smör och ett par strömmingar och ett par skivade mandelpotatisar på! Nej, inte mår jag dåligt av att sätta i mig lite kolhydrater ibland. Kanske att det finns andra som gör det, men surströmmingen kräver sitt sällskap! Och det blir så klart inte i sällskap med en del personer som inte kan med lukten… Även om jag öppnar den under vatten och låter det värsta pysa ut där.
Nu finns det ju också surströmming som inte har den där hemska lukten, utan snarare en gudomligt läcker lukt som får det att vattnas i munnen…
Jag överlever lite mandelpotatis, det är ju ändå rätt sällan numera som jag äter potatis alls.
Om jag vore du så skulle jag ta lite mandelpotatis till, det är ju trots allt premiär en gång om året, sen äter man som vanligt igen, så jag tror att det inte gör nån skillnad.

En variant som jag har testat är en ägg o sill macka.. med skivat ägg i stället för potatis och surströmingsfileer i stället för sill!
Borde kunna gå att göra ännu mer LCHF genom att byta ut brödet mot flatbröd.. iallafall vill jag minnas att det var mumsigt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Surströmming kan jag äta året runt. Jag äter tomater och lök till, och det räcker. Tyvärr är det ont om entusiaster i Stockholm.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
ägg var en bra ide! borde passa med hackade löken också, vi har alltid hårt tunnbröd, typ Mjälloms till, en klämma med varm potatis och smältande smör, hackad lök och en strömming, helst med rom…. mmmmmm en sån får det allt bli och sen ägg till resten!

Hujedamig så sugen jag blev på surströmming…
Men såååå vansinnigt gott så jag bara sätter i mig fisken som den är utan tillbehör är det inte. Får allt vänta tills jag slutat fakira…hahaha.. 
/ Grodhulda
#13 - annars skulle man ju kunna fakira på surströmming! 

raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#14 - Absolut! Bara simma runt i havet och matas med fisk likt sjölejonen. Jag har alltid undrat om jag inte varit val i ett tidigare liv för jag älskar att bada och så ser jag mer ut som en val än en get. 
LCHF kan verkligen ge insikter 
/ Grodhulda

Får ni halsbränna av surströmmingen när ni har ätit den nu då ni äter lchf?
Älskar surisarna men tar nog o testar gräddfil, ägg, rödlök och strömmingen, älskade nog "pärerna" lite för mycket innan jag åt lchf…
#16 Nej, ingen halsbränna och inga gaser som innan LCHF (då var ju surströmmingsfisarna en legend…)
Har man problem med sur mage eller gaser av surströmming kan jag ge ett tips; ta en eller ett par snapsar bäska droppar till surströmmingen. Det hjälper varje gång! (körde med detta innan LCHF och det funkar jättebra! Inte så gott, men välgörande)

Ja, kanske det! Men får oftast migrän när jag snapsar
Har ju inget med surströmmingarna att göra!!
Så dem ska jag nog ta och testa snart. Både gubben jag och grabben, 11 år gillar firrarna!
#18 Fast man behöver inte mycket; det smakar inte bra så man VILL inte ha mycket! En liten snaps på 3 cl räcker nog.
men missaz! Vi är ju absolutister!! 

Haha, sedan min LCHF-start i mars 07 har jag ätit potatis två ggr och det var till surströmmingspremiären! :)
mmmmmm, kommer göra det i år igen! :)
Men jag kan tänka mig att kokt ägg skulle funka lika bra…
Pennylane; Ahhh… just det ja! Det hade jag förträngt för en sekund! 
Fast om man häller upp "dropparna" i en sån där liten medicinkopp som man har till hostmedicin måste det väl räknas som just medicin
.
Men vi absolutister kanske inte får ta medicin heller…

Host, host…..
Klart det är medicin! Vanlig hostmedicin innehåller ju också alkohol och det tror jag att även absolutister dricker.
Själv brukar jag ta en matsked Absinth (70%) när jag får ont i halsen eller när barnen får magsjuka (för att döda eventuella bakterier). Det är medicin då - inte sprit!

Whiskey ska vara bra för blodet, har jag hört
#26 Även rött vin är bra för blodet, jag tar mig ett glas ibland - endast i medicinskt syfte såklart; jag är ju absolutist! 
så klart!

Absolut!
Har i kväll ätit surströmming á la LCHF med CF, hackad dill samt kokt ägg. Hade en liten burk med bara romströmming så det kändes riktigt lyxigt! 
När mandelpotatisen är klar att börja plockas ur landet kommer jag dock att ha den som tillbehör!
(De kokta äggen var egentligen bara kokta äggvitor. Hade fem vitor över efter frukostens äggmjölk så jag testade att koka dem i micron i en liten skål. Blev mkt bra! Två vitor tog bara 1 minut!)
Här är en surströmmingsälskare till! Jag äter surströmming för strömmingens skull - potatisen är inte så viktig för min del. Däremot måste jag erkänna att det krävs något tillbehör, annars blir det alldeles för salt. Förra året tror jag att jag åt äggröra till. I år ska jag testa med rättikagratäng. I stället för bröd tror jag att oopsies skulle duga alldeles utmärkt. För övrigt har jag alltid skippat både bröd, CF, rödlök och andra ev tillbehör. Man ska väl känna smaken av strömmingen!!
Åååååh vad gott! Har jag riktig tur så får jag surströmming kanske vartannat år, när jag råkar komma "hem" till Sverige och hälsa på under premiären.
Hos oss ska det vara färsk- eller mandelpotatis, hackad rödlök och Mjälloms hårda tunnbröd med mycket smör och getost. Mmmmmm… *dreglar*
Har till och med fått min engelske sambo att älska denna mystiska rätt!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
tänk, innan var det smöret man var rädd för och hade dåligt samvete för! Nu blir det brödet och potatisen, men jag ska stå ut med det dåliga samvetet och döva det med riktigt mycket SMÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR i år!!

Jag ska äta den som den är med lite CF till o det ska va lite det 
raphanus och ni andra
Vist finns det fler Sthlmare här som äter surströmming.
Till har jag CF eller gräddfil,finhakad rödlök,hård kokta ägg, lite salladsblad,gurka

Gubben o jag och sonen gillar den sura strömmingen. Jag tänker i år testa med gräddfil,lök och kokta ägg.
Men gubben min, han som gått ned 18 kilo!!! med lchf, han ska allt ha pären till surströmmingen.
Jag törs inte, har inte ätit varken, potäter, ris eller pasta och bröd på 6 månader.
Vill inte halka dit, älskade färskpotatis m smör, men det funkar ändå
Jag åt surströmming idag faktiskt - så passande att jag hittade den här tråden nu då, taste på ett nytt sätt att äta och det blev succe.
Jag blandade ihop allt på tallriken - gräddfil tomat, lök och istället för potatis tog jag skuren/mosad AVOKADO. Lade rikligt med smör på en finncrisp, sen min röra och toppade med surströmmingen och det blev SÅ GOTT! Det slutade med att alla runt bordet hellre ville äta min blandning än orginalet! Jag kommer difinetivt inte gå tillbaka till potatis - saknade dem inte ett dugg. Använder mig av mycket lök också, de är så jag gillar det. Men med tanke på att man inte får i sig så stora portioner tror jag inte att det gör något! Jag rekomenderar iaf att testa detta! Helt min smak!!!
avocado! Ja det låter gott!
MMmmm låter härligt Vist är detkul då andra vill smaka på vårt men man får se till att det räcker till en själv med*L*

Jag åt surströmming igår kväll och fick i mig en del kolhydrater.
Hade bestämt mig för att äta 2 skivor polarknäcke (ca 7,5gr kolhydrater/bit)… men det råkade bli 4st
.
Bredde rikligt med smör, gjorde även en egen poatisröra med en(1st!) potatis som jag mosade på tallriken med mycket smör och finhackad rödlök, några skivor lagrad ost och sammanlagt 10 strömmingar. Som sagt, tanken var en klämma men det blev 4 smörgåsar utan "lock". Till det vatten och sedan några glas rosévin och mögelost till dessert.
CF vill jag inte ha till surströmming, hellre mycket extrasaltat mjukt smör.
Visst känns det i magen idag men det blir ju inte så ofta, gäller att hitta likasinnade… Bjud mig nästa gång ni ska äta i Sthlm så öppnar jag gärna burken…
Hmm! fick en idé
…..Seriöst, om jag hade bensinpengar och tid skulle jag kunna tänka mig att åka runt hela landet för att öppna burkar….Tycker lukten från pyset är halva surströmmingsskivan…
#40 - Vilken dag som helst, Aliki! Jag har en burk jag gärna delar med nån. Gillar du Oscars?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Jag unnar mig surströmming med både några potatisar och tunnbröd, det är ändå så sällan, någon gång varje år. Det är ett av mina få undantag. Det andra är att jag efter 2,5 års LCHF unnade mig sushi, som har varit en riktig favorit, men nu levde det inte upp till förväntningarna. Jag klarar mig utan i fortsättningen. Det finns så mycket annat gott inom LCHF-ramen.