LCHF i Finland
Hittar ingen tråd som redan behandlar ämnet.
Är nyinflyttad till Finland, och tycker att det är svårt att äta enligt LCHF här. Kanske ngn som bor här kan hjälpa mig och komma med tips?
Jag hittar ingenstans riktig grädde, den högsta fetthalten jag hittat var på Lidl, och den var på 38 % har jag för mig. Men såklart var den inte "äkta" grädde.
Detsamma gäller kött, då allt är "light" där de skurit bort fettet. När det kommer till korv, innehåller de alla glutamat och massvis med e-nr.
Är dock glad över det goda smöret från Valio, mmm så gott det är!
Kan någon snälla hjälpa mig med tips?
Jag undrar även om ngn känner till LCHF-vänliga läkare i västra Nylandsområdet?
//Annika
Det finns en Finlandstråd http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3b34814f-9d7c-4083-aaaa-97bea0358ba8
där vi försöker diskutera sånt med LCHF som just gäller specifikt Finland.
Några av oss i tråden bor i västnyland!
Karin Munsterhjelm i ekenäs är åtminstone inte direkt emot LCHF; hon har tillsammans med Nyberg inom MBI hållit en föreläsningsserie om kost osv som vi lyssnade på i fjol. Jag tror den går i repris i år.
Blir vi flere i västnyland kunde man tänka sig fysiska träffar…
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
det blev någo fel på länken:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3b34814f-9d7c-4083-aaaa-97bea0358ba8
den här kopian verkar fungera. sök annars på Finlandstråd 2
Sockerberoende.

Tack ska du ha!
En träff vore inte helt fel, börjar bli tröttsamt att alltid anses "tokig" i de flestas ögon.

Hej och välkommen!
Jag använder Ingmans grädde (vit och orange förpackning). Den är kanske inte lika fet som i Sverige men det är "riktig" grädde utan tillsatser!
När det gäller kött, så har jag mer problem med att det är så mycket som är färdigmarinerat. Fett kan man ju alltid tillsätta själv vid tillagning och "ätning"!
När det gäller korv så äter jag inte så ofta det, men min dotter gillar korv så då köper vi ett märke som heter Vataja (finns åtminstone på min S-market). Där finns knackkorv och grillkorv utan tillsatser!
Bor i Västra Nyland, men känner tyvärr inte till så mycket läkare alls här! Behöver de så sällan som tur är!
Lycka till

Annica38 #4
Hej och tack!
Är det grädden som går under namnet Kuohukerma? Har själv använt valios. Om jag inte minns helt fel, så har jag någonstans läst att all grädde som är under 40%, inte är "äkta" grädde. Jag tänkte därför om någon vet ifall det någonstans säljs Arlas vispgrädde 40%, då det säljs andra produkter från Arla? Tycker personligen även att den är godare, och helt annorlunda i konsistensen då den vispas.
Håller med om problemet med att det är mycket färdigmarinerat.
Tänkte på en skinka jag handlade i lösvikt häromdagen, var det nu någon palvi-kinkku eller vad det var. När jag sedan tog fram den under kvällen för att gotta mig i den så upptäckte jag till min förskräckelse att den var "rasvaton". Det naturliga fettet i skinkan är ju så gott… 
Tror faktiskt att LCHF är mera utbrett här i Österbotten än i södra Finland. Åtminstone verkar det så.

Jo, det är kuohukerma, och Ingman heter egentligen nu för tiden "Arla-Ingman"! 
Valios grädde innehåller nån tillsats - karragenan?
Jag bor i en mindre by, men i Helsingfors kanske man kan hitta Arlas 40-%iga grädde. Har inte kollat.
Ett litet råd till - ta det lugnt, man vänjer sig! 
En egen erfarenhet - som i och för sig inte har med lchf att göra! Först tyckte jag att det malda köttet var äckligt för det var så grovmalet. När jag sedan för ett par år sen hälsade på i Sverige och blev bjuden på köttfärssås tyckte jag att deras finmalda färssås smakade som soppa! 

Då blir det Ingmans grädde nästa gång jag handlar. 
Jag hade också svårt för den grovmalda färsen i början, men nu har jag vant mig och tycker att den är helt god.
Jag försöker ta det lugnt, och märker att min hysterisk oro börjar lägga sig lite. Man har väl en tendens att haka sig fast vid det gamla invanda småsakerna då livet vänds upp och ner, kändes iallafall lite som så då jag flyttade hit. Att hitta grädden jag alltid åt i Sverige hade känts som en enorm trygghet för mig haha
Får passa på att frossa i den när jag åker till Sverige över julen 
Hur vanligt är det med LCHF här i Finland? Har ni någon aning? Jag har uppfattat det som att man är mer fettskrämda här än i tex Sverige. Finns ju ett enormt utbud av fettfria produkter.
Ingen jag hittills talat med har hört något om LCHF tidigare. Dock har jag sett ett par insändare och även artiklar i HBL som var för mättat fett.
Jag har varit ganska ofta i Finland och upptäcker samma sak, man hittar inte några feta saker precis, ostarna tyckte jag var svårt. Och den goda korven man hade förr hittar jag inte längre. Jag har varit i Sverige i 40 år.
Köttfärsen har de även börjat mala grovt här i Sverige. Men det finns även finmald att köpa.
Hoppas du hittar fler och fler saker som passar.
det finns nog en "fettrörelse" här också på finskt håll, sök på karppaus som dom kallar det på finska http://karppaus.info/ och http://www.laihduttaminen.org/hiilihydraatti-dieetti.html (flere dieter) mm; men sidorna är ofta lite "lösare" mellan GI och LCHF mot hur konsekvent man är här på KiF.
Mat tycker jag nog man hittar men jag försöker i första hand hålla mig under 5% kolhydrater i vad jag köper o så lite E:n som möjligt.. men helt strikt håller jag mig inte. Och köttdisken har nog ofta skinka med en duktig fettrand med åtminstone i K-affären här i Karis
Sockerberoende.
Jag semestrar en eller två gånger per år i finland, och det som är superbra där är att det alltid finns grädde till kaffe:) Jag menar på bensinmackar, kafeér…Annars trillar jag till kolisträsket så fort jag känner vibbarna av en riktig köttpirog..tyvärr..tur för mig att jag bor i sverige…

Annica38- fanns bara valios grädde i båda mina affärer
söker vidare!
Berndt,
tack för tipsen. Ska försöka bekanta mig med sidorna du tipsade om.
Jodå, jag hittade skinka med ordentlig fettrand sedan, dock fick jag leta lite. Här i Finland är ju skinkan betydlig godare än den man får tag på i Sverige, det är "riktiga grejer" här, som min pappa alltid säger. 
opssk,
oh ja… köttpiroger..de har jag svårt att avstå! I Hagnäs saluhall finns de godaste! Men sådana tips kanske man inte ska ge på detta forum