En liten fråga....
Måste man göra egen majonäs,lr går det bra med den man köper???

Gör man egen får man färre e-nummer och troligen färre kolhydrater, samt att man kan välja en kallpressad ekologisk olja, något som man inte kan räkna med att få i de köpta. Det betyder inte att den man köper i handeln är direkt dålig, bara lite mindre utmärkt än den man gör själv. Läs innehållsförteckningen, så få e-nummer som möjligt och den ska vara gjord på rapsolja, inte solrosolja, solrosolja har alldeles för mycket omega 6.
Gör man själv kan man även använda olivolja eller t.om macadamiaolja. Macadamiaolja innehåller i princip inget fleromättat fett alls. Dock lir väl kanske inte smaken exakt som den kommersiella.

Nej, majo på macadamiaolja smakar inte som den man är van vid, men det är inget fel på smaken alls, och såklart nyttigare.

Jag använder Kavli´s kravmajonnäs (på rapsolja), ett E-nummer (stabilisering), 3 kolisar/100 g. God, enligt mej.
Ska nog prova nåt tag att göra egen, kul att prova iaf
.
cnidaria: ska kolla upp den där majonäsen,lät ju bra
Tack!!

Jag köpte denna i dag…kan rekommenderas!

coop:s har få kolhydrater.

I den finns ju ingen stabilisering, vad märkligt. Eller är den kanske lite tunnare, så man får ut den ur tuben? Jämför man mellan de olika varianterna så funderar man ju varför de måsta stoppa i så mycket E, det är fräckt.

Det kan ju bero på att findus har mindre ägggula och mer vatten som gör att de måste ha förtjockningsmedel o andra E-nummer!!
Skall försöka leta Kavlis i forsättningen!!
http://www.findus.se/produkter/ovriga.asp?w=103
Att göra egen majo är överkurs.. lite som att slakta sina gräsbetesbiffar själv!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#9 nä, men jag använder Kavlis oxå, men den kravmärkta. Skrev #4
Ja, kanske överkurs att göra egen majo, men känslan att ställa in ett par burkar egengjord majo i kylskåpet är svårslagen. Känns lyxigt !!
På youtube finns det majorecept, väldigt enkelt.
Jag äter köpemajonäs - orkar inte vara så där noga… Blir inga stora mängder.
Jag köper ekologisk, men äter inte så ofta.
Det är lätt att göra egen majonnäs…. men min blir så jättehård och inte så god tycker jag.

Är man händig i köket är det kul att göra allt möjligt.. för o inte tala om att göra goda, (och nyttiga) saker att bjuda familjen på!
Jag har prövat att göra majo en gång.. det blev inte såå lyckat.. jag lägger mer energi på att utveckla min kokkonst istället.. soppor har jag lyckats utveckla så att de smakar så som jag vill.
Nu är jag inne på att lära mig att göra bra långkok.. det gäller att komma på knepen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.