OT Mysigt med restaurangbesök
Ikväll var maken och jag på bio (This is it) och sen bestämde vi oss för att försöka hitta en någorlunda bra restaurang (Lund). Vi hamnade på restaurang Bellman på Östra Mårtensgatan. Vi frågade om man fick byta ut pasta/ris/potatis mot sallad och det var OK. Inga problem. 
Vi slog oss ner och skummade igenom menyn. Mmm, fläskfilé med beasås. Vi bad om extra smör också och fick frågan om det skulle vara persiljesmör eller bara smör.
Det blev extra dricks och jag var noga med att berätta hur glada vi var att få våra behov tillfredställda.
Vi har inte ätit ute på det sättet sen juli och det var uuunderbart! (i juli var vi i Gbg och hamnade på en restaurang där de var mindre villiga att hjälpa) Att slippa laga mat för en gångs skull (även om det känns jättebra att laga redig mat).
Jag vet inte vilka kryddor de har i maten och inte heller exakt vad såsen innehåller, men ikväll kändes detta beslut bra. Och…vi slapp betala extra! (trots att vi bytte till sallad OCH fick en bytta med smör var)
Hihi, lite flummigt inlägg, men kanske någon här som letar efter en samarbetsvillig restaurang i Lund. Vi lär ju återkomma någon gång i framtiden. 
Oj vad gott det där ser ut! Roligt att de bytte ut mot det du ville ha. Vårna närmaste krog här i Järbo (Sandviken) byter järna ut dom med om man ber om det. Himla bra!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bara det att Bellman finns kvar…ah, nostalgi!
Hade lyckats glömma den restaurangen! (Bodde i Lund mellan -91 och -96)
Kul med din LCHF-vänliga kväll, har haft samma typ av upplevelse i somras i både Helsingborg och Simrishamn. Hursomhelst (utan att för den skull mena att din känsla av glädje och tacksamhet är obefogad) tycker jag faktiskt att det är något av en självklarhet för varje restaurang som vill bli betraktad som seriös att tillmötesgå de efterfrågningar som är möjliga att tillmötesgå. För det är ju knappast jobbigt att t.ex. ställa fram sallad och extra smör istället för pommes eller motsvarande. Inte heller förlorar man ekonomiskt på det. Och tänk vilken bra reklam det innebär!
Men, som sagt…såklart förstår jag din uppspelthet och gläds med den. Och det ser ju verkligen gott ut på bilden (Vem saknar potatis där??)! 
För övrigt går jag på restaurang alldeles för sällan nuförtiden!
Men jag ska bättra mig! 
Ahh.. äta ute är verkligen mysigt!! Här i Skövde finns Joe's steakhouse som jag tycker gör såå god mat. Allt kött serveras med klyftpotatis, coleslaw, bea och majskolv. Inga problem alls att byta bort potatis o så om man vill det. Men överlag väldigt lchf-vänlig mat!! Och såå mysigt, jag och sambon går nästan alltid hit när vi vart på bio eller bara ska ha lyx-fredag!
Härligt med dessa tips - plötsligt är man i närheten själv och då gäller det att minnas vart man skulle gå.
Freddies i Göteborg (Drottninggatan)
Järnet Bar & Matsal i Stockholm (Gamla stan, Österlånggatan)
Brother Tuck i Stockholm (Södermalm, Götgatan)
(De har bytt personal, men det gick att fostra de nya hyfsat)
Numer pensionär i Nynäshamn
Själv kan jag aldrig glömma en lunch förr förra sommaren då jag ville byta pommes mot sallad och fick svaret att det har vi ingen!!

Jag jobbar på en lite finare resturang/kvarterskrog som servitris.
Det är inte alltid man har sallad hemma. Finns det inte på menyn, finns det nog heller inte i köket. Vi jobbar med grönsaker efter säsong, och där ingår inte sallad på vintern.
Om man tex kommer mitt i lunchrushen och vill ha just en sallad istället för potatis blir det också lite krångligt/jobbigt om kocken ska börja hacka grönsaker mitt i allt. Det verkar som att folk har lite svårt att förstå det. (Nu menar jag inte just er här, utan folk i allmänhet)
Vi brukar lösa det genom att ta bort potatisen och lägga till lite extra grönt av det som redan finns färdigt/serveras till lunchen. Tex extra spenat och det brukar funka fint som tur är. :)
Men självklart, har man sallad färdigt, ska det inte vara några problem att byta ut potatisarna tycker jag, om vi snackar resturanger i allmänhet.

Bellman är trevligt! God mat till bra pris. Lund är en urmysig stad! *fick lite längtan nu*