Miljögifter
Ett av de stora problemen med LCHF-diet som jag ser det är den ökade exponeringen för fettlösliga miljögifter man utsetts för genom denna kost. Traditionella inuiter uppvisar exempelvis 30 ggr högre halter DDT i bröstmjölken än en genomsnittlig västerlänning (DN 5/6 2002). Även om miljögifter som DDT och PCB fasats ut och förhoppningsvis kommer minska, lär halten av andra mindre kända organiska miljögifter, exempelvis bromerade flamskyddsmedel, med största sannolikhet att öka i framtiden. Vilken påverkan de har på oss vet vi inte, men med tanke på deras likhet med PCB är reproduktionsstörningar och ev. cancer att vänta. Oerhört nedslående att vi lyckats förstöra den finaste av våra koster.
Kanske är det så att framtidens val för LCHF:are är kokosfettet? Det må inte vara lika naturligt, men folk som äter det i större mängder tycks på utmärkt (ex. Kitawastudien). En kompromiss för att undvika alltför höga halter av miljögifter?
Mycket tänkvärt!
Resonemanget påverkar säkert all kost, men är inte tex. inuiterna extra mottagliga då de antagligen äter oerhört mycket fisk osv som ligger högt upp i näringskedjan och har samlat på sig mycket gift?
Min förhoppning är att halterna inte är lika höga i de landlevande djur som vi livnär oss på, och eventuellt kan det hjälpa att göra ekologiska val när man handlar. Fisk (som det tyvärr blir alltför sällan för min del) kommer jag nog aldrig äta mer än 3-4 ggr / vecka.
När det kommer till kritan så tror jag dock ändå att LCHF ger en bättre hälsa, inte minst för att kroppen säkert blir bättre på att ta hand om de gifter vi får i oss om den i övrigt mår såpass bra.
Det är sant, men om man byter ut sitt intag av spannmål, potatis och andra vegetabiliska källor mot kött, ägg och feta mjölkprodukter mångdubblar man ändå sitt intag.
Det är dock möjligt som du skriver att miljögifterna blir mindre skadliga när kroppen i övrigt fungerar som den skall. Frågan är dock om vi inte kan likställa oss med isbjörnar, som nu börjat få reproduktionsstörningar på grund av det höga intaget? Återigen är deras intag dock högre än det man får om man exkluderar fisk.

Isbjörnarna äter säl som står över fisk i näringskedjan…inte konstigt att de ansamlar mycket miljögift. Reproduktionsstörningar hos människan trodde jag redan var ett faktum!?
Och inte blir det bättre av att vår jord förstörs mer o mer för varje dag. Ska vi komma ifrån det så måste alla göra avkall på så mycket viktiga delar av livet…som t ex prylar, nya bilar, en del lön, varor som fraktats, processats eller skördats med maskiner osv. Eftersom ingen skulle köpa en massa viktiga prylar längre så skulle alla människor som sysslade med "viktigPrylTillverkning" gå arbetslösa. Mao det funkar inte med ett system som bygger på kapitalism, nationalekonomi och politik.
Flummade ut lite där va!?
Angående reproduktionsstörningar: Man har bland annat sett att 4 av 10 värnpliktiga danska män har så dålig spermakvalitet att de riskerar att inte kunna bli fäder. Huruvida det beror på miljögifter, eller andra faktorer, kan man bara spekulera i.
Jo, visst ser det dystert ut. Allt är dock inte svart eller vitt. Genom att skärpa kraven på tillverkarna, och ha ett välfungerande tillvaratagandesystem för gamla produkter kan man komma långt. Det är naturligtvis bra att stödja de tillverkare som försöker fasa ut farliga ämnen. En lista över elektroniktillverkare finns bland annat på Greenpeaces internationella hemsida: