Är det bara vågen som räknas?
Har nyligen börjat med denna kosten, eftersom jag ätit extremt mkt kolhydrater innan så bad min tränare mig att trappa ner bara..! Tycker det har gått ganska bra, äter inte pasta, potatis el ris mera. Men något jag börjat fundera på är vågen!
Jag äter ju detta för att gå NER i vikt, inte upp! Det lär ju finns vissa som detta inte fungera för…! Hur länge skall man ge detta? Har gått ner 10kg redan i år, innan jag började med detta. Vill inte gå upp dom igen..! Jag har som jag skrivit innan en personlig tränare, hon tyckte att jag kunde ge det 6 månader..! Men jag blir tveksam när jag börjat gå upp.. även om det bara är något kg. Och jag vet att det oftast beror på vatten och sånt. Men jag jobbar verkligen hårt med både träning och mat..! Hur länge tycker ni att jag skall ge det? Och vad har ni för erfarenheter? Speciellt intresserad av dom som vill gå NER i vikt.
Mvh Tess
Intresserad av vad du får för svar då jag också behöver minska vikt iom att jag har unghästar mm som ska ridas in och behöver bli lättare i sadeln.
Man kan inte bara gå efter vikt då man ofta får mer muskler av den mer näringsrika maten. Har du blivit smalare eller tjockare samtidigt som du gått upp i vikt? Komplettera vägningen med att mäta också, mät midjan, stussen och ev fler ställen och se vad som händer. Minskar tex midjemåttet men vikten ökar har du med största sannolikhet får mer muskler och mindre fett och det är väl positivt?
Hej!
Bry dig inte så mkt om vågen, den förtäljer inte allt som händer med din kropp. Precis som föregående talare så kan man gå upp i vikt, men tjockleken förblir den samma eller minskar. Det skedde med mig i somras. Jag lade om gamla sjöstensplattor, som vägde 37kg/st., allt bärande o konkande gjorde att jag gick upp något kilo, men minskade i omfånget.
Men ett tips är att snåla inte med smöret o kokosfettet eller fetranden på kött. Se upp med mjölkprodukter, dom innehåller en hel del socker, vissa klarar dom, andra inte. Jag misstänker själv att dom är boven i mitt drama. Jag har stått stilla i vikt nära ett halvår nu. Men känner definitivt inte för att lägga av, tvärtom. Jag vet, att om jag lägger av med LCHF, då kommer jag att ganska snabbt gå upp i vikt igen.
Dom som går ner i vikt med VV o pulverkurer, dom förlorar sin vikt i mycket muskler, även fett, men inte den utsträckningen som man gör med LCHF. Sen när dom slutar att gå ner i vikt och faller tillbaka i det gamla beteendet, så går dom upp o lite till, i fett.

Hej..! Jag har pratat med min tränare om just mjälk produter, men hon tyckte inte att det var nåot jag behövde bry mig om nu i början. Men skulle det inte hända något på ett tag så skulle vi kolla mer på det. Men skulle så vara fallet så vet jag nog inte vad jag skall göra..! Vad får man äta då? Tycker omställningen redan är rätt svårt. Jag saknar bröd.. älskar min macka på morgonen.
Tycker det är så luddigt vad jag får och inte får äta! Så jag äter en del ost.. och grönskader..! Självklart äter jag kyckling, och kött och så. Men det är svårt att bryta alla andra vanor. Jag gör det säkert svårare än det behöver bara, vem vet…! Men det är inte lätt nu så här i början. Hur äter du? Har du några råd?
// Tess
I början ska du inte bryta helt tvärt tror jag, men efter några veckor ska du kunna det. Tänk att du ska äta mycket fett, man märker när det blir för mkt av det, för det gör ont i magen, jag lovar. Ät mättat fett, det som kommer från djurriket o cocos från växtriket. Protein ska du ha i dig, det kan man få i sig för mkt av, men strunta i det i början, det kan man se över sen. Det viktiga är att du kommer in i det. Kolla in recept här på nätet, så att du får inspiration till matlagningen. Jag tyckte även att det kändes konstigt i början. Men nu är det inga problem alls, men jag har kört i 15 månader nu.
Ägg och bacon är en klassiker och den funkar när som helst på dygnet, tänk bort att frukosten måste se ut som innan, den kan vara ägg o bacon. Ät när du är hungrig, ät dig mätt. 3 kokta ägg o rejält med smör är kalas-gott, snåla inte med smöret, bara ös på. Det mättar länge.
Här på denna sidan finns en knapp som heter LCHF-mat, tryck på den så kommer du till en bra receptsamling. Köp/låna böcker om LCHF o läs in dig, allt finns på bibblan. Men all info finns här på nätet, framföallt i detta forumet. Men kolla även andra sidor som Kostdoktorn o Annika, men det finns många fler.
Vad du än gör, snåla inte med fettet, det är A o O.
Läste just ditt inledande inlägg igen. Där säger du att du redan har gått ner 10kg redan i år med en annan metod. Har du då kört en svältmetod där du har räknat kalorier och varit fettskrämd, då får räkna med en viktuppgång i början kanske.
Skaffa gratis måttband
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=70947ace-b2f3-4be2-8b1e-77613af294f3#185
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0

Jag håller med steffo70….
Läs på om kosten …..det är a och o…….ju mer du vet desto lättare blir det …..
Ställ frågor här på forumet…..Du kan även skriva in här i din tråd vad du äter under en dag ….så finns det alltid någon/några som har många bra tips att ge dig….
Du kan även ta hjälp av www.minmat.net …..där kan du skriva in vad du äter och får se hur du ligger till både vad det gäller fett, protein och kolisar…..och vitaminer, mineraler mm…
Lycka till ….peppkramar….

Nej, spegeln, måttbandet och andras kommentarer säger mer om ens resultat än vad vågen gör, för det är inte ovanligt att man lägger på sig lite muskler, allra helst de som svältbantat förut.
#0 Se det inte som en sanning att man går ner i vikt med lchf.
Jag körde ett år och pendlade mellan 0-+4kg från utgångsvikten hela tiden.
På ADs blogg fick jag svar av henne direkt och det var kort:
- Det fungerar inte för alla
Sedan dessa under 1.5 år har jag följt KIF lite då och då och många skriver just om samma problem.
Så håll alla sinnen öppna och stånga dig inte blodig över att lchf skall vara rätt för just dig.
Om vågen:
Många skriver om frustration över att vågen inte reagerar som man vill.
Svaret härifrån KIF är ofta att man inte skall stirra sig blind på det, utan midjemått etc. Och det kan ligga något i det.
Vänd på syftet med vågen lite är mitt råd:
Jag har under de senaste 15 åren(sedan jag passerade 40) varje morgon vägt mig. Både som info vara jag ligger, men kanske viktigast att lära mig hur min kropp reagerar på det jag ätit senaste tiden.
Se vågen som ett läromedel över hur din kropp reagerar.
Härifrån får man ofta att man inte skall fysträna för det blir man bara hungrig av.
Det jag funnit för min del är att fungerar utmärkt med att få vågen att börja gå nedåt. Om det är något med ämnesomsättning som ökar eller precis vad vet jag inte, men poängen är att jag lärt känna min kropp mer alltefter tiden gått och går efter det, inte massa teoretiskt tjaffs från lchf-gänget eller annorstädes.
När lchf:are konstaterar att orsaken man började var att få ned i vikt inte fungerar, så hänger man kvar vid att det är hälsokost som är viktigaste skälet att välja lchf.
Det kanske är hälsosamt, eller i alla fall hälsosammare än kolhydratintensiv kost.
Slutkläm: Om viktnedgång är främsta skälet, häng inte fast i det tills du är tillbaks +10 kg.

#6 Nej, jag svalt mig inte el vad man nu säger. Jag sålde min bil och cyklade en massa, och tränade en massa allmänt bara. Så jag vet att jag blev av med en del fett där. Men jag har ALLTID fått höra att FETT är farligt..så jag har alltid ätit Lätta mini och druckit lättmjölk. Men så tröst åt jag en del..! Så det var ju inte så konstigt att man går ner, när man slutar med det och rör sig en massa mera.
#10 Tack! Det är lite det jag varit orolig för att folk skall säga..! Vill gå ner, och bli få ner min fettprocent. Min kropp vill helt enkelt inte mera..! Den har slutat! Ligger och pendlar mellan samma hela tiden nu. Så jag går ena veckan upp nåt kg kanske, sen nästa vecka så går jag ner det igen.. så jag ligger stilla. Min kropp verkar inte vilja släppa av mera fett..! Men min tränar säger att jag får ge det lite mera tid! Så jag få ha mera tålamod verkar det som.
// Tess =)

Högt uppe i vänsterspalt hittar du Vanliga frågor & svar. Det är en bra början

Varför ska man skaffa gratis måttband?

Tess … kolla på HEM / KiF. Där finns mycket som är läsvärd.
Tja, man kan använda det till att mäta midjan om man inte vill tro på vågen.
Har du redan ett måttband behöver du ju inte bry dig om det.
Helena Hesselmark