Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3192 ggr
LatMask
0

Stress?

Den senaste tiden har det hänt flera gånger att jag vaknat kissnödig vid ett-tiden på natten, gått ut och kissat - och därefter duschat och tvättat håret!

Sen har jag gått och lagt mig igen… På morgonen har jag bara haft ett vagt minne av detta, och trott att jag bara drömt, men mitt fuktiga hår motsäger detta…

Varför gör jag på detta vis? Jag skrev stress i rubriken, men livet rullar på i ett rätt så lagom tempo för närvarande, tycker jag.

Aliki
0

Vad skumt! Äter du sömntabletter?

starhawk
0

Om duscha och tvätta håret ingår i din vanliga morgonrutin är det väl troligt att du gör det liksom automatiskt, lite i sömnen. Att gå upp och kissa "mitt i natten" har väl hänt mig också, men då går jag och lägger mig direkt efteråt.

Lite konstigt det där med minnet, jag kommer ihåg när jag låg i lumpen, jag väcktes för att hålla vakt min del av natten, killarna i grannrummet hade fått för sig att smyga in och ha hyss för sig på natten, så vi höll vakt i skift, jag sommnade emellertid och på morgonen mindes jag inte ett dugg, trots att kompisarna sa att jag definitivt var vaken och svarade på tilltal

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LatMask
0

Jag äter inte sömntabletter, och jag duschar och tvättar håret varje morgon. Det kan nog vara som du säger, Starhawk, att jag gör det mer eller mindre automatiskt.

Men det känns inte kul att vara näst intill sömngångare…

Andina
0

Jag tror att det är precis som Starhawk säger - rutiner sitter som berg i våra kroppar. Se bara på hur mycket rutiner vi har varje dag - i vilken ordning vi tvättar oss, klär oss och se'n fyllt med rutiner varje dag! Rutiner som ofta kommer ända från barndomen.

Så - ett tips kan vara att bryta någon vardagsrutin varje dag och på det sättet bryta rutinmönstret. Då kanske du "vaknar upp mer" under dina nattliga äventyr.

Jag gissar att du normalt tvättar händerna efter att du varit på toaletten. Så det är också en "naturlig rutin" - till det så duschar du och tvättar håret varje morgon. Så, att tvätta sig är en "naturlig" sak efter att ha kissat - men du väljer "omedvetet" att tvätta av hela dig och inte bara händerna…

Vi agerar på rutin väldigt omedvetet - det går automatiskt, vi behöver inte tänka på det nästan alls! Därför behöver du inte "vakna upp helt och hållet" när du utför rutinmässiga saker.

* * *

Rutiner = mönster = begränsar oss!  Bryt minst en rutin varje dag!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kricko1
0

"Den senaste tiden har det hänt flera gånger att jag vaknat kissnödig vid ett-tiden på natten, gått ut och kissat - och därefter duschat och tvättat håret!"

Försök vända på resonemanget (kanske du redan gjort, men det framgår i vart fall inte) så att du istället för att fundera på varför du tvättar håret mitt i natten funderar på varför du (plötsligt?!) går upp och kissar mitt i natten istället?!

Om du alltid sovit hela nätter och rutinen är att kissa direkt på morgon (närmast "i sömnen") och därifrån kliva direkt in i duschen, varje morgon… tjaa, ser man det på det viset så kommer ju saken i lite annat ljus tycker jag iaf. För isf. är det väl ditt nattliga kissande som är det "nya" som stör och 'förvirrar' dig. Försök få en förklaring till det först och fämst och eventuellt (om du har tur) kunna bli av med den (o)vanan först.

VH!

LatMask
0

Mja, jag har nog kissat mitt i natten i sisådär tio år, sedan jag började dricka mer vatten (och det är inte extremt mycket vatten, kanske en liter vatten totalt per dag) och det har jag tyckt är helt OK - det som går in måste ju ut!

Intressant det där med att bryta rutiner, Andina! Det är nog inte så lätt, det är ju rätt så skönt att gå på autopilot.

Andina
0

Jo, bekvämt med autopilot… men också väldigt 'begränsande'. 
Att bryta någon rutin varje dag - gör att man upptäcker hur 'begränsad' man faktiskt är. Bryter vi medvetet rutiner så sätter vi också fart på kreativiteten… börjar tänka mer kreativt; "hur löser jag detta nu då"?

Och vi tar oss ut ur "Zombie-garderoben"… rutiner "Zombifierar" ju oss…

Testa!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Margareta
0

Zombiegarderoben var ett kul uttryck…Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

kricko1
0

Jaha… i tio års tid Förvånad

Men okej… då är det ju sannerligen mer anmärkningsvärt att plötsligt börja duscha och tvätta håret utan att på morgonen ha minsta minne av en såpass omfattande aktivitet än ett svagt fuktigt hår.