Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2572 ggr
cnidaria
0

Vikt och längd

Hej

För några årtionden sedan skrevs det, att om man tog sin längd i centimeter och minskade med 110, fick man fram sin (ideal)vikt, + - 5 kilo. Det tyckte jag aldrig stämde, men om man minskar med 100 verkar man komma närmare sanningen, eller?

Självklart kan det vara olika, men är man över 25-30 år, tycker jag det kan stämma rätt bra. Det här med att "skylla på" kraftig/tunn benstomme verkar dessutom vara en myt. Benmassa väger inte så pass mycket att det skulle göra någon större skillnad. Däremot verkar ju muskler göra skillnad.

kreativika
0

pja, jag vore väldigt lycklig om jag låg på 63 :) Har alltid tyckt att den vikten såg "perfekt" ut till mina 173,5 cm ^^

Adur
0

Jag har gjort en viktuppskattning och fick höra att jag faktiskt har en kraftig benstomme. Den väger nämligen - om jag minns rätt - 11 kilo istället för normala 10 kilo.

Så ett kilo kan jag i alla fall skylla på skelettet. Glad

I övrigt väger jag numera 65 kilo till mina 170 cm, och det känns helt lagom. Men 60 kg skulle vara i magraste laget. Minus 105 för min del, alltså.

Lisabet
0

152 cm och numera 47 kilo, alltså minus 105 för mig också. Och jag är medelålders, nästan 60.

cnidaria
0

Min trivselvikt är 65 kg till mina 167 cm, kan väga mer, som nu, men då säjer hjärnan ifrån…Har varit nere på 62 (förra seklet), men då kändes jag för knotig…men det var ju inte svårt att justera Cool.

Andina
0

Till mina 172 cm tror jag att jag skulle gilla 62 kg…! Som ung och smärt vägde jag runt 57-60 vilket kändes perfekt. Men se'n vid 27-30-års åldern hände väldigt mycket med kroppen - den inte bara ökade i vikt utan den 'omformades' också… Så jag har ingen aning om vilken min "idealvikt" för min omformade kropp skulle kunna tänkas vara… Fast jag blir glad för varje cm den (kroppen) tyx "dra ihop sig"! Längden vill jag behålla dock…

P.S Är 50+ så jag är fullt införstådd med att ungdomens 'idealvikt' är ett minne blott.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

cnidaria
0

Ja jösses, ungdomsvikten ack ja. Vid 20 vägde jag 58 och kände mej lagom. Jag undrar vad som händer egentligen? Vad är det som börjar väga mer? Man omformas ju några gånger, benen tex, blir ju lite kraftigare, höften bredare, ändan?, skumt är det.

Nu har kroppen ändrat sej några gånger och decimeterfallet är ett faktum (inte riktigt allt - ännu), men vid 20 år och 58 kg var jag lagom, idag, 30 år senare är 65 kg lagom, hmm.

Andina
0

Cnidaria - Jag misstänker att det kan vara minnen och erfarenheter som är orsak till alla ökade kilon (de "väger" ju en hel del)… , tror du inte? 
;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

cnidaria
0

#7 hi,hi jo det har du ju rätt i, tänkte inte på det Flört

sofiecoe
0

Vet inte riktigt hur jag skulle se ut med att väga 50 kg (är 1.60). Har som minst vägt 58 och då såt jag inte riktigt klok ut (tvättbräda på magen är snyggare på karlar). Har ganska så mycket muskler under fläsket. Tror att jag ska hålla mej till ca 60-65 kg.