Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 14472 ggr
Libbe7
1

Egen korv?

Nu har jag sökt så gott jag har kunnat men inte hittat något recept på korv. Förr i tiden, på den tiden man åt skräp gjorde jag min egen julkorv. Men den rackaren innehöll en hel del potatis. Vad kan jag byta ut den mot?

Julkorv och fläskkorv är ju samma sak så jag kan göra den året om   Skrattande

Recept på all korv är välkommen. I alla fall som ska kokas och inte rökas.

Thyra4
0

Sök på julmat här på forumet. Där har jag hittat recept på olika julkorvar.

Garlica
0

I den här tråden finns det korvrecept…. julmat

Lycka till!

rifla
0

även om du gör en korv som det står att den ska rökas så går det lika bra att koka den med..

Josp
0

Om man gillar lamm kan jag tipsa om följande lammkorv somjag gjorde för ett tag sedan. Blev jättegod!

Ingredienser för ca 10 korvar (enbart lammkött):

• 800 g hackat el. grovmalet lammkött
  • 150 g ister
  • 1 tsk grovt salt, 1 tsk nymalen vitpeppar.
  • 1 tsk nystött fänkåls- eller anisfrö
  • 1 tsk harissa (sambal oelek, i nödfall)
  • ½ tsk cayennepeppar och en 1 tsk sött paprikapulver
  • 4 klyftor vitlök
  • Svinfjälster.

Blanda allt. Stoppa i fjälster. Stek sakta i pannan eller grilla.

Jag fick inte tag på ister så jag använde späck i stället, men det gick bra. :-)

Libbe7
0

Josp: Det lät gott men man bör väl kunna byta ut lammet mot vilket annat kött som helst? Eller? Ja kanske inte gris, men vilt eller ox?

Josp
0

Ja, det är väl bara att byta ut om man vill ha något annat.. Är ingen van korvmakare ännu, men kött som kött resonerar jag… :-)

rifla
0

ett tips, hacka hellre mindre än småSkrattande bitar än att mala det på den grova,

alla korv recept går att göra om efter eget huvud, ha bara i så mycket kött som är angivet och ister, som behövs för att det inte ska bli en torr korv som ingen vill äta.

Tar man vilt som älg och rådjur så behöver man öka fett mängden av fläskfärs eller ister.

och röka kan man göra i en liten abu rök…

lycka till…

Empe
1

Var hittar man fjälster och ister?

rifla
0

det brukar finnas i alla affärer bara att man frågar i charken. en del har framme året om. sen kan man köpa nät och näta egen skinka och salta in. gott det med. och för att röka.

konichiwa
0

Nåt tips hur man får in smeten i fjälstret om man inte har apparat?

Pasi
0

#10 En tillskuren/klippt plastbit från en burk turkisk yoghurt el dyl….10 cm lång och 2* av ett tjockt fjällsters diameter…dvs så att det bildas en öppning/springa då den rundas och fjällstret sitter på.
ex - för korvskinn för 4 cm tjocka korvar behöver plastbiten vara 7-9 cm för att ge en springa som ger rum för en tumme.
Sedan böjer man det till ett rör, trär på en bit skinn på nedre delen.
Klicka på lite smet i rörets längsgående springa och pressa ner det i skinnet mha tummen.

Omständig och tålamodsprövande metod, men den fungerar.Cool

rifla
0

gräddspritsen brukar vara en bra sak att haKyss

konichiwa
0

#11 #12

Tack, ska prova!

rifla
0

Här kommer ett thailändskt recept på korv.

• 1500 gr fläskkött karre eller färs
  • 4 st stjälkar citrongräs finhackade
  • 4 st kaffirlimeblad finhackade
  • 12 st färska korianderblad finhackade
  • 12 st myntablad finhackade
  • 8 msk limejuice
  • 4 msk thailändsk fisksås (går bra med 2tsk salt)
  • 2 tsk chilipulver

Mal köttet fint (2-3mm) blanda med de övriga hackade ingredienserna. Stoppa i svinfjälster (30mm) och knyt korvar på 8-10cm långa. Låt vila ett dygn i kylskåp så att smakerna mognar i korvarna. Grilla eller stek dom sedan på medelvärme…

rifla
0

Så fel det kan bli ibland.. korven heter LARP MOO….

rifla
0

och en underbar engelsk korv lamb and mint sausage

• 2 kg lammkött
  • 500 gr fläskkött
  • 500 gr färskt sidfläsk utan svål
  • 25 gr salt
  • 4 tsk färsk mynta finhackad
  • 4 tsk nymald svartpeppar

Mal köttet medelgrovt och blanda med de övriga ingredienserna. Stoppa i fårfjälster (25mm) och forma korta korvar ca 7cm. låt mogna ett dygn i kylskåpet. stek sakta och försiktigt i smör.

Fårfjälster kan vara svårt att få tag i men fråga överallt.. hittar ni inget ta ett vanligt svinfjälster då.

har ätit denna ihop med tzatziki med vitlök och mynta..

konichiwa
0

vad är det för skillnad på korv med får- respektive svinfjälster?

Och tack så mycket för för korvrecepten!

Jag längtar efter korv men allt jag hittar i affärerna är fullt av tillsatser så det får vara.

rifla
0

#17 det är olika storlekar på tjockleken i mm. får är mindre.

Caena
0

gu va ja blir sugen på att göra egen korv.. ska nog gå på den lokala affären och fråga.. =) tur att de har chark där då.. =) hoppas hoppas, då blir det egen korv i helgen.. om de har ister eller späck också dvs… 
annars får ja väl beställa.. 

någon som vet hur mycket fjällster det går åt, ungefär?

rifla
0

det är olika, men jag köper en förpackning på 5 meter och de ska ju läggas i blöt helst över natten så jag tar ett paket. det går att frysa oanvända paket men INTE de som du lagt i blöt. men 5 meter är mycket och till en sats på 2 kg kött blir det mycket över. så när man ändå sår där gör en dubbel sats eller olika satser. de är ju bra att ha i frysen..Tungan ute

sarwen
0

Jag är egentligen inte ett fan av tillsatser, men kan man ha i lite liquid smoke (köte det i somras för att göra egen bbq-sås) om man inte har tillgång till en rök? Korven får ju inte bättre hållbarhet, men lite röksmak är ju gott…

Caena
0

hur mycket brukar det kosta då? 
fjällster alltså?

kan ju vara bra att veta.. men.. .. alltså minst en dubbel sats på 5 meter fjällster?

Caena
0

gick dit och frågade, de hade ingenting hemma tyvärr, men han skulle beställa hem..då hade de 5 eller 10 meter hemma på tisdag eftermiddag.. =) great! fryst dock.. och kostade 60 kr för den förpackningen
i den frysen hittade jag späck också!!.. billigt som tusan.. 300 gram för kanske 13 kronor.. 
såg att de hade nötnjure och svinhjärtan också.. hehehe.. inte för att jag vet vad man gör av de, förutom hundgodis.. 

hur går man vidare om fjällstret är fryst? måste jag då använda allt på samma ggn?
kanske kan övertyga pojken och hans föräldrar om att pröva göra egen.. vore roligt att göra till fredagkväll. =)

konichiwa
0

Det här är en kul tråd tycker jag :-)

Finns det fler goda recept där ute?

Jag har tillgång till lammkött och kan mala det grovt (jättetungt att mala i handdriven köttkvarn). Vad är gott till korv av sån färs?

rifla
1

#24 jag skulle göra en tzatziki med vitlök och mynta till lamm.

gjorde en sats frukostkorvar igår detta använde jag.  En STARK thai-korv..

• 1500 gr älgfärs
  • 1500 gr fläskfärs
  • 4 tsk kaffirlimeblad stötta i mortel
  • 1½ tsk mejram
  • 6 msk röd cutty pasta
  • 40 gr finhackat citrongräs
  • 40 gr finhackad salladslök
  • 8 msk fisksås utan socker
  • 12 msk citronsaft
  • 8 tsk sambal olek
  • 3 tsk salt
  • 1 pkt svinfjälster 5 meter (anv 4m)

eftersom allt var malet redan så blandade jag kryddorna först med varann och sedan med köttet blandade ordentligt och ställde in 1 tim i kylskåp för att smakerna skulle blanda sig, stoppade sen 8-10 cm korvar och lade i kylskåpet över natten för att smakerna skulle utveckla sig. Stekte en till frukost i morse och det var starkt men jätte gott.

Skickade med gubben 5 st ut i skogen idag han jagar räv idag så då brukar de grilla. Lite roligt för alla ställer sig och kollar vad han har för mat idag, de gillar hans udda mat.. många gamla herrar i 70 år åldern minns sin barndom när han plockar fram korvar och grillar..

Caena
0

*dregglar*

konichiwa
0

drägglar pckså Tungan ute

uzie
0

Underbart! Har letat i farmors gamla kokböcker men inte vågat hitta kh fria lösningar. Nu skall jag testa!

Empe
0

När jag var och handlade på Coop Forum (Västerås) åt jobbet idag hittade jag fjälster i köttdisken! Har för mig att 5m rak- eller kurvfjälster, som de kallades, för…eh… 89kr har jag för mig. Lät lite dyrt men det blir väl mycket korv av dem. Är grymt sugen på att testa Riflas lammkorvar! Det blir förhoppningsvis av nästa helg när jag är långledig från jobb.

Caena
0

var in på lokala VI och köpte kurvfjällster för 59.90 .. 
e lite osäker på hur långt de var.. men 5 har jag hört kommer räcka långt ändå!.. ska ju ha plats i frysen sen också.. 
antar att rak- är mycket lättare att ha att göra med..

rifla
0

ja rakfjälster är lite lättare att jobba med. jag har fått tag på fårfjälster nu och det var inte lätt. fick vända ut och in på alla kontakter. då blir det smalare korvar.

Mina ungar är roliga.. den ena killen tyckte om korven och den andra tyckte det var jobbigt med skinnet… och gubben klagade på att korvskinnet krullade sig vid grillning..Han grillade väl eldgrill kan jag tänka mig..

ska köpa med några roliga från taylor & jones i stockholm så får de se att mina inte är annorlunda än deras och aldrig varit..

Pasi
0

Caena - Jag vet vad du kan göra med njure och hjärta - KORV såklart!Skrattande

Caena
0

Pasi- 

hahah! ja de vore ju nått så klart!!!

men tror jag ska pröva att göra korv först helt vanlig!.. (tråkigt ja vet) 
men vet inte ens om ja tycker om njure och hjärta (förutom älg då)

Caena
0

öppnade precis fjällsterpaketet och insåg att de var uppskorna vid ca 2 meter .. tog en sådan och lade i vatten  medan köttsmeten ligger i kylskåpet och kryddningen liggger och goar till sig lite.. (behövde en paus)
tog 1 kg fläskfärs och 500 gram viltfärs.. gjorde faktistk en blandning på kryddorna.. mellan älgwurst och stark thaikorv..

får se imorgon hur de blir..

fråga; ska jag bara steka dem( i ugn tex) eller koka dem?

Pasi
0

#34 …eller grilla?

Caena
0

pasi.. det haglar här idag så det e nog inte så passande.. 
sen funderar jag också på om jag kan frysa dem råa eller om jag måste göra iordning dem innan.. (kanske vore lättast)

Caena
0

det var svårt att stoppa korv.. 
och fjällstret gick sönder pga för hård vass plast som öppningshjälp.. 
men till slut gick det.. 
halva satsen e gjord, men väntar på mer fjällster(den tog slut, tur nog var den väldigt lättinad)

det ser väääldigt gott ut!!

Pasi
0

#36 Det går självklart att frysa dem råa.

Vid hagelstormar kanske inte grillning är det lämpligaste sättet att tillaga korv….men jag ville bara öka på beslutsångesten lite med mitt förslag.Flört

Caena
0

hahah,  trodde nästan de, och jag som har beslutsångest som det är! 
tänk vad ni utökar min kunskap med! göra egen korv, men skulle kunna tro!.. 

kan säga att både pojkvännen och en lchfgranne(och vännina) godkände korven!.. jippie! och hon gillar ändå inte så kryddad mat, som jag hade gjort korven, hon trodde halsen skulle brinna bort i första tuggan, men hade inget emot både en andra och tredje bit.. =) *min dagliga lycka är gjord*

DET BLIR MER KORV hemma hos mig!.. både grillat (i sommar)och stekt på spisen tror jag(ska pröva imorgon bitti) och kokt till jul! 

min vännina undrade om det går att göra med ost i? .. 
har ju mera fjällster och massa ost hemma så jag funderar på om det ska bli nästa projekt.. 
dock har jag inte råd med lamm  nu som jag gärna skulle vilja pröva med, men det blir senare…..

Pasi
0

#39 Jag får väl gratulera till det fina resultatet.

Jag har gjort korv med fintärnad ost i…den blev ganska bra även om jag inte var riktigt nöjd med kryddningen på just den korven (kan ju inte skyllas på osten).

Både coop och Willys brukar ha fryst lammfärs till hyfsat pris (52-59:-/kg).

Caena
0

tack vare er här på KiF har jag utökat mina färdigheter med just korv, som jag annars aldrig skulle vågat mig på.. 

däremot tyckte syster att korven såg förfärligt äcklig ut.. 
men sen e hon en som inte äter som oss.. och kan inte förstå det överhuvudtaget..

Pasi
0

#41 Vissa människor verkar tycka att sågspånsliknande kreationer (Mussli och supergruva bröd) och fyrkantiga pappförpackningar är hur mat skall se ut. Jag vet inte riktigt hur man skall få dem att förstå!?

Du får skicka din syster på hjärntvätt!;-)

Caena
0

hon är ordentligt indragen i det där med klister i magen.. stackarn.. 
fast ibland avundas jag henne.. helst då hon tar med sig .. snyft palt eller kroppkakor alt. pannkaka till jobbet.. (vi jobbar på samma ställe).. 
då blir jag lite avis.. 

men när det gäller korven kan jag bara inte förstå.. varför ska utseende vara så himmla viktigt!.. den såg lite blek ut men shit, vilken skillnad det är på korv och .. mjölklistret som hon kallar korv(falukorv)..

rifla
0

Kul att det blev bra..nu när man ätit riktig korv så vill man aldrig ha köpkorv mera…

konichiwa
0

Nu börjar det närma sej korvtillverkning.

Här är två bra länkar.

Den första om hur man gör den andra med recept.

göra egen korv

korvrecept

konichiwa
0

I en antik kokbok har jag hittat många korvrecept. Där ingår alltid salpeter och korvarna ska också gnidas med salpeter.

Är salpeter ok? Är det nödvändigt? Jag antar att det är konserverande.

Var får man tag på det?

Pasi
0

#46 Finns ibland kryddpåsarna i vilken matbutik som helst och används främst för att få en rosa färg (ersätter nitrit)….har viss konserverande effekt, men är ett oxidationsmedel vilket kanske är mindre bra i mat… kan lika gärna uteslutas.

konichiwa
0

Tack Pasi!

Jag har just kommit hem från stan, har varit inne i alla stora matvaruaffärer och det finns inte salpeter nånstans… Men tydligen är det inte nödvändigt då, det var ju bra.

Inget korvhorn har jag hittat heller

Men nu är kylen full av upptinat lamm, späck, fläsk och kryddor, både vanliga och ovanliga finns tillgängliga.

Imorgon har mitt sista hopp öppet, en välgörenhetsloppis, finns det inget korvhorn där så blir det att stoppa korv för hand med en plastbit som 'horn'. Men först ska jag hitta på ett recept. Det är roligt att få hitta på själv :-)

Tradera har flera korvhorn på auktion men ingen slutar förrän på måndag. Hoppas att inte ni andra bjuder över mej bara …

[Pennylane1]
0

*rusar till tradera*

nä skoja bara, tror faktiskt att jag har ett någonstans…

konichiwa
0

Lyckos som har ett korvhorn!  :-)

Man har ändrat värderingar mot de för 30 år sen LOL

storost
0

Men istället av ett korvhorn kan du också ta en tratt!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

konichiwa
0

Jag hittade ett korvhorn för en femma på loppis förra veckan…

men tack för tipset! Kanske fler som letar.

rifla
0

tänk att det är back to basic som gäller..

rifla
0

Lincolnshire korv, som jag gjort den utan ströbröd.

• 1590 gr fläskkött
  • 1410 gr sidfläsk utan svål färsk
  • 60 gr salt
  • 15 gr svartpeppar nymald
  • 15 gr torkad salvia
  • 16 gr lökpulver (jag tog vitlök)
  • 5 gr torkad timjan

Mal kötet grovt (5-8mm) blanda det malda köttet med kryddor och låt stå några timmar övertäckt i kylen så att smakerna utvecklas och mognar. Stoppa i lämpligt eller tillgängligt fjälster (25-30mm). forma korvarna ca 75mm långa.

Stek försiktigt och servera med löksky och kanske blomkålsmos..

rifla
0

En fransk annorlunda korv som blir blek. kallas för Boudin blanc

• 300 gr sidfläsk utan svål och färskt
  • 400 gr kycklingfileer
  • 100 gr Silverlök eller gullök
  • 4 st ägg
  • 2.5 dl mjölk (grädde går bra med)
  • 14 gr salt
  • 1 tsk timjan
  • ½ lagerblad stött
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk mald muskotnöt

Mal sidfläsket och kycklingen fint på (3mm). Lägg det malda köttet i assistenten med knivar. Tillsätt äggen och pulsa ihop en smet, ta ett i taget. Tillsätt kryddorna och salt, häll på mjölken (väldigt kall) eller grädden lite i taget medans du pulsar assistenten. När mjölken är inmixad fyller du fjälster (30mm) löst och gör korvar som är 15-20 cm långa.dessa kan behövas knyta mellan varje. Sjud korvarna sen i lättsaltat vatten med lagerblad 80-90 grader ca 15-20 min. du behöver inte koka dom om du vill frysa dom. då kokar du dom sen när de tinat.

Tips! stick korven några ggr med en potatissticka så det blir lite fina hål så spricker den inte.

rifla
0

Till midsommar kanske.. en sk salami korv

• 2250 gr fläskkött
  • 750 gr späck från gris
  • 90 gr salt
  • 15 gr svartpeppar nymald
  • 10 gr chiliflakes torkade
  • 10 gr fänkålsfrö 50/50 hela och malda
  • 10 gr paprika pulver

mal köttet och späcket grovt (8-10mm). blanda med de övriga ingredienserna och fyll i (40-50mm) fjälster. Fyll ordentligt. Råkar det bli någon luftsficka i korven så picka hål med en nål så luften går ur. Forma ca 20 cm långa korvar och häng luftigt i tex ett svalt garage i minst 6 veckor. Salamin kan hänga längre, ända till 3 månader. men då blir den hårdare och torrare.

Förvara salamin inrullad i en handduk långt nere i kylskåpet eller gör som i Italien lägg i en glasburk och täck med olivolja.

Vill du ha en starkare korv så ha i chililakes ca 15gr och kanske 5 pressade vitlökar.

egentligen så ta grundreceptet och ha i de kryddor du älskar.

"DET KAN INTE BLI FEL; BARA MINDRE GOTT"

storost
0

Oj, nya recepter. Tack för det!

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

men.. ska man alltså äta den "rå"??

rifla
0

#58 om du menar salami så brukar den torkas på det viset. på en del ställen i italien så lägger de salamin att torka i halm.. man torkar ju kött me genom hängning. det är ett gammalt sätt att konservera maten.

men många ggr röker man salami med. men detta receptet är hängning och torkning..

De flesta sk ölkorvar hänger man för att de ska torka och bli lagomt sega.

[Pennylane1]
0

huvva! ska aldrig äta salami mer om den är rå!!!Förvånad rått grisspäck… näää tvi vale!

rifla
0

Här kommer det fläskkorv med koriander.

• 800 gr fläskkött
  • 600 gr kalv eller nötkött
  • 600 gr späck
  • 1 liter kalvbuljong
  • 34 gr salt
  • 1,5 tsk vitpeppar nymald
  • 1,5 tsk kryddpeppar nymald
  • 0,5 tsk kryddnejlika mald
  • 0,5 tsk ingefära mald
  • 0,5 tsk muskotnöt mald
  • 1 kruka hackad färsk koriander

mal fläsk och kalv köttet 2ggr i (2-3mm) skiva. mal yttligare en gång men denna gång även späcket. blanda det malda köttet och späcket med allt utom buljongen. Den rörs sakta och försiktigt lite åt gången så att smeten inte spricker. Fyll sedan smeten i krokfjälster, men inte för hårt för de sväller sen när de kokas. knyt korvarna i lagoma längder. lägg dem sen att mogna i kylen ett dygn. Då kan de kokas i lättsaltat vatten med lite peppar i. lättast faktiskt är att koka upp lagen och sen lägga i korven och stänga av plattan och sätta locket på och låta det stå ca 20 min den ska vara lite ros inuti..

[Pennylane1]
0

har kollat nu på salami, flera sorter, alla var de rökta! Phuuuu!

Pasi
0

#62 Kallrökta antar jag (= råa)?Tungan ute

[Pennylane1]
0

nääää! pilutta dej!!!

rifla
0

De flesta salami som säljs är kallrökta för att bli så segt goda som de är, varmröker man så blir det mera som en medvurst. Men bara för att det är hängt eller kallrökt betyder inte det att det är farligt, det är en gammal beprövad konserveringsteknik.

sen har vi ju kallrökt lax och gravad lax de är väl också råa om man ska prata livsmedel så. och sushi. men gott är det…och inte farligt alls..

[Pennylane1]
0

ja, av nån anledning har jag lättare att med tanken på "rå" fisk men kött kan jag bara inte få ner i rått eller blodigt tillstånd…

Pasi
0

#66 Fast du har nog lyckats få ner det då och då i form av kallrökt korv?Skrattande

#65 Är inte medvurst också kallrökt (normalt), eller?

Falukorv och gustafskorv är iallafall exempel på varmrökt korv.

[Pennylane1]
0

jo jag har ju det…  men nu när jag vet om det så blir det betydligt svårare. Den psykologiska effekten råder man inte över… jag var på ett kalas i Tyskland en gång och tog av något som jag inte kunde identifiera, är inte alls feschlig med mat utan smakar gärna på okäda rätter, men detta smakade gummiaktigt eller rättare sagt ingen egentlig smak alls, konsistensen var gummiartad… sen insåg jag att det var rått malt kött. Jag hade mycket svårt att behålla den i magen efter det och det kväljer mig fortfarande bara jag tänker på det… tvi vale!

rifla
0

#67 jo medvurst är kallrökt den med. ville förklara konsistensen.

#68 vilken tur att man alltid kan välja vad man själv vill äta..Glad

Detta med rökta och hemgjorda saker är roligt. Ska röka fläskfilen och älgfilen till midsommar..

ska samla fam och göra storlass med korv om någon vecka. alltid roligt när vi är flera.

Då blir det en salig blandning av olika sorters kött. älg, rådjur, gris, lamm. och alla gör olika saker så det blir jätte roligt. kan hoppas på att gubben fått tag på vildsvin med..

mina föräldrar och en syster äter också lchf försöker få in den andra veg systern med.

sedan har vi våra män..men de gillar allt öl med..

uzie
0

Nån som testat Skultunas Rökpåse till hemagjord korv? Röjde i mammas köksskåp inför påsk och hittade en hel bunt sådana. Har bara testat räkor med dåligt resultat tidigare.

Clupea
0

Har någon rökt egen korv? Håller på att bygga en varmrök och är sugen på att prova.

rifla
0

#71 ja det har jag gjort och det blir mkt bra. både varm och kallrökt..

storost
0

rå mald köttfärs med kryddor och toastbröd kalla för Tartar i Tyskalnd, Österrike och Schweiz. Vi har ättit det tidigare mycket. Men köttkvalite måste var superbra!

min egen hemsida.

Clupea
0

#72.

Har du torkat den oxå, eller bara rökt? Något bra tips på recept? Jag har tänkt prova göra lammkorv i första hand.

Siktet är inställt på egen charktillverkning med gårdsbutik…om några (läs många)år. Måste prova och äta och öva först!

picapica
0

Idag hade min man med sig Merguez lammkorv från Hötorgshallen. Mycket god och med endast naturliga ingredienser. Det stod om den idag i Mats-Eric Nilsson artikel i SvD men nu hittar jag det inte.

Ernst76
0
rifla
0

#74 ja de flesta korvar går att torka och blir underbart sega. det finns ett sånt recept lite högre upp #56. man kan ju alltid blanda i det köttet man vill men kom alltid ihåg att alltid och aldrig dra ner på fettet då kan korven bli torr och smaka torrt och som gammal köttbulle.

#76 vilken bra sida..och lättförstårlig..

ska iväg på jaktmässan i jönköping denna månad och då ska "sambon" få titta på den rök jag vill ha. en Bradley med 6 galler.

soderen
0

Hej

Har följt denna tråd och vill gärna dela med mig av korven vi gör på vårt matläger med scouterna. Nu har jag inga exakta mått utan höftar vilt.

1,5 kg blandfärs

piskad mjölk (3-4 dl) häll mjölken i en kastrull och sjud den samtidigt som du vispar)

1 burk mörk öl

2-3 gula lökar, finhackade

vitlök, så mycket du själv vill ha

3-4 äpplen, finhackade    (prova med 1-2 st för lchf bruk)

malen kanel, 1 msk eller efter smak

salt och peppar

Blanda allt och kör igenom i köttkvarnen 1 eller 2 gånger. Smeten skall vara ganska lös. Häll på mer öl eller mjölk om det behövs.

Trä upp fjälstret på korvhornet och börja stoppa korven, stoppa ej för hårt, det är lätt att korven spricker vid kokning annars. Bind av i lagom långa korvar med hushållssöre/mattvarp.

När korven är klar, lägg den i en stor skål eller dyligt och gnid in den i grovsalt. Låt ligga och dra i ett par timmar, gärna över natten.

Låt korven sjuda sakta i ca 20 minuter, skär upp i lagom stora bitar. Passar aldeles utmärkt att äta både varma som kalla på julbordet.

Jag brukar "salta in" det överblivna fjälstret och lägga i frysen. Fungerar utmärkt.

Pasi
0

#78 En liten fråga - Vad fyller saltning av fjälster för funktion då man ändå stoppar det i frysen för konserveringens skull?

Caena
0

undrar också.. 
för de fjällster jag köpte var saltade, och frysta?

[Pennylane1]
0

kanske de klibbar ihop om man inte saltar dom?

Pasi
0

Hm, kanske för konsistens och hållbarhet (så de inte spricker)…då salt påverkar iskristallbildningen….antar jag!?!?!?!
Nån som vet?

rifla
0

#82 precis så….

men sen kan ju fjälster ligga i kylen i salt i ett år nästan utan att man fryser dom…

Ernst76
0

Nu har jag skaffat mig en "Kenwood Chef" med köttkvarn, ska bara hitta korvhorn till den. Nästa steg blir att bygga en rök (kallrök) sen ska det göras korv. Jag älskar ölkorv så det kommer bli en del experimenterande för att få fram en god korv. Glad

rifla
0

#84 det är så roligt att göra korv..att kolla om det är starkt nog och fundera på varför de här kryddorna inte var goda ihop..

men som sagt inget blir äckligt bara mindre gott..

att röka korven ger en bra karaktär och gör att den håller längre.

rifla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Chaurice korv

• 1050 gr älgfärs (går med annat kött med)
  • 680 gr rimmat fläsk med svål
  • 1140 gr skinkstek
  • 5 dl vårlök med det gröna
  • 2 msk vitlök
  • 2 tsk chilipulver
  • 1  tsk chiliflakes
  • 80 gr salt
  • 2 tsk grönpeppar
  • 1 tsk szechuan peppar
  • 2 tsk timjan
  • 5 msk persilja
  • 1 tsk kryddpeppar
  • 7 tsk liquid smoke
  • 6 meter får eller svinfjälster

Om köttet inte är malet så gör det på grov platta (6-8mm hålskiva). Hacka löke och vitlöken gärna i hacken. mortla ihop grönpeppar, szechuan, timjan, och kryddpepparn blanda i de andra kryddorna och se till att det blir blandat. Rör sedan ner alla kryddor lökhacket och smoken i färsen och blanda ordentligt och länge ( plasthandskar är att föredra)

Byt till korvhornet (eller en vanlig tratt som du trätt fjälstret på) och sätt på fjälstret och knyt med stekgarn sedan stoppa en lång korv av allt och snurra runt korven i den storlek du vill ha (15cm). eller så knyter du med garnet. Om du fått luftbubblor ta en tunn nål och stick försiktigt och krama ur luften. Tycker du inte att korven är jämn tjock så krama den eller rulla försiktigt så den blir jämn.

Låt den gärna ligga över natten i en bunke i kylen så att smakerna mognar men det går att steka direkt. Grilla den gärna eller stek men på långsam och låg värme så den inte spricker..

Brukar ha med korv när vi är ute i skogen på jakten och då använder jag brödet som en hållare bara för korven är varm..

Den går utmärkt att frysa rå..

Etiketter: chili, köttfärs, lök, persilja, rimmat fläsk, timjan, vitlök

rifla
0

http://www.ljimport.se/sv/Produkter/Rokpasar.aspx

här finns det rökpåsar och man kan kolla i vilket län det finns återförsäljare..

rifla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"kungs" korv

Då mitt korvhorn till mindre korv inte fanns att använda, så blev prinskorven en kungskorv..

Rökt Kungs-korv
1 kg vildsvinsfärs (fläskfärs)
450 gr späck
600 gr rådjursfärs
1 tsk hel vitpeppar
1 tsk hel svartpeppar
1½ tsk hel kryddpeppar
60 gr salt
1½ dl grädde
1½ dl vatten
5 meter Svinfjälster (får till prinskorv)

börja med att mala köttet och späcket, kör det gärna 2-3 ggr igenom kvarnen ca 8mm. Mortla de olika pepparkornen så det blir smått. Häll upp smeten i en degblandare och blanda väl, häll vatten/grädde blandningen i lite i taget så allt blandar sig och smeten blir kladdig.

Stoppa i fjälster och knyt av i 5 cm korvar eller snurra ihop. Lägg i en skål och låt stå 1 dygn i kylskåpet.

Rök korven lätt ca 3-4 timmar. och kyl omedelbart i isvatten, frys sedan in det som inte ska användas direkt.

Pasi
0

#88 Skall definitivt testas så fort jag byggt en rök!Tungan ute

QueenRoxy
0

Jag har en våt dräggelfläck i knät….! Måste genast till vår lokala kötthandlare och kolla om de har fjälster o ister o nåt gott kött att mala ner!

Pasi
0

#88 Men är inte 60g salt lite i överkant (runt 3g / hg)..jag misstänker att det egentligen räcker med halva mängden?

rifla
0

#91 nej salt mängden är beräknad till köttet, och det är det enda man inte ska tumma på och dra ner. jag lovar. man kan tycka det är mycket men nej.

Pasi
0

Hm, jag har svårt att äta de flesta korvar som ligger över 1,5-2g salt per hg "färdigvikt", tycker de är för salta.

sarwen
0

Tänkte skaka liv i den här gamla trevliga tråden med en fråga: såg i senaste Country Living att de rekommenderade att man skulle ha antingen nån salami starter eller acidofiluspulver för att vara säker på att få rätt bakteriekultur när man torkar korv. Nån som har erfarenhet eller tankar om det? Finns sånt i sverige? behövs det? Känns lite läskigt att bara hänga nåt jag ska äta i källarn i flera månader…

Och vad är egentligen idealisk temperatur och luftfuktighet? Ska jag ha korven på vinden i stället (torrare…)

rifla
0

det är luftfuktigheten som gör att den inte torkar för fort. och den blir godare..

Pasi
0

#94 Jag har aldrig sett nån starterkultur, men man kan alltid använda lite ost.

rifla
0

pulver finns på apoteket. men jag har aldrig provat. ska på chark utbildning nästa helg och lära mig mera om salami och korvtillverkning och annat utan jörgen gruber från tyskland..

spännande om nått!!!

Pasi
0

#97 Vad heter pulvret?

Du får ge en utförlig rapport om ditt äventyr, tycker jag.Glad

Alfers
0

fick reklambladet från netto idag, fanns köttkvarn för 379 pengar, tänkte att det säker är någon här som är intresserad…

sarwen
0

JA det låter jättespännande Rifla, håll oss uppdaterade!

Och vad är idealisk luftfuktighet och temperatur? HAr läst nåt om 15 grader, men det tycker jag låter varmt…?

Pasi
0

#100 Syrabakterierna arbetar inte bra om det blir för kallt, misstänker jag….så 15 kan säkert stämma.

rifla
0

syra bakterier är för konserveringsskull. en del har socker i som han säger inte finns kvar när den hängt färdigt. men jag använder hellre salt och syrabakterier.

Gjorde fläskkorv på vildsvinsfärs igår. och den ska ju normalt ha potatismjöl i för bindning. tog halva pofiber och halva fiberhusk. och jag kan lova det smakade inte annorlunda alls..

sen är det luftfuktigheten på ca 75% som är bra, det tar längre tid vid 10 grader men det är bättre. ska hänga i garaget hemma här med en luftsäck runt ifall det skulle komma flugor eller en mus in, vilket jag aldrig sett någon.

ska göra en sats och röka med tänkte jag. en dyr bradley rök, men vad fn..julklappar till sig själv är väl nyttiga..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.