Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9365 ggr
annasanna
0

Hur klarar man julen?

Det här blir min första jul som lchf:are och jag är lite nervös. Maten är en sådan central del av julen och jag har fortfarande en del matmissbrukarbeteenden som känns lite extra svåra just nu.

Jag håller på och letar en massa ersättningsmat på nätet och det finns ju en hel del.

Ni som hållit på med lchf ett tag, vad har ni på ert julbord?

//Anna-juloroligt matvrak

Mooniq
0

Annasanna

I vår familj har vi sen många år knytkalas. Man träffas hos någon och alla har med sig förplanerade grejer..

Morsan gör köttbullar o rödbetssallad, brorsan lägger in sill. etc etc..

Ett bra tips att ta till sig..

Sätt dig redan nu med nära och kära och diskutera julen..

Det gjorde vi för många år sen och numera så är julbordet litet men tilltalande och vi slänger nästan ingenting.. Överflödet har utgått kan man säga!!

Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

annainorrland
0

Det blir min första jul med med lchf också. Men det finns ju mycket av den goda julmaten man kan äta tycker jag. Bara man skippar julgodiset

Sindri
0

Det blir även min första jul som LCHF:are. Är inte speciellt nervös, har tack och lov blivit av med mitt sötsug coh kan se andra smaska. Bra julmat för LCHF:are är: Gravad lax, hemgjord kycklingleverpastej, köttbullar, rödkål, sill, revbensspjäll, lutfisk och så skinkan förstås.

Om andra vill ha kan man koka risgrynsgröt, baka kaor och köpa godis.

annasanna
0

Monica:

Vi har också knytis numer och egentligen vet jag att jag oroar mig i onödan. Det finns så mycket som jag kan äta..och det oroar mig med..*s*

Fast jag kommer att sakna adventsglöggen med pepparkakorna..Gråter

annasanna
0

Ohh, jag vet att det finns en massa god mat. Fast av det du räknade upp är det bara köttbullar, revbensspjäll och skinka som jag äter. Sa jag att jag är liite kräsen?*S*

raphanus
0

Jag var tillräckligt långt kommen  min karriär som LCHF-ätare för att tycka att julmust och knäck smakar för sött när den första LCHF-julen kom. Annars tycker jag att julmat i stort är perfekt LCHF-mat. Revbensspjäll, surkål, kalvsylta, köttbullar, skinka …

När jag kring julen 1998 jobbade på krog, bar vi aldrig ut samma buffémat två gånger. Den mat som väl burits in i köket igen fick vi i personalen äta ohämmat av. Det var revbensspjäll på längden och tvären. Jag har aldrig varit så smal som det året, fast jag förstod inte varför förrän 2007, när jag stötte på begreppet LCHF.

Wtn3
0

Jag stormtrivdes på julbordet, ost med smör på, köttbullar, prinskorv (lite moderat av den varan dock eftersom det ofta är potatismjöl i dem,) skinka, lax, ägg, revbensspjäll, kyckling osv. Drack vatten till maten men unnade mig ett halvt litet glas must efteråt, det var gott. Godiset och efterrätterna var inget svårt att motså då jag åt mig proppmätt på maten.

cream1
0

Tänk på allt du faktiskt får äta istället för det du inte får äta! Jag menar, hur gott är det inte med tex. köttbullar, julskinka, ägg och julost? Äter du tillräckligt av sådan, riktig mat så lovar jag att julen kommer bli en fröjd även detta år Skrattande

hockeytroll
0

jag tar ett planerat avsteg inför julen. just julmaten är inget jätteproblem, men kakor, godis och dryck är. Känner jag sedan för att välja att inte göra ett avsteg så är det bra, men likväl tillåter jag mej att göra det.

Lycka till med vad du än gör!

Sugiyama
0

Funderar på vad det är som kan vara dåligt på ett vanligt julbord. Sill och sillsallad är lite sött men det är ok för min del. Potatis och bröd har jag inga problem att avstå. Gravlaxsåsen är det socker i men vi har börjat göra en majonäsbaserad som är minst lika god om inte godare. Tänkte göra ischoklad i år till godis och på julafton kanske jag tar något sött om jag blir sugen men jag tvivlar.

Eman
0

Julen svämmar ju ju i stort sett över med kötträtter, fina grönsaker och feta såser. Ur mitt perspektiv kommer det bli den enklaste delen på året som LCHF:are Skrattande

Enda problemet är godiset… men lite måste man ju lyxa till det, det är ju jul.

emmaostlind
0

Jag har inte kommit in tillräckligt i LCHF efter mitt förra uppehåll, så jag planerar nog ett uppehåll till över julen. Jag är en stor julälskare, och tycker det är viktigt med risgrynsgröt, must och glögg.

Det som oroar mig är allt mut-godis som kommer till vår inköpsavdelning och som dom i sin tur ställer ute i min reception. "Bara en"-syndromet ni vet….

Emma

lc-solkatt
0

Köttbullar, hemmagjord rödbetsallad från grunden, lax, ägg, skinka, dijonsenap, Ris a la Anna med ett par skivor clementin, hemmagjord ischoklad med olika smaker - mint,hasselnöt,kokos och vanlig (i år ska jag göra med pepparkakskryddor). Chai te istället för glögg, lågkolhydratslussebulle och min stolthet: kycklingköttbullar med saffran och chili!

Med "ersättningarna" blir man bättre varje år, man får nya idéer och tips!

smeo
0

Jag håller med  de andra som skrivit

finns mycket LCHF  på julbordet o det är väl inga problem med själva middagsmaten

Värre är just  GLÖGGEN  men för mig  får det väl bli lite lite av starkvinsvarianten nån enstaka gång kanske  med mandel men utan russin

Förra julen kunde jag inte låta bli julgröten  det är sååååå gott tycker jag(eller tyckte  jag då iaf - länge sen nu )

sen lär sig väl alla hur mycket man klarar av att avvika.

själv måste jag verkligen KÄMPA mot kolis-suget o HUNGER efter nån dag med avsteg

KattaMo
0

#13 Vad är Ris a la Anna?

Den där ischokladen låter smaskig! Tungan ute

Icegirl
0

Saknade inte det söta föra året. Gjorde dock ischoklad och chokladmandlar (mandlar som rostas i ugnen och sedan vänds ned i smält choklad med smör i ett par gånger  - torkar mellan gångerna samt rullas till sist i kakao). Tyckte dock att allt detta var för sött. Nötterna gick dock ner - lät de andra äta all sötsaker.

Jag gjorde varm keso med kanel i st för julgröt - det gick också bra.

kmf79
0

En annan fråga är julmusten. Ren julmust förstår jag att vi inte ska dricka men om man unnar sig lite julmust light. Har inte blivit riktigt klok på det här med sötningmedel om det är okej för insulinets påverkan eller inte. Påverkar det insulinet så lagras ju fettet vi äter och det är ju inte alls bra. Någon som vet?

//Karin

dejsi
0

Själva julafton är väl inte så farligt, bara en dag utan det är från advent och fram till julgransplundringen som är värst med bakverk, godis och glögg som ska intas lite då och då.

Jag hoppas jag kan avstå från det söta. Ramlar man dit nån gång får man ta nya tag tror jag

Flört

cattan
0

Hej! Jag har för mig att förra året hade vi en tråd om julmat, skulle vara bra om någon kunde aktualisera den jag vet inte hur man gör när man puttar upp trådar. Jag var halvt om halvt inne på lchf då, men inte under julen så nu är det premiär också för mig. Det största problemt för mig är, att jag VILL ha nötter, knäck och choklad men jag vågar inte äta nötter och mörk choklad för det drar igångallt annat och då sitter jag i sockerträsket igen. Jag har huvudvärk idag, fjärde dagen som lchf-are efter senaste dyket i kolhydratträsket och det är inte kul. Längtar bara hem till sängen. Gråter

parsley
0

Man kan blanda keso med vispgrädde och äta istället för risgrynsgröt

Karin #17 Det låter delade meningar om sötningsmedel och lightläsk. En del säger att sötningsmedel är skadliga, aspartam kan ge hjärnskador, sukralos går rakt genom kroppen och är skadligt för miljön. Vidare så kan sötningsmedel trigga sötsug eller åtminstone medföra att sötsug bibehålls. Hur det är för dig kan bara du avgöra. Det är dessutom skillnad på att dricka julmust light till julen och att dricka lightläsk jämnt.

Floydian
0

Jag har funderat länge på hur jag ska få till en ersättare för pepparkakor med ädelost eller brieost som är en favvis.

Testade igår att ha i pepparkakskryddor i nötbrödet. Hade 2 krm i ett bröd på 1 stort ägg, 1,5 dl nötmjöl, 1 krm bakpulver och ca 25 gram smält smör.

Det blev mycket gott! Tror jag ska testa med 3 krm krydda nästa gång, det fick gärna smaka lite mer. Jag hade bregott och gräddost på de små smörgåsarna och till det drack jag en dubbel espresso med kardemummakryddad äggmjölk. Det var mycket gott kan jag lova!

Vad gäller julmusten så ska jag smaka en riktigt vid något högtidigt tillfälle, förmodligen julafton. Det är ju trots allt jul och jag tycker det smakar annorlunda/sämre med sötningsmedel….

Mooniq
0

apropå ischoklad!

jag köpte ekologisk kokosfett som både smakar o luktar kokos. Cocosa heter det. TA riktigt mörk choklad och lika mycket kokosfett o smält försiktigt i mikron. Sen hällde jag upp i plasttråget som man egentligen ska göra isbitar i.. HUR gott som helst och med kokosdoft/smak så blir det en favorit även hos dom som inte gillar mörk choklad.. jag har testat!

jag använder gärna 86 - 92 % choklad… prova - värt varje tugga

Monica

nimh
0

Angående ischoklad: jag tycker inte om ischoklad gjord på kokosfett men ischoklad går faktiskt att göra med smör, vilket är mycket godare enligt mig:

200 g mörk choklad (70% eller mer)
75 g smör
½ dl rostade pinjenötter

Smält choklad och smör tillsammans, häll upp i ischokladformar, strö över några rostade pinjenötter på varje (kan förstås uteslutas) och låt stelna i kylskåp.

Blir 40-50 st. Receptet kommer från Johanna Westmans "Julgodis".

Nu i jul ska jag nog pröva att sätta olika smaksättningar i också, kardemumma till exempel.

annasanna
0

Tack snälla ni för alla tips..och peppning! Det kan behövas.*ler*

Det snöar här i Hudiksvall nu och julstämningen har börjat att pocka på. Jag vill slita fram ljusstakar och tända ljus i varenda vrå av min lilla boning! Jag älskar julen!*lycklig* Att jag har lunginflammation känns inte som någon biggie just nu.

missaz
0

Förra året var första julen på LCHF för mig, och var det NÅGON tid på året då jag verkligen inte tycker att LCHF var ett problem på minsta lilla vis, varken hemma eller när man åt borta hos andra, så var det vid jul! Julen är verkligen perfekt för denna kost; skinka, gravad och rökt lax, prinskorv, köttbullar, sill, rullströmming osv, osv… MUMS!

Att Janssons frestelse inte är LCHF fixar jag genom att ta liiite av det i slutet på måltiden då jag ändå är så mätt att bara ett par tuggor går ner. Tungan ute

annasanna
0

Missaz: Jisses, vad smart gjort! Jag har grunnat lite på det där med Janssons, men nu har jag lösningen! Tack å bock

Hanveden
0

# 27

Titta på denna blomkålsjansson om det kan vara ett alternativ…

Med LCHF hälsningar  Cool .

HerrKaos
0

Jag ser framemot julbordet! Lax, skinka, revbenspjäll, ostarna mm. Däremot kommer jag att fundera på hur en jul kan passera utan "blana" eller mesefil som det även kallas…(blandning av vispad grädde och messmör). Är uppväxt med det. Men troligen skulle jag uppleva det helt annorlunda detta år eftersom jag gått på lchf snart ett år.

Aniara4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde egen glögg förra året. Började med att låta lite goa kryddor och pomeransskal ligga och dra i lite vodka, sen fyllde jag på med ett billigt rödvin, och jag tror jag hade en mycket liten gnutta stevia i också. Det blev… sådär, ärligt talat. Men det gick att dricka!

Minett
0

Jag hittade en glögg av märket "Tindra" utan tillsatt socker på ICA förra året. Smakade riktigt gott och bara 6 % kolhydrater. Man häller ju inte i sig några större mängder heller! Jag hade mandel till, men hoppade över russinen.

Som julgott hade jag smält riktigt god, mörk choklad och blandat med nötter. När det stelnat bröt jag i bitar och stoppade dem i en jättevacker ask som jag tidigare fått exklusiva chokladpraliner i. Dessutom hade jag gjort en lchf-ostkaka på keso och grädde. När de andra åt sötsaker åt jag antingen lite chokladgodis eller ostkaka - ifall jag ö h t blev sugen.

Nyligen smakade jag för första gången keso blandad i värmd vispgrädde och det var som risgrynsgröt fast mycket godare! I år ska jag därför äta detta med kanel till jul!

Leilin
0

#0 Apropå pepparkakssubstitut vet jag att Anna-vägen-från-137kg har ett bra recept på sin blogg.

Sen är mitt tips efter två lchf-jular att se till att äta ordentligt av all den goda och nyttiga maten - det är så mycket enklare att tacka nej till karamellen eller julmusten när du är mätt!

Vill du verkligen unna dig något icke-lchfigt, bestäm dig för vad och hur mycket, lägg sen upp det och inget annat på en tallrik. Sätt dig ner och njut:) (eller inte, var mkt jag faktiskt trodde skulle vara gott som jag ratade i slutändan)

Lycka till - det kommer gå bra!

sepersl
0

Oj vad många bra tips! I år är min första jul som lchf.are och jag känner att den högtid blir den lättaste middagsbjudningen. Behöver inte oroa mig ett dugg - bara äta och njuta.

Är det någon som ahr recept på lowcarb-lussebullar? eller något alternativ till pepparkakan?

Leilin
0

#0 Ja, och här är Fjällmors pepparkakssubstitut, utan nötter (fast kokos i)

JAUS
0

Tänker göra egen glögg sötad med sukrin och baka mandelpepparkakor.

Leilin
0

Hmmm… nu blev jag helt julgalen i huvudet;)

Borde man inte kunna göra Pones / Pownies eller den där morotskakan fast med saffran? Blir ju inte bulligt förstås, mer sockerkakigt, men ändå.

Nä nu måste jag påminna mig själv om löftet att inte laga mat till hela släkten och bjuda in alla hem till oss - hade ju bestämt mig för knytkalas, sköna promenader och minst ett nytt spel med barnen!

Tungan ute

Aniara4
0

Jag testade att göra saffranskaka med receptet på kokospannkaka + saffran (och lite bakpulver) och hällde i en form, det funkade rätt bra. Testade också med några lingon i, men det blev lite surt.

cowboy-63
0

Jag är nog mest rädd att jag kommer att ligga med kramp i magen mitt på makens jobbs julbord. Men tänker att det finns så mycket gott som man ju iaf kan äta, får hålla mig till det så klarar sig nog magen. Kommer dock inte kunna motstå en liten portion janssons Obestämd

[Pennylane1]
0

jag ska göra saffranskaka av mina chokladmuffins , måste bli jättebra!

annasanna
0

Pennylane:

Då väntar jag med spänning på att du ska göra ett försök! Meddela mig resultatet sen, är du söt!(jo, jag småflirtar lite här medFlört)

Bullisxxx
0

Tycker nog inte heller att julen borde vara något större problem, tvärt om. Som någon skrev, tänk på allt du KAN äta! Strunta i potatisen och brödet och ät bara "det goda".

Letade efter lättglöggen Tindra förra julen utan att hitta den tyvärr. Får väl göra ett nytt försök i år. Vill man spetsa till den kan man väl hälla i lite vanligt brännvin för om sanningen ska fram så är ju inte den sk saft-glöggen speciellt god - eller hur? Söt som bara den och inget drag i heller, smakar bara som uppvärmd saft och det kan kvitta.

Men det är jobbigt redan från advent som sagt. Pepparkakor är ju hur gott som helst t ex men julbordet är nog en höjdare tycker jag och ingen reagerar/kommenterar kanske heller att man hoppar över potatisen. Annars är ju folk ganska snabba på att kommentera vad man äter och inte tyvärr.

Lycka till och njut av allt gott på julbordet!

[Pennylane1]
0

# 40 *wink wink* japp skriver in resultatet nån gång framemot jul! Hoppas att saffranspriset går ner bara!

vinteralvan
0

Det finns så mycket gott och tillåtet på julbordet så några problem kommer det inte vara för mig. Men en skinkknäckemacka kommer jag ta kvällen innan när skinkar precis har kommit ut ur ugnen. Tungan ute

cowboy-63
0

Ska prova den där janssonsen med blomkål som tipsades om här på khif

cowboy-63
0

Vet inte om någon skrivit det, men det här med glöggen. Köpte en starkvinsglögg idag för att smutta på, men det är ju socker i den (det borde jag väl ha fattat). Men dom sa att dom kunde beställa hem osötad… Någon som provat den?… Hur mycket kh innehåller den isf?

Edit: surfade in på systembolagets hemsida. Vinglögg utan socker

Det står att den innehåller 50 gr sockerhalt/liter, vad menas med det?

Kraman
0

Köpte den igår och provade och jag tyckte den var helt OK

JAUS
0

#45 ca 5g socker per 100g. Bättre att göra egen glögg.

Zepp
0

Hm. konstiga jultraditioner ni har.. julen är väl den tid då man frossar i fett fläsk.. och ser Kalle Ankapå TV!??

Det blir ingen jul utan inkokta grisfötter!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cowboy-63
0

JAUS: Hur gör man egen glögg?

Zepp:… håller med. Men inte tänker jag sitta och dricka glögg med en massa socker i om man kan välja ett bättre alternativ.

[Pennylane1]
0

man värmer väl rödvin med kryddor och spetsar om man så önskar med lite sprit. Jag skulle nog söta med nåt godkänt, stevia eller sukrin eller maltitol. Men det går nog fint utan om man  gillar det så!

cowboy-63
0

vilka kryddor?

[Pennylane1]
0

tja… kanel, nejlikor,kardemumma, pomerans och ingefära, allt eller de man gillar

Zepp
0

Ett lingon i ett snöre som man doppar snabbt i glöggen.. så man inte får för mycket av den råa lingonsmaken!! Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annasanna
0

Bra tips! Man vill ju inte förstöra glöggen!FlörtSkrattande

Aliki
0

Jag längtar inte speciellt efter julen.

Har "tappat" eller blandat ihop alla jultraditioner efter många jular utomlands och tycker nog inte att köttbullar, skinka och revbensspjäll är festmat…äter jag ofta året om.

Sill, ägg och lax äter jag också när jag känner för det. Jansson´s frestelse är en gammal favorit, men har ingen lust att försöka göra LCHFjansson utan potatis, struntar hellre i den.

I år känns julen än mer ointressant då jag inte kommer att ha min lilla familj tillgänglig. Funderar på att jobba extra. (Hade jag ledigt och pengar skulle jag gärna lägga mig vid en pool i något varmt land och komma hem på andra sidan nyår då dagarna blir längre..)

Usch, vilken juldepp…känner mig som den stora julsabotören!!! Skäms

Men matlagning och recept gillar jag!! Skrattande och just nu sitter jag och funderar på vad som kan passa i #10 Sugiyamas majobaserade hovmästarsås.

Sugiyama…om du har tid tar jag gärna emot ett receptförslag på hovmästarsåsen. Tack!

Ber om ursäkt för det negativa inlägget! … Samtidigt som jag för egen del är mycket tacksam över detta "ventilationshål"….Flört Nu åker jag och handlar… billig lax hoppas jag.

Fortsatt trevlig helg!

julia61
0

Har lite svårt med julen, mest för att det är så stora förväntningar inför den.

Har inte så mycket kontakt med far och syskon…

Ändå så har man förväntningar på att jag ska fixa jul för dem.

Inte i år…..

Men annars i matväg så finns det massor att äta som är lchf.

Det är bara att googla på lchf så hittar man tips!!

Mooniq
0

Aliki

Jag har oxå tappat "känslan" för julen. Vi har knytis och det räcker fullkomligt för mig. Jag e så trött på julstressen, alla klappar etc.. redan som 18-åring frånsade jag mig julklappar och sånt.. jag är helt enkelt inte någon traditionsmänniska.

Och ja - jag jobbar storhelger till mina kollegers glädje.. jag gick ur sv.kyrkan för många år sen - har svårt att tro - eftersom jag tycker att nästan alla religioner är skrivna för män, gjorda för män och används av män… kvinnor kommer sällan på 1:a plats…

Där kom min negativa fundering… så Aliki du är nog inte ensam om att ha dubbla känslor inför storhelger!

Monica Glad

MissMullig
0

Jag har den stora äran att göra julmaten så det blir ju helt enligt LCHF såklart

Aliki
0

I min ungdom var jag varje 1:a advent bjuden på glöggparty. Det bjöds på rödvin kokt med glöggkryddor och spetsat med renat…alla blev glada….Flört

Tror ni inte att det är det ursprungliga receptet på glögg?( glüwein??)….jag menar…varför köpa och värma kryddad saft???

raphanus
0

#59 - Jo, det borde nog funka. Om man väljer sina kryddor själv och använder ett torrt vin. Jag köpte en färdig glöggkryddblandning en gång, men den var för söt, så den står nästan oanvänd i skafferiet.

[Pennylane1]
0

var det inte exakt det jag skrev härovan?! i # 50

sepersl
0

Jag fullkomligt älskar julen! Fram med alla tomtarna, julgardinerna ska upp, apelsinerna ska spetsas med nejlikor, pepparkakor ska bakas, lussebullarna likaså, rödvinet fram och brieosten med. In med granen och den ska pyntas med allehanda grejer… Julskivan på högsta volym och massor med tända ljus. Det är nu som det är okej att bara slappa och umgås. Julklappar får barnen, men inget mer. Inget massa konsumerande utan saker de behöver. Ååhh vad jag längtar efter julen Skrattande

annasanna
0

Jag med!:-D Och jag längtar..massor!! Kan det inte vara första advent på söndag redan???Obestämd

HerrKaos
0

Också ett riktigt Julfreak….släkt och vänner som dyker upp, god mat, en liten whiskey, puffa cigarr så det luktar herre….mmmm.

Glad

JAUS
0

Jag tycker att julen startar alldeles för tidigt, vissa tror t.o.m. att den startar i oktober. Sen vid jul har man redan tröttnat och önskar att det hela var över.

Floydian
0

#65 "målet är ingenting, vägen är allt" Flört

JAUS
0

Då är vägen på tok för lång för jag är trött långt innan jag hunnit fram. Obestämd

Dollan
0

Jag tänker köpa glögg-tinktur på apoteket och blanda med ett gott rödvin, ev slänga i lite sukrin och kanske spetsa den med konjak eller vodka. Jag tänker baka lite pepparkakor, såg lite förslag på pepparkakor här på sajten. Det är så gott, så gott med glögg, pepparkakor och en mumsig mögelost……. Och så blir man så varm och fnittrig…..

annasanna
0

Om julen SKA man vara fnittrig!*tycker*

Och eftersom det här med tomten liksom mist sin tjusning, så får man hålla tillgodo med den varma, go-goooa glöggen! Åhh, jag längtar lka mycket efter julen idag med! Det var snövitt på marken i morse när jag vaknade.Skrattande

MissMullig
0

Vad innehåller glögg tinkturen?

Dollan
0

Jag ska ta reda på vad tinkturen innehåller, ska gå till apoteket och kolla. Vill ju att det ska vara bra och naturliga ingredienser, i annat fall får jag ta och göra min egen blandning av lämpliga kryddor för att få den rätta smaken.

cowboy-63
0

Måste få dricka julmust… NUUUU! Vilket är värst/bäst light eller vanlig med socker?

vinteralvan
0

Riktigt socker tror jag är bättre än sötningsmedel.

missaz
0

#72 Det beror väl på vad man själv anser är viktigast. Jag mår inte dåligt av att äta en del socker; tror inte det är farligt för mig heller i små mängder. Däremot går jag upp i vikt av det och är till viss del sockerberoende, vilket gör det svårt att sluta när jag väl börjat stoppa i mig.

Light ger inte mig några kilon på vågen och ger inget sug efter mera, men jag tror inte det är speciellt nyttigt för hälsan.

Ibland dricker jag light för att jag just då inte fixar mentalt att se plus på vågen, ibland dricker jag sockrat för att det känns ok just då.

Oftast dricker jag ramlösa… men till jul blir det julmust. Vilken sort vet jag inte än.

Leilin
0

Helt med - julmust står på min avstegslista till jul. Fast vete 17 vilken sort. Men en i förväg bestämd mängd ska det vara iaf.

Ni som kör knytkalas - hur lägger ni upp det?

annasanna
0

Hos oss har vi det stående varje år. Jag gör köttbullar, saffranskaka och efterrätten, mamsen fixar Jansson, syltor och pastejer, svägerskan fixar skinkan och sillen. Laxen ligger på svagerskans far att fixa. Det är hur lämpligt som helst.Skrattande

KattaMo
0

Glöggfråga: "vanlig" vinglögg, är det mycket socker i?

Tittade på systemets hemsida men jag hittade inte så mycket information där.

Om man gör egen glögg enligt alla recept här med rödvin, kryddor och ev sprit. Blir det mindre socker i den då?

Dollan
0

Har kollat på apoteket ang. ingredienser i glöggtinktur, dom sa att det bara var naturliga smaker utvunnet ur kryddorna och sedan förvarat i sprit. 1 flaska 25 ml kostade 40 kr och räckte till 2 flaskor rött vin. Sedan kan man ju ev. söta med t.ex sukrin eller inte alls. Jag ser fram emot lite varm glögg med pepparkaka och en god mögelost…. mmmmmmmm

Aniara4
0

Nu har jag börjat förbereda glöggen genom att lägga julkryddor i sprit. Vodkan var slut, men i skåpet hittade jag julsnaps med sju kryddor som passade perfekt för ändamålet. Har lagt i hela torkade pomeransskal, kanelstång, hela nejlikor och hel kardemumma. Funderar på att gå och köpa en bit färsk ingefära att ploppa i också, den borde klara sig så länge den är helt täckt av sprit.

Om ett par veckor ska jag ta fram blandningen ur kylskåpet, sila av och blanda med nåt billigt rödtjut, kanske något sötningsmedel, och kanske en skvätt vaniljarom.

Funkade bra förra året, men sött var det ju inte direkt…

Leilin
0

Ni som firar första julen som lchfare kanske inte vet om att det finns ett Julen iFokus här också, en systersajt till Kif.

Under "särskilda dieter" finns en del lchf-recept.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.