Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4324 ggr
navarro
0

Glutenallergi?

Netdoktorn skriver idag att glutenallergi ar vanligare an man trott. Kan det inte vara sa att det borde tillaggas att kolhydrdatsoverkanslighet ar vanligare an man trott?

Margareta
0

Jag gissar att det är så absolut… ser det oftare och oftare i min omgivning, men folk förstår det inte…

Numer pensionär i Nynäshamn

Amiechan
0

Det har gjorts en undersökning vid Umeå universitet om hur vanligt celiaki är bland barn.

"Enligt studien har ungefär 30 av 1 000 svenska tolvåringar glutenintolerans, dvs. 3 % av de testade. Det är långt fler än vad som tidigare varit känt.

— Länge betraktades glutenintolerans som en ovanlig barnsjukdom, säger barnläkaren och universitetslektorn Anneli Ivarsson vid Umeå universitet som leder studien. På 1970-talet rapporterades 1 på 1000 ha glutenintolerans, vilket då ansågs vara en oväntat hög siffra.  "

och vidare: 

"— De flesta drabbade har hittills inte fått korrekt diagnos och behandling, säger Anneli Ivarsson. Det beror på att symtomen varierar och lätt misstolkas. Det handlar ofta om magont, trötthet och nedstämdhet. Om ett barn levt med sådana problem en längre tid är det inte lätt att veta vad som är ”normalt” välmående. "

ur pressmeddelandet (detta är ett worddokument)

Så kanske 3% är glutenintoleranta och ännu fler tål inte de stora mängderna kolhydrater som finns i sädesprodukterna. Utöver detta kommer problemen med fytinsyra och lektiner som sedan införandet av jäst (istället för syrning av brödet) som bland annat hindrar upptaget av flera näringsämnen.

Det är mycket med brödet :/

DaMum
0

Hej alla!

Min yngsta dotter (Rakel 9 år) har celiaki - glutenintolerans - och ADHD.

Celiakidiagnosen fick hon redan som baby, endast 8 månader gammal. Det var tur, för hon höll på att dö ifrån oss, hade t ex mycket förhöjda levervärden.

ADHD är hon född med. Jag har alltid "vetat" att något är annorlunda med henne, men hon fick diagnosen som 6-åring.

Hur som helst, jag är ÖVERTYGAD om att det här är vanligare än vi tror. Och om man tittar till både ADHD (som är ett neuropsykiatriskt funktionshinder och således en biokemisk obalans) och till celiakin, så är jag mycket säker på att LC-kost är det bästa!

Sen en lite grej, som kanske kan uppfattas som lite "besserwisseraktig", men ändå… Man måste skilja på GLUTENALLERGI och GLUTENINTOLERANS. Det är två helt olika tillstånd. Glutenintolerans - d v s celiaki - är en födoämnesintolerans där tarmen helt enkelt inte klarar av att ta upp gluten, Detta har ingenting med allergi att göra!

Förlåt om jag verkar brysk… ibland blir jag lite trött… Skulle en gång köpa en mjukglass till min dotter och frågade om det var OK att de fyllde en medhavd, glutenfri strut. "Oj då, har hon GLUTEN?" frågade de… Vad svarar man på sånt? "Nej, hon har inte GLUTEN, hon ska UNDVIKA GLUTEN!"… eller "Ja, hon har GLUTEN!" (vilket hon ju alltså inte "har" utan ska låta bli…)

Det är mycket med det jordiska…