Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5864 ggr
Mozzarellan
0

Aj...Kramp i vaden.....

Vaknade inatt av att jag sträckt på benet i sömnen och det blockerade muskeln i vaden.Superkramp, kändes som en hård boll på benet.

Aldrig hänt innan så jag fick lite panik.Nu under dagen känns det av i vaden.

Känns lite som om muskeln är för "kort" , vill gärna sträcka ut hälen ..men då gör det kanonont o risk för samma blockering som i natt!

Vad skall man göra åt detta?

Har det nåt med kosten att göra?

Kan nån förklara?

Går det över ?

Wtn3
0

Har du ätit kosten länge? Annars kan det vara brist på magnesium, en del försvinner med vattnet kroppen driver ut när man slutar äta massa kolhydrater, och sen kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med magnesium genom kosten om man inte har bra koll på vilka livsmedel som innehåller mycket av det.

Mozzarellan
0

Har ätit sen i mitten av augusti.

Ok har faktiskt magnesium hemma.

marialan
0

Här är en bra tråd om problemet (finns ännu fler).

Har bumpat den också…

kramptråd

cnidaria
0

Jag har fått för mej att det är en typ av "rigor mortis" Skrattande, det blir syrebrist helt enkelt. För lite ATP och för mycket mjölksyra och musklerna stannar i ett läge.

När jag krampar masserar jag, känner jag att "spring i benen" (restlessleg) är på gång, går jag upp å stretchar, vilket brukar hjälpa. Magnesium äter jag, men får kramp i alla fall.

Kan kanske bero på att det inte finns tillräckligt med tillgängligt socker/ketoner i muskelcellerna just då(obs spekulation!).