Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5678 ggr
maxiq
0

City Gross säljer Äkta varor

I ett nyhetsbrev från Camillas Matuppror kommer nyheten att City Gross ska börja märka upp mat utan onödiga tillsatser:

"Alltså de kommer att märka ut alla varor som klassas Äkta vara enligt Mats-Eric Nilsson (den hemlige kockens) modell. Det är hans organisation Äkta vara som står med pekpinnen. Detta innebär att en av de stora problemen för oss konsumenter "jag förstår inte innehållsförteckningen" eller "jag kan inte läsa det är för små bokstäver" blir undanröjda. Du behöver bara leta efter Äkta vara-märkningen och du är garanterad mat, inte kemi och utfyllnadsmaterial"

Skrattande

Reklamfilm från Äkta vara/City Gross

Gunnell
0

Fantastiskt!! Skrattande

Mervi
0

Detta måste jag gå och kolla i affären. Iden är ju kanonbra, hoppas att andra följer efter.

Mooniq
0

Ja, börjar CityGross med detta och folk anammar det så kommer nog de "stora" att lunka efter för att inte tappa kunder.. Återigen pengar som styr men denna gången kanske det styr åt ett bra håll….?!!Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

mikaelj
0

"Genom att mjölkfettet bytts ut mot Akocheese U har Kloka fått en nyttigaresammansättning med bl.a. lägre andel mättat fett, samtidigt som smaken är helt i klass med en vällagrad ost.

…

Bofoods nya produkt i hyllan på Citygross."

LatMask
0

Och i tillägg till MikaelJs inlägg här ovan: Bofood AB tillverkar alltså det flytande smörgåsmargarinet Kloka. Dessutom den vegetabiliaska glassen Lovice, där socker återkommer tre gånger i samma innehållsförteckning…suck!

Leilin
0

Hittade en falukorv utan e-nummer hos CityGross sist, tror det var ingemar johansson som gjort den men inte säker.

God var den iaf, plockade på mig flera för att stoppa i frysen.

JAUS
0

Ingemar Johanssons Falukorv är inte tillsatsfri enligt deras hemsida.

Leilin
0

#7 Nej jag vet, det var därför jag skrev att jag inte är säker. Envisas nog ändå med att det var ingemar johansson. De kan ju ha _flera_ falukorvar i butiken, trots att det bara är en på webben.

Men det är ju bara att kolla i affären eller hur? Ändå svårt att äta den de har på sin hemsida:)

Lasselars
0

Finns två versioner på youtube, de som vill kan ju gå in och rata dom lägga till i favoriter så kanske fler hittar dom, eller lägg upp den själv.

http://www.youtube.com/watch?v=c4j9GjcjCYA

http://www.youtube.com/watch?v=qpLxgfTF5rA

sofiecoe
0

Var på citygross igår och var väldigt imponerad av deras skyltning. Uttryckte också det till en ointresserad kassörska, men var bara tvungen att säga något. Ska hädanefter göra alla mina "veckohandlingar" hos dem.

mikaelj
0

I dagens GP var det en stor annons på första uppslaget!

Margareta
0

Jag skall absolut testa … vi brukar handla på CityGross av andra skäl och det här blev ju inte sämre anledning.

Numer pensionär i Nynäshamn

pema
0

Håller med Margareta, jag handlar det mesta på city gross redan nu på grund av deras finna kött.

Sugiyama
0

Annons i DN också som man blev alldeles glad av. Trodde inte detta skulle hända.

MissMullig
0

Vilken tur man har som har City Gross som närbutik Skrattande

fenixthebasketcase
0

Jag var på CityGross igår, blev lite överraskad när jag såg skyltarna. Hade ingen aning ^^

maxiq
0

En artikel i Sundsvalls Tidning. Det sprider sig! Skrattande

skogs-tolva
0

Fasiken att man ska bo så långt borta från City Gross…. Får väl bli en kombo- besök hos mamma-handla CG Skrattande

Handlade mycket på den i Kungälv då jag bodde i Stenungsund….

Hoppfull
0

Såg till min stora glädje detta jag med på nyhetsbrevet från matupproret.

Jag kan tipsa om en charktillverkare som åtminstone minimerat tillsatserna och mängden vatten i sina varor.

Familjen Olssons kött och charkuteri AB

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mervi
0

Tack Hoppfull, jag kommer att se efter detta varumärke. Saknar skinkan, rostbiffen osv

Hoppfull
0

Ja man saknar att kunna köpa vettiga pålägg och korv! De har falukorv utan tillsatser och vatten och det är ju kanon!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

maxiq
0

Aftonbladets matjournalist Karin Ahlborg hoppar på Äkta vara-märkningen (men inte på det positiva sättet) i en kolumn idag.

Så blir du lurad av "hemliga kocken"

Leilin
0

Korvtips:

Som jag skrev tidigare har de en falukorv från Ingemar Johansson utan e-nr och nu har de även fått in en wienerkorv fr utan e-nr från samma tillverkare. 2för49 denna vecka:) (i sthlm iaf)

Alfers
0

#20 har hittat rostbiff utan tillsatser på ica maxi, kommer inte ihåg vilket märke dock, riktigt god med

maxiq
0

Jahapp! Nu har Äkta Vara fått kritik av Livsmedelsverket enligt en TT-notis

"Från Livsmedelsverkets sida ser vi risken att en kategorisk uteslutning av alla tillsatser kan leda till att maten blir mindre säker"

Några som känner sig hotade kanske…?

Obestämd

Alfers
0

"Kampanjen anses vilseleda konsumenter eftersom de "äkta" varorna får innehålla bakpulver och pektin.

Livsmedelsverket konstaterar att märkning av livsmedel är omgärdat av en lagstiftning som ställer höga krav för att det inte ska finnas risk för att konsumenter vilseleds."

finns vissa saker som man alltid har gjort med bakpulver och pektin, är bara att man har klassat dom som tillsatser istället för ingredienser någon gång utav någon anledning, börjar undra om dom är helt, rent ut sagt, jävla dumma i huvudet på livsmedelsverket

Samtliga tillsatser på E-nummerlistan, med följande undantag: bakpulver (E500, E501, E503) och pektin (E440i, ej amiderat) om livsmedelstypen traditionellt innehåller dessa tillsatser

från äkta varas hemsida

ugh, blev lite upprörd nu känner jag Tungan ute

Margareta
0

Jag var på CityGross häromdagen och blev besviken. Många av de varor som jag handlar är utan e-nummer men de var inte skyltade.

Kan det vara så att de bara märkt dem som (o)naturligt har e-nummer och inte dem som naturligt inte har några?

Numer pensionär i Nynäshamn

Aniara4
0

Jag tror tillverkaren själv måste ansöka om märkningen först.

MissMullig
0

Såg välldigt få skyllter men jag hade ju lite brottomd då jag var där.

Får kolla närmare en anna dag

Cowboy
0

Hade velat ha skyltningen bland grädden för att skilja äkta vispgrädde mot utspädd grädde med karragenan för att göra den vispbar.

Ett fult sätt att ta bort E-nummer ur innehållsförteckningen är att skriva ut tillsatsens namn i klartext. Karragenan har ett E-nummer men det används inte av mejerierna.

maxiq
0

TV-programmet PLUS tog upp märkningen Äkta Vara i torsdags. Tyvärr var det ett väldigt svamlande i studion och en Sverker som avbröt hela tiden…