Vad gör ni med era äggkartonger?
Jag öppnade upp min "skrubb" och fann väldigt många äggkartonger, i alla storlekar, 6-pack till 20-pack. Det går ju åt enheldel ägg som sagt 
Har sparat de för att de ska lämnas i återvinningen, men nu såg jag att det finns så många. Finns det inget kul man kan göra med dem???
Jag tänkte så frön i mina, fylla med jord och sätta i 1-2 frön i varje "hål". Längtar tills de blir vår och lite varmare så man kan börja grejja med jord och blommor igen!
Vad gör ni för skoj med era äggkartonger? Eller lämnar ni de bara till återvinningen?

Om man startar ett band, och skaffar en replokal, så kan man klistra upp dom på väggarna och i taket, för akustikens skull! 
Fast jag eldar upp dom…
"still lost in space and time"

Jag eldar också upp mina kartonger, de är bra att tända brasan med 
Jag lägger den tomma äggkartongen på golvet och trampar på den så att den tar mindre plats, sedan samlar jag till en full kasse och lämnar till återvinning. OBS gör inte som min svåger som tog fel kartong och trampade på en med ägg i.
Lämnar dom (bara 15 pack och större) till en ägguppfödare. Nu är vi dock prenumeranter på ägg så vi behöver bara 2 kartonger som växlas mellan äggproducenten och oss. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Slänger i sopnedkastet
. I den underutvecklade huvudstaden är det för långt till återvinningen för mig. Det bore vara standardiserade flak och pant på dem.
Fast maken förvarar warhammerfigurer i äggkartonger.
Man kanske skulle höra med dagiset om de vill ha till diverse pyssel.

#5 Ja dagis där sa du de…. känner 2 st som jobbar på dagis… ska kolla med dem. Känns så tråkigt att slänga iväg de hela tiden, borde finnas ngt skoj att göra eller ge till bättre behövande , haha.

Mina flak går till återvinningen, skulle ha varit bra om det fanns pant på dem.

Köper bara flak med 30 ägg. Flaken lämnar jag tillbaks till affären. Inklusive gummibanden! Här ska återvinnas! ;-)
*stay calm - be brave - wait for the signs*

har en bror med studio och han behöver många äggkartonger
Många går ner i varmkomposten, de blir ganska fort till jord, jag river sönder dem lite och så ner med dem. Resten eldar vi i pannan, använder dem att tända brasan med:)

Jag varierar med att lämna till min äggleverantör och att ha som "eldtänn"
många blir det!!!
Jag ska bli smal, rik och vacker!

Här är en till som eldar med dem man jag blev lite planteringssugen nu. Undrar vad jag ska så för något? Hm..
Jag river sönder (12-pack) i fyra delar och lägger en efter en i botten på soppåsarna. Samlar upp diverse blöta sopor. Återvinningen får väl en och annan också. Använder också äggkartonger som förvaring av påskrisets målade äggskal och annat smått påskpynt.

Periodvis säljer jag en del på tradera och dom är superbra att packa in ömtåliga saker med ;) väger ju inte heller nått

Jag ger mina äggkartonger till djuren:
Ena vovvan får ibland en äggkartong med godisbitar i som aktivering, hon tycker det är superkul att demolera dem!
Utekaninerna nån kartong ibland att leka med, kan inte ge dem det för ofta för då tröttnar de med nån gång i månaden så. Har testat att gömma mat i kartongerna för kaninerna med men de är inte tillräckligt hungriga för nått sånt trams. 
Mössen har sina äggkartonger att bygga bo i och trivs utmärkt i dem. De är lagom lätta att modifiera till deras eget tycke och bruk.
Men det där med att så i dem låter ju inte dumt… Detta är första året med egen trädgård så jag vill börja plantera nu på en gång!
"You just have to belive…"

Jag ger med dem till dagis o lägre åldersklasser. Första gången vi lämnade trodde jag nästan vi skulle få en kram av dagisfröken. Hon blev så glad över att få så många äggkartonger i samma färg på en gång så hon verkligen kudne göra ett sammanhållet pyssel med hela gruppen! MAn behöver nog inte känna nån på dagiset för att få lämne, jag tror de uppskattar det endå….
#16: Vilken bra idé! Ska höra på dotterns dagis om de är intresserade.
När jag gick till återvinningen (i vårt hus källare) med mina äggkartonger blev jag anfallen av en ilsken dam som bestämt menade att jag inte fick lämna mina äggkartonger i tidningsinsamlingskärlen. Det får bara vara papper påpekade hon ytterligt bestämt. Men, men… stammade jag…. och tittade på min äggkartong och lyckades se att det faktiskt står "sorteras som papper" på kartongerna, triumferande visade jag damen detta. Nåja, muttrade hon, men ändå!!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
#18 Är det verkligen så? För jag lämnar inte mina i pappers-/tidningsinsamlingen eftersom jag trott att de ska ner i pappersförpackningsinsamlingen. Kan jag sortera dem som tidningar så har jag behållare vid garaget och problemet blev bortblåst på en gång.

#13 Vilken superbra idé. Jag får ofta blöta äkliga droppsoppåsar så det kan bli min räddning mot den hemska och SNABBA turen ned för trappan och in i soprummet.

tyckte också att det var en superide!!!
det ska jag börja göra!!
sen var det även smart att så i dem!.. vill ju så i sommar på ett mer.. kontrollerat sätt.. ska ta mig i kragen och se till att det blir gjort..
när börjar man och vad ska man använda? nån som har ideer?
vitkål? broccoli? squash? (blir väl inga morötter i år antar jag.. hehehe)

Jag ska nog samla på mig ett gäng och skänka till brorsdotterns dagis. Jag minns så väl att vi gjorde kasperdock-drake av äggkartonger när jag var liten och det var -såååååå- coolt!
Tänk om jag hade kunnat få dem för jag har höns och behöver alltid nya kartonger…hm 

Min äggkartonger står just nu i skafferiet! Jag städade ju där igår… blev liksom lite plats över…
Att så i dom funkar alldeles utmärkt! För den som vill odla morötter så förslår jag mjölkkartonger istället.
Locken funkar även utmärkt att förvara "småpryttlar" i.
Jeremina, vart bor du? Kanske finns det medlemmar i närheten som kan bidra? 
I Jämtland..är in till Östersund en gång i veckan…har söner som bor där……
Jag samlar på hög. Funderar på att tapetsera sovrumsväggarna med dem för att om möjligt dämpa fläktsurret ute från gården.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Eftersom jag oftast handlar ett par flak ägg åt gången och kör några mil för att få gårdsägg använder jag gamla köpeäggkartonger till att packa om äggen i, blir ju lättare att bära då. Är svårt att balansera flaken från bilen och upp till 3:e våningen… vill jag inte ha äggröra i trappan!
Flaken lämnar jag tillbaka efter ompackningen

Tillbaka till ÄggaMoran min
som oftast åker jag runt i bilen med ett gäng äggkartonger i den. I vänta på att träffa henne, undrar vad folk tror??? Brukar jag inte bry mig om, men ändå, hihihi.
Frågar nån så är det väl extra krockkuddar, hahahaha……….

aah! kom på vad vi använder äggflak till på jobbet, som bohålor till syrsor och gräshoppor!!!
men mina äggkartonger ska få bli så-flak!
#29 - Vad jobbar du med? ;)
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#har det ibland tvivelaktiga nöjet att jobba i en djuraffär.. 
Letar efter idéer på vad jag kan göra med alla äggkartonger som jag samlar på mig…
Det finns en del kuliga tips här i tråden - nå't som passar mig är väl att använda den som botten i soppåsen och kanske ta en tur till nå't lekis eller nå't för att höra om de vill ha några äggkartonger (kanske läge nu inför påsken).
I övrigt har jag lite svårt att komma på vad jag ska göra med dem. Utöver att lämna dem till återvinning förstås.. Hittar ingen "äggfarmare" i närheten som vill ha äggkartonger för sin äggförsäljning, har inga barn som skulle kunna leka med dem. Inte heller äger jag några syrsor - de syrsor som finns här är vilda och bryr sig inte om några artificiella bohålor.
Hittade en sajt med lite tips och inspiration till vad man kan göra med sina äggkartonger - lite kul, på engelska - men med fina bilder för den som inte vill läsa på engelska:
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Ah, tror jag ska gjuta en mur 

Andina…..mycket kan man hitta på nätet…..

Riva dom i småbitar o slänga i komposten kanske??
Jag lämnar mina tomma flak till en arbetskamrat som har höns för hushållsbruk. Hon blir jätteglad, och att glädja andra är ju skoj.

Exakt min äggmora skulle flå mig levande om jag gjorde så med mina, allt går tillbaka till henne, jag bara gav ett förslag OM man inte har nått dagis, äggmora eller påskideer. Så kan man faktiskt blanda upp en våt kompost med äggkartongsrester.
Förutsatt att man inte behöer isolera för hårdrock, inte behöver tändisar eller nått annat brahagrejs.

fungerade bra att ha i botten på ett litet odlingsförsök (i en sån där liten låda man ställer på fönsterbrädan)
allt utom physalisen har dykt upp nu.. like olika från antalet frön jag sådde, men vad som helst e bättre än inget!!
(väldigt söta steviaplantor bland annat.. =)

Någon som kan sälja skicka 4 ägg kartonger 30pack till mig?:)
Jag är seriös..
#39 - Lugnt. Du kan lätt få fler än 4 gratis av mig.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Förlåt har redan fixat, men ska komma ihåg det:)
Tack iallafall!
Vi lämnar tillbaka alla 10-pack och större till äggleverantör och eldar 6:orna
Numer pensionär i Nynäshamn
Gömmer en gobit i och ger till hunden som sedan pulvriserar kartongen och vi får städa upp bitarna.
Jag ger till en arbetskompis som har höns. Jag köper ägg på flak så idag fick hon en laddning. Hon blev glad!
Ett bra tips inför sommarsemestern är att skaffa sig en jättestor plastlåda. Lägga kartongerna i botten toppa med en dagstidning, ställ dina blomkrukor uppepå och fyll upp med rejält med vatten så har du en fin blomvakt. Tänk bara på att ställa blommorna på ett svalt ställe så att inte vattnet dunstar bort. Detta funkar jättebra! Blommorna klarar lätt 3-4 veckor.
Glöm bara inte att ta bort ytterkrukorna.
Tack #45 det skall jag komma ihåg

Jag återgäldar dom till damen som jag köper mina ägg ifrån ;)
Jag ger till min granne som gör tårtor. Hon förvarar tårtdekorationer i dem innan de åker på tårtorna.

Nu lämnar jag ju alla till min äggmora, MEN har man kompost så är det superbra att blanda ner i den, riv i små bitar o använd som täckmaterial mot flugorna, det går lika bra med tidningar.

Skulle bara uppdatera att jag provade som jag sa i mitt första inlägg att så i äggkartongerna. Det gick inge vidare… de blev så lite jord så fröna var knappt aldrig fruktiga, och sen drog pappen i kartongen åt sig all fukt, så jag höll på och sprayvattna hela tiden…. tills det blev för futkigt och började mögla, haha :)
Vad lär vi oss då av detta… att man vet inte om en idé är dålig förän man provat den, haha.
#50 När jag använder äggkartoner till sådant brukar jag ha ganska mycket jord och då fungerar det, men sedan växer rötterna gärna in i kartongen. Inte helt lyckat heller.
Numer blir det såhär:
Vi får ett ägg per återlämnat flak i gott skick på Gödebergs gårdsbutik i Lindome. Smart, smart! Vi PANTAR dem alltså.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#51 Pant är bra! :) Ligger inte så långt från där jag bor… dit ska jag åka förbi ngn gång o köpa ägg :)
Tack för tipset Maia!
Man kanske kan förvara små julgranskulor i kartongerna?

har haft samma kartong sen september kanske :) brukar köpa påsägg i lösvikt och fylla på tolvkartongen bara.

Stekar dem i smör och äter dem. Massor av nyttiga fiber!
Vilken fånig tråd.
Javisst kanske den är fånig, och det tycker jag är enbart positivt. 
Fyller med godis- väldigt bra aktiverings sysselsättning åt vovven =)

hahaha, visst är det härligt att vara fånig ibland 

JAg som jobbar med smagryn samlar for att ta med till skolan, fast da maste jag listen to this'' kora dem i micron forst sa alla bakterier kolar!!'' for de kan ju fa nagot hemskt av kartongerna!! Och toarullar ska vi inte tala om

Man kan återanvända äggkartongerna när man ska handla nya ägg i matbutiken. Man tar med sig sin gamla äggkartong, går fram till ägghyllan och för över ägg från en kartong till din egen. (Sedan kan du gå och klaga på att det ligger tomma äggkartonger och skräpar i hyllan.)
Har du samlat på dig riktigt många äggkartonger behöver du anstränga dig lite mer. Det gäller ju att få ihop ägg så att de fyller alla kartongerna. Är du bra på multiplikation blir det lätt att sedan gå och handla hönor. En höna per kartong kan vara ett bra mått. De kan bo i badrummet. (Risken är att du till slut får mer ägg än kartonger - men då kontaktar man KiF och fixar fler kartonger.)
Har du svårt att fylla alla kartongerna med ägg kan det vara idé att skaffa en struts. Men då får du i och för sig göra sönder äggen innan du fördelar dem i kartongerna.
Ett sista råd till den effektive: Man kan slänga ut äggkartongerna genom balkongen. Då kommer fastighetsskötaren och tar hand om dem. (Fast bor du i eget hus på egen tomt får du själv ta hand om dem där ute. Fast då tycker jag att du ska klaga samtidigt.)
Man kan också låta bli att köpa ägg. Det är det enklaste, tror jag.
"Every point of view is a view from a point."
Internettan - ha ha ha 

"You just have to belive…"
Kom just hem med 150 ägg. De gamla plattorna gick i retur

Nu har vi inte Gerbiler längre så nu kastar vi dem i pappersinsamlingen.
Men har du nån bekant med dessa små söta mongoliska ökenråttor är det perfekt, för de gnager ner dem i småbitar!