Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3060 ggr
Monky
0

Frukt....?

Hej alla underbara LCHF-are! Hoppas ni har det bra trots höstmörkret!

Glad

Jag har blivit förvirrad….hjälp mig att reda ut detta…snälla…

Skäms

Jag har ALDRIG varit en fruktätare ska jag börja med att säga utan kollade upp lite frukt på minmat åt min bror som ställer om till LCHF just nu.

Såg att vissa frukter innehåller runt 10gkol/100g, en del mindre, en del mer.

Jag trodde att det innehöll mycket mer faktiskt så nu undrar jag varför frukt är ett så "big no no" så att säga.

Förvisso så innehåller det i princip bara fruktos och vatten, och vad jag förstår så ombildas mycket av fruktoset till fett, men det hamnar väl i omsättning i kroppen i form av att vi förbränner det eftersom vi LCHF-are är fettförbrännare. Läste nånstans också att fruktos inte höjer blodsockret jättemycket. Stämmer detta?

Jag tittade på nötter som jämförelse som innehåller upp till (och även över) 20g kol/100g, däremot innehåller det ju mer fett vilket gör att det mättar mer.

Är det så att 100g nötter är mer ok än tex 50g frukt + 50g vispad grädde och i så fall varför?

Skulle gärna vilja förstå det här på en lite mer fysiologisk nivå för eget intresse och så att jag kan vidarebefordra lite info till min bror.

Som sagt så äter jag inte själv frukt så jag missar inget….men jordgubbar eller melonbitar med grädde skulle ju va gott nån gång om det är ok.

Glad

WilliamJ
0

Fruktosen kan inte höja blodsockret direkt, utan det sker via levern. Däremot höjer fruktosen isulinet, vilket ju sätter igång fettlagring. Fruktosen ombildas även till fett via levern.

Jag tror en viktig sak med detta kan betyda att du kan få blodsockerkänningar av frukt. Du bler helt enkelt sugen och vill äta mer.

Nötter kommer ju med fett i sin förpackning. Han, den här Linköpingsforskaren (vad han nu hette) hade ju visat att feta nötter inte alls gav fettlagring.

Kolla vidare här:

http://johannaskost.blogspot.com/2008/05/fruktos.html

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring

kaisakavat
0

Anledningen att det verkar vara så lite socker (10 g kh/100 g) är ju för att frukt innehåller rätt mycket vatten.

Monky
0

#1 Och om insulinet då utsöndras så sjunker blodsockerhalten vilket ger tröthet och sötsug i alla fall med andra ord? Alltså får frukt ändå en av de mest oönskade effekterna.

Ska kolla länksen och läsa på, tack! Glad

#2 Jo, det är ju en herrans massa vatten i frukt, så det blir väl en större mängd än man tänkt. 100g av en frukt kanske är en ganska stor portion som du säger.

Zepp
0

Frukt i de flesta fall är iallafall inget som befrämjar viktnedgång!

Ponera att du vill ta en c-vitamintablett och sköljer ner den med 10 gram socker utspätt med 90 gram vatten!!

Det är väl snarare som så att det vi reagerar på är att frukt anses vara sååå nyttigt.. men när man granskar näringsinnehållet så visar det sig bestå av vatten med socker o någon vitamin simmande däri!

"Det här "5 a day" började i USA för tio år sedan och en av initiativtagarna till kampanjen var - häpp! - Dole, världens största importör och distributör av frukt och grönt.

I andra länder är det också branschintressen som driver på om att vi ska äta mer av deras varor

Låt mig nu påminna om att vi bor i ett land där människan existerat i åtskilliga tusen år utan annat grönt än rovor och vi är ett riktigt välmående folk."

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4683917.ab

Man skall dock inte sila mygg och svälja kameler.. så här har du en bra tabell på fruktogrönt"!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Monky
0

Ja jag har ätit LCHF sen i mars 09 och kollade upp lite frukt nu som först eftersom jag aldrig varit nån fruktätare, men tydligen överlevt ändå (hi hi) trots hysterin som du nämner Zepp om att frukt ska va så himla nyttigt. Frukt har verkligen inte ensamrätt på vitaminer.

Dessutom är väl den frukten vi äter väldigt förädlad?

Det här med viktnedgång är inget som jag har problem med men det är bra att det nämns.

Men det där med insulinet var intressant, det ger ju trötthet och sötsug, det som jag var väldigt nöjd med att komma ifrån då jag började med LCHF.

Monky
0

Bra länk till kostdoktorn där WilliamJ och tack för tabellen Zepp! Den va ju super!

#1 Googlade lite på fruktos och insulin och ser att det står både här och var att fruktos inte alls är insulinhöjande….så nu är jag lite förvirrad igen…vilket är det som stämmer?

WilliamJ
0

Jag har inte heller sökt och kollat det vidare. Vet bara att när jag åt ett gäng plommon som någon snäll person ställt fram på jobbet så fick jag ett blodsockerfall ett bra tag innan lunch. Det kom som en påminnelse om den "gamla" tiden och det var inte alls trevligtFoten i munnen

Ha det bra!

starhawk
0

Det är ju inte bara Fruktos i frukten, det finns rätt mycket Glukos och Sackaros också. Fruktosen är bara den största delen, dock ej ens över 50%

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Monky
0

Ok, då har jag fått de svaren jag behövde! Tack! Glad

Ha de gott!

Pasi
0

Fruktens socker består av ca 50% fruktos och 50% glukos precis som strösocker (varierar något mellan olika frukter).

Internettan
0

#4:

"…men när man granskar näringsinnehållet så visar det sig bestå av vatten med socker o någon vitamin simmande däri!"

Usch, vad fula ord du använder! Gå och tvätta dig med såpa i munnen! Glad

"Every point of view is a view from a point."

starhawk
0

#11: Jaså internettan du är fortfarande en fruktoman! Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lchfnorge
0

GI er jo veldig viktig da.

Internettan
1

#12: Japp, halvt om halvt i alla fall.