Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1448 ggr
sophia007
0

En till ny medlem

Sophia heter jag och hittade hit idag 070106. Började 2/1 med LC och får väl lägga till HF nu med kanske efter vad jag läst här. Mat- och sockermissbrukare sedan många år, men med kraftig antidepressiv medicinering stannade vågen nu på samma som jag vägde som höggravid. Trist. Nu ska jag bli av med kilona och äta på ett sundare sätt. Trist om jag inte kan äta frukt mer som jag älskar, men… Förhoppningsvis blir jag friskare i alla fall, och orkar röra på mig snart igen! Skrattande

magma
0

Välkommen!

Också jag var en stor (i dubbel bemärkelse:O) fruktälskare och frukten saknar jag ännu. (Har ätit LCHF i drygt 5 månader och minskat snart 13 kg) Jag hoppas kunna äta frukt separerat från måltiderna när jag blivit normalviktig, det visar sig då hur mycket min kropp har normaliserat sig. Men sug efter frukt har jag inte längre, förhoppningsvis fungerar det på samma sätt för dig. Lycka till!

EvaB
0

Välkommen, Sophia!

Jag har ätit lite frukt vid ett par tillfällen under det dryga ½ år som jag hållit med till LCHF. Inget egentligt sug efter frukt, allt sug efter sött försvann efter några dagar, men kanske det går att smyga in en frukt någon gång så småningom.

Margareta
0

Frukt är inget jag strävar efter nu när jag lärt mig äta mer fett, det är som en process. Suget avtar med mängden fett och för mig var suget efter frukt ett sätt att få i mig fruktsocker.

Jätteroligt att Du hittat hit!

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag saknar inte heller frukten, jag blev helt kass i magen när jag åt det förut, för mycket fibrer.

Ät mycket fisk eller ta extra fiskolja  för att få i dig omega 3, det är bra mot depressioner.

Kia
0

Hej Välkommen hit :)

Frukt ja, det saknar jag med. Men jag har helt enkelt accepterat att jag inte kan äta det mer och det är okej numera. Men det tog ett tag skulle jag vilja säga innan jag kunde acceptera det….

Med HF så blir man inte sugen mellan målen och då känner jag att jag inte är så sugen på frukt heller som varit just det ett mellanmål för mig………

När jag började LCHF så åt jag lite frukt från början men jag åt det i samband med en måltid för att inte slå på sockersuget så mycket. Idag äter jag inte det alls men det var ett sätt för mig att säga hejdå till något jag faktiskt gillat ……

odezza
0

Välkommen hit sophia_. Jag har tdigare ätit antideprissiv medicin, och jag märkte också att den gjorde att jag gick upp. Men jag slutade med det för 6 år sedan, eftersom jag även fick andra, kraftiga biverkningar av den. Så min Depression har varit obehandlad (bortsett från samtalsterapi, som inte heller hjälpte…).

Jag började med LCHF i somras, och efter ca 2 månader märkte jag att det hade positiv effekt på min Depression! Jag tar även omega3 som kosttillskott. Det gjorde jag även innan jag lade om kosten, men då märkte jag ingen större effekt, förändringen kom först efter kostomläggningen… så egentligen vet jag inte hur mycket omega3 påverkar, men jag fortsätter ändå med det.

Här tänkt testa någon gång  och se vad som händer om jag slutar med omega3, men det får bli när jag har kört LCHF tillräckligt länge för att kroppen och psyket ska ha läkt efter ett helt liv med "fel" kost.

"still lost in space and time"

mumsan
0

Som jag skrev i ett annat inlägg så består hjärnan till stor del av fett och den behöver fett för att fungera normalt. Vid depressioner så är denna kost jättebra. Tror at du kommer att blli bättre av kosten sophia. Mitt humör och psyka är mycket bättre nu. Stabilare och lugnare.

Lycka till

mumsan

folke
0

Hejsan..

Jag är också sockermissbrukare… Jag är glad att du hittat hit, för det är inte sockerberoende, det är kolhydratsberoende, och om man försöker diskutera det med folk som är uppfostrade med att man blir fet av fett och att  kolhydrater är bra om de är långsamma… är ju som att säga till en drogberoende att man ska bota heroinmissbruk genom att röka heroinet istället för att ta det genom sprutor……

Här är det människor som lyssnat på sin kropp istället för på de sk "experterna"…

Jag saknar också en massa saker, men lär mig mer och mer att ersätta det med annat som jag inte får sockerbakfylla av… och då känns det mycket lättare att vara utan det…. när jag ändå kan äta mig mätt,

Som tex skogaholmslimpa som jag kunde äta en hel till frukost…  Nu blir det en Ostlimpa…. bara en fet god ost med smör utan bröd..

Kanske inte lika gott, men jag håller mig mätt till lunch och behöver inte äta ett paket kalaspuffar innan lunch,,, dessutom har jag inte sug efter bröd längre.. och jag har ändå inte hållit på med lchf mer än 3 veckor…

Varmt välkommen till den familj vi skulle haft för länge sedan !!  Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

sophia007
0

"Att röka herionet istället för att injicera det" - det var en bra liknelse! Åh vad det är skönt att höra andra som ätit på samma "skämmiga" sätt som jag. En hel skogaholmslimpa (gärna kanterna först och sen rulla ihop inkråmet till "deg") till frukost och sen en kartong kalaspuffar till mellanmål - japp, been there… Känner mig mindre sötsugen nu och hittar varje dag nya saker. Tex. låglaktosmjölk istället för vanlig till theet, eftersom jag dricker mycket the med mycket mjölk i…

Tack för välkomnandet!

magma
0

Ååh! När du nämnde Skogaholmslimpan och deg, så mindes jag som en ögonblicksbild något jag brukade göra när jag yngre. Tog inkråmet på en limpmacka (typ APK, Skogaholm) och rullade ihop den till en degboll innan jag åt den. *ojojoj*