mensproblem
Har gått ned 11 kg på ca 4 månader. Är nöjd med det så jag har börjat att äta lite mera kolhydrater. Mår jättebra förutom att jag får mens var 14:e dag som varar en vecka. Vad är det som är fel. Någon som kan förklara för mig eller har egna erfarenheter.
Som jag har förstått det så lagras östrogen i fett. Om man går ner fort så frigörs detta och kan rubba cykeln. Detta borde stabilisera sig efter ett tag.
Själv har jag fått mer regelbunden mens sen LCHF.

min e borta 
Tack, det lät interessant det där med östrogenet i fettet. Är inne på min 4:e mens på knappt 2 månader nu. Det blev så här då jag nått min målvikt och började äta lite mera kolhydrater för att inte rasa ännu mera i vikt.
någon som har flerförslag på vad det kan vara för fel på mig.
puttar upp
Har du kollat så du inte är gravid? Då kan hormonerna trassla och vissa kvinnor får mensliknande blödningar.

För mig har cykeln blivit kortare, ca 5 dagar kortare. Enligt vad jag har hört ska den vara på 28 dagar och nu är den 23 dagar, regelbundet, månad efter månad. Varför det är en kortare cykel har jag ingen som helst aning om…

Kolla upp så det inte är PCO, cystor på äggstockarna, det ger oregelbundna blödningar. de flesta förbättras de på LCHF men eftersom du skriver att det började krångla när du lade till kolhydraterna så kan det vara värt att kolla upp då jag har läst att blodsockret och insulinet påverkar PCO, annika har bland annat tagit upp detta.
Hej!
Jag har inte haft mens på ca 3år pga P-spruta men i måndags så kom den igen…synd nog
menmen då vet man att allt står rätt till iallafall.
Tack för tippset Nicesandra!
Det var många symtom på mig som stämde in på PCO. Mycke acne, kraftig behåring på låren, sockerberoende innan LCHF bla. Måste nog gå till doktorn iallafall. (har nog läkarskräck, har aldrig varit till läkare förutom vid graviditet) Kan nämna att jag inte är gravid för jag har använt P-stav i 7 år.
gravid kan jag väl inte vara?

#12, jo, kolla upp så du inte är gravid med.
"maybe they have tools!" (Rachel i Vänner)
Det finns många exempel på kvinnor som blivit gravida fast flitigt preventivmedelsanvändande. Men annars tycker jag du skall kolla upp PCO, om grav-test visar sig negativt. Lycka till!
Har löst mensproblemet tillfälligt. Har köpt mig en menskopp.
Har någon erfarenhet av en sådan? Den verkar smart.
#14 Har inte testat men är sugen, får dock sjukt mkt mensvärk när jag använder tampont så vet inte om det är lyckat.. Dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Jag e supernöjd med min menskopp!
har haft den säkert ½ år och vill inte byta tillbaka!
så mycket slöseri med tamponger.. ursch..
använder visserligen trosskydd som extra säkerhet för att jag valde en för liten storlek, men jag slipper torrheten, att byta hela tiden, smärta osv.
Min pojkvän är inte äcklad av den och tycker det e bra att jag har den.
Förutom det så har min mens blivit mer regelbunden, tycker iaf jag.
Tar inga preventivmedel och jobbar alltså på kroppens egna hormoner,
Det e också skönt! Tycker min mens har blivit mindre och mindre- tidsmässigt.
Hoppas du får hjälp hos doktorn så att du får veta vad det kan bero på.
Hej denna gång gick det 3 veckor till mens, hmm. På väg åt rätt håll. Nu skall jag testa min nya menskopp, spännande.
Min mens blev lite oregelbunden och väldigt kraftig blödning som varade i många fler dagar än innan, de första tre månaderna. Sedan blev den helt regelbunden och minskade rejält, så jag blöder bara pyttelite i två dagar. Har ägglossningen upphört eller? Min kraftiga PMS är helt borta. UNDERBART!!!
Har nu testat menskoppen i 2 dagar. Helt fantastiskt den funkar jättebra. Behöver ej bekymra mig över mensen längre. Synd att jag inte har hittat denna finurliga grej tidigare.
Nu har jag ringt doktorn och beställt tid. Fick mens igen,
knappt 2 veckor emellen denna gång. Tur jag har min menskopp
den är min livlina nu.