Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1465 ggr
korseett
0

Köttfärssås och "spagetti"

Jag har ju en hel del älgkött i frysen och skulle nu göra köttfärssås. Jag är en riktig guru i köket och köttfärssåsen görs alltid på älgfärs, men den är mycket fettsnål annars. Så kunde jag ju inte ha det nu så slängde jag i grädde och creme fraiche och det blev kanon. Hade även i karl-johansvamp och en lök förutom tomatpuren och kryddor. Men vad ska jag äta till det??? Aha! riven vitkål! använde en osthyvel som gav tunna skivor och vips så hade jag min spagetti. Det var jättegott! Så den maträtten kommer att stå på bordet fler gånger.

MegN
0

Jag äter ofta creme fraichen TILL köttfärssåsen istf I. Sen har jag ibland använt mozzarella som ersättning för pastan. Om man nu absolut måste ha något "till". Jag kan äta såsen enbart, inga större problem.

korseett
0

visst kan man äta den rakt av men det var känslan av att det saknades något på tallriken. Där kunde maken sitta och äta sin spagetti och jag hade också det fast på mitt eget vis. Jag har annars varit storkonsumerare på den maträtten och ätit rejäla portioner men efter att jag började med LCHF så förstod jag varför jag blev hungrig igen efter två timmar med den maträtten.

monkan
0

Jag brukar ta en zuccini som jag strimlar på längden och steker tillsammans med lite vårlök. Det är ett mycket bra spagettisubstitut.

Chocolate
0

Jag brukar också äta riven vitkål istället för spagetti men jag kolkar/förväller den lätt i lite grädde först. Blir nästan lite stuvad. Men det är också gott med bara förväld i lite saltat vatten.

SvartKaffe
0

Jag gör som monkan och strimlar ett zuccini som får ett kort dopp i kokande vatten.

Gumman
0

Tack för dessa tipsen! Kan alltid komma till pass någon dag.

Jag har också en himla massa älgfärs i frysen (å andra delar med!). Den är mager, det håller jag med om. Jag brukar blanda i en del fläskfärs för att den skall bli lite saftigare (och fetare).

Något som är himla gott att göra av älgfärs är biffar! Stekta i mycket smör…

Mervi
0

Jag gör köttfärssås väldigt sällan, men blir nu sugen.Flört Jag brukar göra den med creme-fraiche och så äter vi den utan något annat eller så med lite sallad.

korseett
0

älgkött är gott men magert men annars är det bra näring i det eftersom det är vilda djur det handlar om. Vi fick inte lika mycket som vi brukar- bara 8 kilo iår mot för det dubbla för tre-fyra år sedan

[Saiva]
0

Det gör väl inget att det är magert! Fetta upp det med lite talg eller smör Flört MUMS!

korseett
0

gissa om jag gör saivaRäcka ut tungan fett är gott !