Varför jagar/letar folk subsitut...
…till godsaker?
Recept på den ena efter andra av "LCHF-efterrätt" eller "LCHF-godis"
Varför?
Är inte tanken att blir FRI från godissug, sötsug och liknande? Så varför leta ersättningar?
Räcker det inte med en bit god mörk choklad med hög kakaohalt?
Jag ser mer och mer kritiskt på vad folk söker här, och det är ERSÄTTNING för något…mat, godis, desserter. Många söker ännu en "mirakeldiet" som ska ge viktnegång och hälsa, och gärna så fort som möjligt.
Varför kan man inte bara se LCHF som ett nytt sätt att leva? Varför hela tiden söka "ersättningar"?
Och vad gör man när man blir "trött" på alla dessa "ersättningar"? Är det då folk ledsnar och går tillbaka till GI eller liknande?
Alla har inte sockerberoende och vill kanske någon gång äta lite sött, det ser jag inget problem med alls. Jag drack t.ex. igår 1 centiliter (1g kolhydrater) Pepsi bara för smakens skull.
Läste du ALLT jag skrev?

Varför? Jo det ska jag tala om för dej:
FÖR ATT DET ÄR SÅ FÖRBASKAT TRÅKIGT, SNUDD PÅ TORTYR, ATT ALDRIG FÅ ÄTA NÅT SÖTT…
Visst är det ett dilemma? Men visst, det går, men vilken karaktär man ska ha! För min del kan jag inte äta den där mörka chokladen å ärligt tycka att den smakar bättre än den ljusa (och varför är det okej med den mörka, det är mycket socker i den med). Möjligtvis kan jag tycka att en 60%ig med mint i (Kung Markattas) är rätt god.
Ja, det gjorde jag. Är man inte sockerberoende så ser jag inget problem att man äter en efterrätt då och då.
Det är upp till var och en att välja själv hur de vill äta och om de anser att de kan hantera godsaker så låt dem äta det.
#3 Har du provat Lindt Madagaskar? Den brukar funka bra för de som gillar mjölkchoklad. Det är en enormt stor variation mellan olika chokladkakor. Jag kan även rekommendera Amedeis chokladkakor speciellt Chuao som blivit utsedd till världens godaste choklad flera år i rad. Den är dyr men då minimerar man även risken för överätning. 

Amedis har jag inte stött på, vad jag vet, säkert en stor miss, har slutat gå in till chokladbutiken sen flera år tillbaka. Köper ytterst sällan nu för tiden…Sitter med några hallon å grädde istället…
Trots att jag älskar choklad så äter jag det sällan. Ett tips är att gå till en chokladbutik och köpa 1-2 st små provbitar av de bästa chokladmärkena bryta dessa i ännu mindre småbitar, lägga dem en och en på tungan och låta dem långsamt smälta i munnen utan att tugga på dem. På detta sätt får man mycket smak (och minimalt med kolhydrater)för pengarna. Och glöm inte att lukta på chokladen ordentligt innan du stoppar den i munnen.
Men ÄR inte själva "grejen" med LCHF att vi ska bli AV med allt sug och sen anse att LCHF är den enda rätta vägen?
Vi SKA inte ha något sötsug, vi SKA inte sukta efter någon form av kolhydrater…och vi SKA bli så friska och välmående att vi aldrig ens behöver fundera över något alternativ till sötsaker?
Men ska inte LCHF vara "frälsningen"? Varför ska vi då söka ERSÄTTNINGAR?
Som en förklaring kan jag ju då "erkänna" att jag SYNDAR med en chokladbit då och då. Jag äter ävven RIS ibland, när jag och maken njuter av sushi. Och HUJEDAMI…jag äter potatis, och så gör även maken…ibland,
Men tyvärr ser jag mer och mer saker här som rent SKRÄMMER mig. Det här börjar mer och mer likna en form av fanatism, på samma sätt som GI, WV eller andra dieter, Det här börjar, som jag ser det, mer och mer likna en "sekt", på samma sätt som andra dieter.
Det minskar i förtroende, för min del, då fanatismen tar över det sunda levernet.

Ja, en sekt är det ju och det är väl bra att kunna gå in här å få lite stöttning, tips och kunskaper, men man får ju inte direkt ha avvikande åsikter. Blir ibland fundersam över det.
Den här typen av kostval är ju inte så gammal, men nu kanske det skulle vara lönt å göra en seriös studie. Trots att vi mår bra nu, så vet vi ju faktiskt inte om den är bra i längden, eller? Allt tyder väl visserligen på det , men det har ju faktiskt passerat en hel del under sista seklet som oxå skulle vara bra…
Jag "syndar" inget. Om jag äter en fullkornsknäcke med mycket smör så känner jag ingen skuld för det för det är ett fullt medvetet avsteg.
Alla väljer helt själva vilken nivå man vill ligga på. Jag behöver vara strikt eftersom jag har en mycket stor övervikt att bli av med, men när jag blivit av med den tänker jag inte vara lika strikt.
Ingen här har tvingat på mig något jag har valt helt själv beroende på vad vilket mål jag haft. Så någon sekt är det definitivt inte, fanatismen existerar inte utan är bara inbillning från din egen sida.
Man får absolut ha avvikande åsikter, det är faktapåståenden som det blir debatt om, precis som det ska vara, för de är inga åsikter. Att ha en öppen diskussion är viktigt i en demokrati.
Det finns naturfolk som ätit LCHF sen urminnes tider och de har inte dött ut.
Blackeye, det är skillnad på att tycka något är gott ibland och ha sug efter det. Jämför med alkohol. Jag tycker alkohol kan vara gott och trevligt, men jag är inte beroende av det. Jag är inte beroende socker heller. Varför ska jag inte äta något (måttligt) sött som jag gillar ibland? För att vara solidarisk med dem som inte klarar det? Så långt sträcker sig inte min empati. Däremot skulle jag inte sitta och smarra i mig nåt sött framför en sockerberoende LC-are lika lite som jag skulle dricka sprit framför en alkoholist som försökte sluta.
Det blir lätt så att de vars problem är sockerberoendet inte kan se de andra som inte har samma problematik, eller kräver att alla ska avstå bara för att de måste. Det är inte riktigt rättvist.
Är det inte så… att även naturfolk - som äter enligt "LCHF" eller liknande - också längtar efter något SÖTT ibland - tycker mig ha förstått detta - ….letar upp det som smakar sött, t.ex. honung mm….

Jag tror det kan vara en ganska djupt rotad psykologisk faktor från när vi ammades och i och med det kopplade i hop mat med kärlek och trygghet.
Så länge vi inte finner/skapar tryggheten och kärleken inombords kommer vi leta efter den utanför oss själva. Det innefattar ofta tröstätande då detta påminner om känslan när man var liten.
Sen tycker jag det är en annan sak att njuta av det som liver ger, en god bit choklad etter ett gott vin nån gång då och då.
#4 Lindt Madagaskar är en av mina favoriter!! Hur mycket kolisar är det i den egentligen?
Nja… Börjar väl med #0:)
Är inte tanken att blir FRI från godissug, sötsug och liknande? Så varför leta ersättningar?
Det finns inte en enda tanke eller enda enda "rätt väg" att går, vilket väldigt starkt talar emot din "sektteori". Alla som börjar med LCHF har sina egna bevekelsegrunder, det kan vara olika sjukdomar, övervikt eller undervikt, sockerberoende eller "bara" att man vill må allmänt bättre och få mer energi och ork.
Så de som vill kunna använda sig av det söta då och då har med andra ord sin egen, personliga orsak till det- det behöver inte vara så att de känner så starkt sockersug att de måste ha något lchf-sött för att döva det med.
Räcker det inte med en bit god mörk choklad med hög kakaohalt?
Kanske för dig, men en person kan ju aldrig vara någon sorts mall för alla andra.
Jag ser mer och mer kritiskt på vad folk söker här, och det är ERSÄTTNING för något…mat, godis, desserter. Många söker ännu en "mirakeldiet" som ska ge viktnegång och hälsa, och gärna så fort som möjligt.
Varför väljer du att se det kritiskt? Jag läser här varje dag, och har gjort så de senaste tre åren. Jag kan säga att de allra flesta trådar handlar om helt andra saker än desserter och godis, så om du ser övervägande sådana trådar så kanske det beror på vad du letar efter? Eller snarare vilka "glasögon" du har på dig.
Att många här inte anser sig ha hittat sitt nya sätt att leva eller inte ännu har hittat hem med LCHF, det beror ju på att de antingen inte hållit på så länge eller att de helt enkelt är sökare som försöker hitta ett sätt att leva som får dem att nå sina mål- och den resan tar i många fall aldrig slut. Duu kommer alltid få läsa om frustration, förvirring, ilska, problem med kosten osv här.
Men jag ser också de andra trådarna, de som handlar om kvinnor som lyckats bli med barn efter flera års försök, om folk som normaliserat sitt blodsocker, gått ned mycket i vikt, blivit av med astma och eksem osv.
Varför kan man inte bara se LCHF som ett nytt sätt att leva? Varför hela tiden söka "ersättningar"?
Kanske det är du som borde försöka tänka i andra termer än "ersättningar". Varför skulle t.ex LCHF-glass vara en ersättning för vanlig, sockerstinn glass? Ordet "ersättning" antyder ju att man i själva verket nöjer sig med något mindre bra, när man egentligen vill ha det där andra… När det ju egentligen inte alls behöver vara på det sättet. Och en annan synpunkt värd att komma ihåg, är att det ju inte behöver vara så att alla i samma familj äter LCHF. Och om de då kan få en tårta, dessert etc med med mindre socker så är det väl toppen?!
Blackeyes - märklig tankevurpa du gör när du i samma veva kritiserar den (i dina ögon) fanatism som skrämmer DIG, där vissa med recept på efterrätter på ngt. bakvänt skulle utgöra de fanatiskas skara, medan du själv frikostigt gödslar med rent fundamentalistiska formuleringar som exv. man ska, man måste, man får inte, man ska aldrig mer sukta, lchf är frälsningen etc.?
Det borde ju rimligen vara tvärtom isf. eller hur… ju mer liberal, desto mindre fanatiker?! Men enligt dig tillåter konceptet bara "synder" av det slag som passar dig och din man, dvs. potatis, ris och mörk choklad?! Allt annat är fanatism…
Jag förstår inte riktigt hur du kan välja att formulera dig på ett så enögt sätt när du skriver ner dina egna tankar kring detta. Är det därmed legitimt att utgå från att du Ä R lika enögd som du ger sken av när du skriver det här? Du tar dig även friheten att kalla andra för skrämmande fanatiker, det blir ganska svårbegripligt faktiskt…
Om du verkligen försöker läsa vad du själv skriver och gärna något lite mer objektivt så ser du kanske att den enda som i svar efter svar uttalar sig som en riktig fundamentalist och fanatiker (utifrån den egna tron) är du själv.
Trevlig helg! /K.

Blackeyes:
Jag förstår inte dina frågor. Å ena sidan verkar du ogilla att folk söker ersättningar för "vanlig onyttig mat" - samtidigt som du talar om att LCHF börjar liknar en sekt och att folk är fanatiska. På vilket sätt är dessa ersättningar ett tecken på sekt eller fanatism???
Du säger att grejen med LCHF är att bli fri från suget och skippa alla ersättningar. Men om du ser ersättningar som syndigt - så låter du mer som medlem i en sekt än de som söker ersättningar.
LCHF är ju inte en samling regler (budord) man måste följa. DÅ vore det ju mer en sekt. Var och en får väl hitta det som passar en själv. Alla äter väl inte LCHF av samma anledning och på samma sätt? Var har du fått det ifrån? Så fanatiskt är ju inte denna kost.
Du undrar över vad som händer när man tröttnar på ersättningarna. Varför skulle man tröttna på bra alternativ? Varför kan man inte lika gärna tröttna på den mörka chokladen? Eller på ostrullen, för den delen? Speciellt som ersättningarna gör att man kan fortsätta fika med sina vänner eller helt enkelt få ut den, många gånger, viktiga psykologiska njutningen som en fikastund ger - utan att för den skull stoppa i sig något som man vill undvika. Själv älskar jag mina fikastunder och kommer aldrig att avstå från dem. Jag VILL inte avstå från dem.
Är det inte mer sektliknande att fördöma andras sätt att äta, bara för att det inte passar en själv? Ät du som du vill - så kan vi andra väl få äta som vi vill? Eller?
"Every point of view is a view from a point."
…och så vidare till #7:
Men ÄR inte själva "grejen" med LCHF att vi ska bli AV med allt sug och sen anse att LCHF är den enda rätta vägen?
Återigen utgår du från dig själv. Om jag benar ut det lite- det är INTE själva grejen med LCHF.
Där uttrycker du dig som om LCHF verkligen är en sekt, för en sekt är det ju när själva huvudorsaken till att välja en livsinriktning är att alla har samma tanke och samma mål.
Att välja LCHF innebär inte att välja livsåskådning eller att gå den rätta vägen med likasinnade! Det är inte huvudsyftet! Det innebär däremot att man förhoppningsvis mår bättre och når sina mål, de mål som är orsaken till att man äter LCHF. Blanda inte ihop de två sakerna är du snäll…
Men ska inte LCHF vara "frälsningen"? Varför ska vi då söka ERSÄTTNINGAR?
Återigen detta om sekt. Om du trodde att du skulle hitta frälsningen när du började med LCHF, då förstår jag varför du verkar så frustrerad och irriterad.
Men tyvärr ser jag mer och mer saker här som rent SKRÄMMER mig. Det här börjar mer och mer likna en form av fanatism, på samma sätt som GI, WV eller andra dieter, Det här börjar, som jag ser det, mer och mer likna en "sekt", på samma sätt som andra dieter.
Det minskar i förtroende, för min del, då fanatismen tar över det sunda levernet.
Just det du skriver här stör mig, för du blandar ihop olika begrepp så det blir svårt att reda ut.
Först hävdar du att man börjar med LCHF för att bli av med allt sug, för att sluta helt med sött, för att hitta frälsningen och aldrig mer vilja äta socker.
Sedan skriver du att detta börjar likna fanatism, en sekt.
Dessutom klagar du över alla trådar om godis, desserter, sött osv.
Hmm??? Hur ska du ha det? Antingen är vi en sekt med frälsningen från det onda sockret som mål- eller också en grupp med fallna syndare som inte kan motstå djävulen, dvs sockret. Det ena talar ju mot det andra.
Att det finns dessert/godistrådar talar ju snarare för att det finns utrymme för många olika inriktningar och grader av kolhydratreducering, och det är så det ska vara och alltid har varit. Bli med i en riktig sekt istället, så får du se hur stort utrymme det finns för oliktänkande…
#14+15: Haha, ni snubblade över samma motstridighet som jag! Fast hann före;)

Bli helt fri från smak för sött är en utopi, människan har en nedärvd smak för sött, av bra anledningar, när sommaren kom skulle vi äta bär och annat sött som fanns att tillgå för att lägga på oss lite hull inför vintern. Personligen klarar jag mig utmärkt utan söta imitationer och LCHF-godkända sötsaker, känner aldrig någon längtan efter dem, men jag äter gärna lite bär på sommaren när de växer naturligt, men många kan (eller snarare vill) inte vara utan sött, och för dem är det såklart bättre att äta LCHF + lite godkända substitut snarare än tallriksmodellen + lösgodis.
Det finns faktiskt olika grader i helvetet, en tanke som dock är främmande för en sekt, antingen är man med till 100% eller så är man emot, om man bara håller med om det mesta är man en fiende lika ond som den som inte håller med alls. Ergo, LCHF är ingen sekt, vi har stor respekt för varandras olikheter och att vi alla äter denna kost av olika anledningar, en del för att bli fri från krämpor, andra för att tappa vikt, andra för att kunna kontrollera sitt sötsug osv.
Jag kan bara tala för mig själv.. började som normalviktig utan sockerberoende för att stötta min make att gå ner i vikt & för att se om mina magbesvär skulle gå över. Magbesvären är ett minne blott & sötsuget har jag inte några problem med. Jag gör desserter ibland för att jag tycker att det förhöjer middagen. Varför skulle man inte få äta en dessert om man nu tycker det är gott och mår bra av det??
Sekt? Näe det kan jag inte hålla med om. Jag tror det finns fler sätt än LCHF att må bra av men för mig är det här det bästa jag har provat. Kan hända att jag hittar något som passar bättre om några år. Vem vet något om framtiden, inte jag iaf.
Hej
Jag tycker det är jättebra att folk LCHF-are delar med sig av sina recept efter exprimenterat hemma i köket.
När jag skall ha fest brukade jag tidigare gå igen några mattidningar för att få insperation till maten och efterrätten.
Idag tittar jag på recepten här på Kif, Jag behöver imellan åt få lite insperation att variera maten. Om jag skall kunna äta enligt LCHF, måste jag kunna variera mej. Och några gånger per är har vi fest och då är det gott med efterätt och inte bara äta ost. Jag vill ha någon LCHF baserad, Utan mjöl och socker.
Jag har i dag ätit LCHF i 21 månader, med hjälp av recepten här, utan några större avsteg.

äta bör man, annars dör man, därför
Håller helt med kricko, Internettan och magma!
Tycker du har en nästan aggressiv ton dessutom, har sett det i flera inlägg. Låt var och en göra som DE vill så gör du som DU vill. Jag vill ha något sött ibland, jag vill dessutom inte laga min egen majonäs. Det gör mig inte till en sämre människa eller LCHF:are.

Ett stort plus med detta satt att ata ar ju ocksa, att Skuld kanslorna far en chans att forsvinna, att inte alltid kanna sig skyldig bara for att man ater ordentligt .Jag lar mig att valja,och kanna att det ar ok att ata det jag for ,aven choklad nar jag gor det.
Bort med Skamkanslorna!!! Inga masten!!

#23 Håller med till fullo!! Bort med synd, skuld och skam!!
Alla har ju sin egen skräddarsydda variant av LCHF samtidigt som vår gemensamma nämnare handlar om att ligga lågt med kolisarna.
Livet är till för att njutas!!
#22: Va, gör du inte din egen majjonäs?!?
Det trodde jag alla troende var tvungna att göra.
*blinkblink*

Jag kan förstå allas olika syn på detta men faktum är att det ÄR väldigt många recept och trådar om choklad och godisgrejer här på sidan. För mig är det ok för jag har inget särskilt sötsug men jag känner många som blir otroligt triggade av se dessa rubriker.
Som många säger här så finns det inte EN sanning som kan gälla för alla. Men jag tycker ändå det jagas ersättningar för än det ena än det andra hela tiden.
Och alla nya som kommer hit måste ju bli jätteförvirrade när de läser om tårtor och pajskal och chokladgrejer hela tiden.
Förlåt om jag sticker ut hakan nu. Men jag har på nära håll en bekant som är väldigt sockerberoende och hon tycker det är svårt att gå in på den här sidan och leta vettiga recept eftersom hon hela tiden möts av feta rubriker med tips på olika godisgrejer.
Ha det gott allihop!
Som sockerberoende så är det jobbigt, det vet jag eftersom jag själv är i den sitsen. Men jag har fått lära mig att inte klicka på de rubrikerna, precis som jag inte går förbi godishyllorna i affären när jag känner att det är en extra dålig dag. Man kommer alltid att få ta itu med fallgropar och frestelser som en beroende person, det är ett faktum.
Men trots allt så är inte det här "sockerberoende.ifokus", utan det handlar om att äta kolhydratreducerad kost. Sedan är det individuellt vad detta innebär för varje enskild person.
Nu har jag klickat mig 12 sidor bakåt och hittat 3 trådar med något som kan associera till sötsaker i rubriken. Low carb morotsmuffins, nötchokladformar och chokladmuffins. Det blir med andra ord 3 trådar av ca 180 st!! Ingen överdriven sötsaksfixering med andra ord.

Visst är det så att man får undvika de rubriker som triggar mest. Jag håller helt med dig där.
Men om man är sockerberoende så kan det faktiskt räcka med att en enda rubrik finns bland alla andra eftersom ögonen liksom dras dit och tankarna börjar snurra.
Sen är det okså tyvärr så att en hel del "oskyldiga" trådar kan innehålla många fällor också. En tråd kan ha ett visst ämne men sen kommer det inlägg på inlägg om söta grejer trots att trådskaparen varit ute efter något helt annat.
Tyvärr.
Men jag förstår hur du menar. Det egna ansvaret kommer man aldrig ifrån vare sig man är sockerberoende eller tablettmissbrukare eller alkoholist. Man kommer ständigt att mötas av saker och ting som kan trigga igång det som man försöker komma över.

#27 Håller med där, man gör ett val när man klickar på chokladmuffinstrådarna, men samtidigt så är det ju faktiskt tips om LowCab gottis, inte sånt med mjöl och socker.
Sen tycker i alla fall jag att den svåra biten med LCHF är just den sociala grejen med nåt till kaffet eller liknande. Jag har aldrig nåt att bjuda på längre om nån kommer och fikar hos mig, och då är jag ändå ensam…
Har man familj, bor i radus med grannar och barnens kompisar etc så är det ju än mer krävande ur sociala perspektiv.
I det här landet fikar vi ju som tokar och det är ju super om man har alternativt fikabröd att bjuda på 

#29 Bjud på en ciggarett till kaffet! Det gör jag.

#30 Ha ha ha!!
Käkar kortison just nu pga autoimmun diagnos, svårt att sova så jag har Nitrazepam!! Det kanske man kan bjuda på till kaffet!!

Genom sig själv känner man andra.
Säger som fler här, det enda "fanatiska" jag läser är ditt eget inlägg #0.
Håller också med föregående.
Dessutom har jag mycket svårt att förstå logiken i ditt inlägg. (Som också flera här i tråden tagit upp). Först hävdar nu "renlärighet", sen tycker du att andra här som inte söker "renlärighet" är sektliknande.
Svårt att få ihop det där, måste jag säga!
#29 Precis mitt i prick. För mig speglar ersättningsrecepten den sociala sidan av maten. Även om jag valt att köra LCHF så umgås jag fortfarande med såna som inte gör det och när vi har middagsbjudningar så vill jag kunna bjuda på någon efterrätt eller något till fikat. Däremot är det inte något jag har behov av dagligen som jag hade förut.
Tidigare så hade jag knappt avslutat lunchen innan hjärnan gick igång och funderade vad jag hade i skåpen som kunde vara gott att äta och hur länge jag var tvungen att vänta innan jag kunde börja äta nästa gång.
Sen så är det också så, att de gånger jag har bytt diet oavsett om det varit VV, GI eller LCHF så är det alltid en fas i början när det känns som att det är svårt att hitta saker att äta. Det är mycket som känns förbjudet. Numera så tycker jag inte att jag äter så annorlunda mot hur jag åt innan. Det är några saker jag valt att avstå men inte så himla mycket. Men när jag tittar närmre på dom val jag gör idag och hur jag åt innan så är det naturligtvis en himmelsvid skillnad. Jag har själv svårt att fatta hur lätt jag har att avstå saker som jag inte kunde leva utan tidigare.
På sätt och vis kan jag förstå den ena delen av funderingen som blackeyes har, men inte vidareutvecklingen av den.
Jag kan också reagera på en del trådar där det ropas efter sötsaker och undras över lightläsk. Men jag reagerar nog mest då jag förstår att personen som frågar nog har ett beroende i botten.
Ibland (långtifrån alltid) tänker jag att en del verkar vilja leva som tidigare, med socker, godis, ris, bröd, etc fast letar liksom substitut istället. Jag menar inte att det är fel men jag tror att det kanske kan bli besvärligt ibland. Det gamla "tallriksmodellstänket" hänger sig kvar på nåt sätt. Hmmm… ska försöka förklara vad jag menar! Alltså man saknar rishögen, pastan och potatisen och vill ha nåt som liknar det på tallriken. Istället för att kanske ta något helt annat, att tänka i nya banor. Men det är ju därför som detta forum är så bra! Om någon har fastnat i nåt "tänk" som inte funkar så kan den ju be om och få en massa bra råd.
Men liksom andra tidigare har sagt så tycker jag inte alls att det råder någon fanatism! Alla har sin individuella utgångspunkt och sitt eget syfte med LCHF och så ska det ju vara.
Sen kan jag bli så irriterad på uttalanden som "man får ju inte ifrågasätta". Det är klart att man får! Och ska! Men det innebär inte automatiskt att man får medhåll!
# 0 # 7 vilka schabloniseringar! And that's all I have to say about that!
#25 magma; oj, jag måste nog bättra mig då! 

#25 Måste man göra majjo själv även om man inte tycker om majjo?

Har precis bakat muffins, tillåtna sådana. För att jag ibland tycker det är gott med en kaka och för att jag tycker om att baka. Bakar inte alls lika mycket längre och har saknat det. Det är nått jag alltid varit väldigt duktig på så jag är glad att det finns tillåtna saker att göra. Det är därför jag letar "subtitut" ibland.
"You just have to belive…"
Jag kan bara utgå från mig själv. Jag är nog också lite förvånad över alla recept på efterrätter och godis. Men jag har nog alltid tyckt illa om substitut - t.ex. minns jag så väl när viktväktarkonsulenten beskrev hur man gjorde jansson med förkokt potatis, lättmjölk och torrmjölk, till jul. Jag testade inte. Hellre en liten portion riktig, då som nu - om det fortfarande är gott. Däri ligger väl problemet idag, att få till en lagom nivå av sötma, för det mesta som passar "alla andra" är på tok för sött för mig numera.
Jag kan inte påstå att det är "meningen" med LCHF att allt sug ska försvinna - men visst tillhör det de stora fördelarna, att kunna sitta på fikastunder på jobbet med en slät kopp, utan att det är det minsta svårt. Fast visst är det lite tråkigt när man inte kan delta på samma sätt.
Det enda godisrecept jag prövat på är nog chokladtryfflar. Men de brukar bli för söta de också.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Blackeyes: Jag har tänkt lite som det du skriver i #0, och uppfattar inte alls det inlägget som aggressivt, eller vad en del nu har sagt om det.
Ibland dyker det upp väldigt många trådar om godis, efterrätter och bröd, vilket förvånar mig eftersom jag själv inte känner något behov av det när jag äter lchf. Jag äter mat och sen finns det inte plats för mer, typ. Obs obs, jag har inga åsikter öht om vad andra äter, jag har bara reflekterat över att lchf tydligen inte tar bort sötsug lika bra hos vissa andra som hos mig. Jag bokmärker godistrådarna (planerar för julen), men i slutändan väljer jag ändå att "fuska" med vanligt socker när jag väl fuskar. Logiken i det är 1) jag tror inte att ens lchf-kakor är hälsokost och skulle ändå inte äta det särskilt ofta, och då kan jag lika gärna äta en vanlig kaka eftersom det sker så sällan 2) de gånger jag väljer att göra avsteg är i sociala sammanhang när jag blir bjuden, och då har jag ändå inte med mig något lchf-substitut, och hade jag det så skulle jag ju behöva tacka nej till det jag blir bjuden på (Jag gillar inte att tacka nej om jag inte måste, och jag har inga större problem med att äta en kaka.) 3) jag ogillar tanken på "substitut", jag vill ha "riktig" mat med rena råvaror 4) jag minns med fasa min tid hos viktväktarna där höjdpunkten för alla inblandade var försäljningen av godiset (de tjänade pengar och jag trodde att jag syndade "nyttigt" men fortsatte vara tjock) 5) en riktig kladdkaka smakar fantastiskt mycket godare än en sockerfri låtsaskladdkaka, så jag väljer hellre att njuta extra mycket av den riktiga kladdkakan väldigt sällan än att äta nyttig låtsaskladdkaka lite oftare.
Det var mina tankar för dagen 
#35 Det lustiga är att jag tycker det inte finns NÅGOT forum där folk ifrågasätter så mycket olika saker, på olika håll och kanter, och där man diskuterar så mycket, som vi gör här så att vi skulle vara en sekt är så långt ifrån sanningen som man kan komma… Det handlar nog mer om att många anser att när någon inte tycker som dom, så är de hjärntvättade. 
Ett forum med starka åsikter alltså, men någon likriktning finns det ju inte, då skulle vi inte ha såna här trådar med så mång olika åsikter i.
När det gäller LCHF och LowCarb så ser jag det som breda begrepp som kan betyda så oerhört många olika saker för olika personer.
För mig handlar det också om att jag äter så ren mat som möjligt, och ska jag äta sött så äter jag hellre naturligt sött i form av frukt eller bär än av sötningsmedel.
Och mina råd ges utifrån mig själv, och helt ärligt så är det ju så för alla - vi ger de råd vi ger utifrån egna erfarenheter och tankar.
Därför blir det alltid många olika råd och svar, och det blir lite förvirringar ibland, men man får prova sig fram själv…
Men iallafall, detta med sockerberoende är svårt för jag kan se många som verkar vara beroende men inte vill erkänna det eller släppa tanken på det söta - och då kan det hända att man aldrigh eller avgiftar sig så mycket att ens smaksinne förändras.
Men, det är ju till slut upp till var och en. Vill man äta sötningsmedel så finns det ingen som hindrar en, även om man får åsikter och råd från andra. Eller hur? Råd är råd, man har alltid en egen vilja att göra som man vill. Man kan inte lämna över ansvaret för sig själv på någon annan. 
Bara några tankar från mig…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Oj, jag glömde den viktigaste punkten:
6) jag försöker komma bort från sötsmakandebelöningstänkandet. Jag vill njuta av god mat, men inte som någon slags belöning utan som en naturlig del av tillvaron. Så fort jag halkar in i belöningstänkandet börjar min hjärna tjata om att jag ska unna mig olika saker av olika anledningar. Sakerna tenderar att vara skadliga saker (sött, tobak, alkohol), och anledningarna tenderar att vara emotionella (ledsen, trött, arg, irriterad). När jag å andra sidan ser fram emot en god lchf-måltid handlar det aldrig om belöning, utan bara om hunger som ska stillas på ett gott och nyttigt sätt.
reaktion på # 40 varför skulle det förvåna en att det dyker upp trådar om sötsaker bara för att man själv inte saknar sötsaker? Har verkligen folk inte någon förmåga att se bortanför sig själva? Jag har inte diabetes och kan inte sätta mig in i hur det skulle vara att ha det, skulle det då förvåna mig att många trådar handlar om det? Jag är inte och kan inte bli gravid, men inte förvånar det mig att de som blir det eller vill bli det har trådar om det, jag är inte vegetarian men varför skulle trådar om vegetarisk kost förvåna mig??
Låt folk göra som de behagar och sluta med detta tramseri!!
#43 Men visst kan man väl få förvåna sig lite? Precis som jag förvånar mig över att folk bestiger Mount Everest och tittar på Formel-1. Jag har ju aldrig kommit på idén att det inte skulle vara tillåtet och accepterat - det bara stämmer inte med min natur. Så då noterar jag "jaha, det finns folk som…xxx. Tydligen." Och så är det bra med det.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#43 Varför ska någon "sluta med tramseri"? Menar du, att hela tråden är ett tramsande? Sluta läs då, säger jag skämtsamt men ändå med lite allvar. 
Varför tycker du att #40 var ett tramseri? Jag tyckte det var ett bra inlägg, utan några personliga påhopp… Rätt neutralt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#43: Hur menar du, Pennylane1? De flesta som väljer att äta lchf verkar glädjas åt att sötsug minskar, och se det som en stor fördel och anledning att fortsätta med kosten. Som en direkt följd av minskat sötsug blir det lättare att inte överäta och lättare att undvika att äta sånt som man blir tjock och får allehanda sjukdomar av. Så varför skulle jag inte få bli förvånad över att sötsuget är kvar hos en lchf:are? Och jag sa inte att jag inte alls saknar sötsaker, jag sa bara att jag klarar mig utan dem, eftersom lchf-kosten gör mig tillräckligt nöjd. Jag tycker att din attityd är lite väl hätsk. Varför blir du så provocerad? Jag ser bortanför mig själv; det är det jag gör när jag reflekterar över godistrådarna, dvs. jag märker att andra skiljer sig från mig i något avseende, och blir nyfiken på varför och hur. Jag läser trådar om diabetes trots att jag inte har det själv, eftersom jag vill lära mig något om hur det är att ha det. Jag läser också gravidtrådarna trots att jag inte är eller har varit gravid, också just för att "se bortom mig själv". Och kalla mig inte "folk", jag är Wooster. Det är du som tramsar, och du är dessutom oförskämd.

Effie, tack! Du sa precis det som jag ville säga, och tack Jennix 

Aha, nu fattar jag varför du blir så provocerad, Pennylane1: 1) Det är du som skriver godistrådarna 2) Du går inte ner i vikt trots att du vill
Men se vad du kan dra för slutsats av de två bitarna information istället, så slipper du vara bitter OCH kan gå ner dina 20 kilon! Två flugor i en smäll
tramseriet gällde alla som inte kan llåta folk göra som de själva tycker och låta bli att spela förmyndare , inte specifikt # 40 det var därför jag gjorde ett mellanrum efter det första stycket. Kanske var otydligt!
och jag själv kör rätt strikt och äter inte särskilt mycket sötsaker och de söta recept jag lagt in går nog att räkna på ena handens fingrar!
och speciellt provocerad är jag inte heller!

"Obs obs, jag har inga åsikter öht om vad andra äter,"
Detta, Pennylane1, är ett citat från mitt inlägg #40
Du låter bitter, provocerad, otrevlig, ohyfsad, barnslig och osmart. Det hjälper inte riktigt att du berättar för mig att du inte är det.
ok tack för den!

blackeyes:
Hmmm, var det där med "sekt" kommer ifrån fattar jag verkligen inte? Det första jag lärde mig om lchf var att det finns inte en sanning som passar alla utan man måste lära sig att lyssna på sin egen kropp och hitta ett lchf som passar just mig.
Själv är jag sockerberoende och har ett rätt så stört ätbeteende när det kommer till onyttiga och, för mig, förbjudna saker - jag kan helt enkelt inte stoppa och jag börjar frossa tills jag mår illa.
Därför gör jag absolut inga lchf-efterrätter eller godis men jag accepterar självklart att det finns de som klarar av det och gärna vill ha något sött ibland. Det är inget som rör mig, det enda jag bryr mig om är hur jag själv äter 
Du får inte glömma att det finns en hel del normalviktiga, friska människor som äter enligt lchf - de har inga problem med vikten eller hälsan i övrigt utan vill bara känna sig fortsatt friska och tycker det är gott. Att då ta sig en lchf efterrätt då och då är väl inget konstigt?
wooster:
Nu har du väl ändå passerat gränsen?! Så personliga påhopp brukar inte förekomma här!

Det där om att bli förvånad: (#40 och #43 m.fl.)
Att bli förvånad/förundrad är ju en sak. Men att bli förvånad och uttrycka sig som TS gör i #0 och #7 är ju inte riktigt samma sak. T ex
"Räcker det inte med en bit god mörk choklad med hög kakaohalt?"
"Jag ser mer och mer kritiskt på vad folk söker här"
Det är ju detta vi pratar om - inte enbart förvåning.
Så jag håller med Pennylane1 i #43 om just denna sak.
Sedan detta om substitut. Om vi talar om substitut för socker så handlar det nog ofta om sötningsmedel. Men om vi talar om substitut för olika slags desserter o.dyl kan det ju handla om helt andra saker. T ex att äta vispgrädde med kanel istället för glass. Eller att göra egen, mindre söt glass. Eller osötade varianter av annat.
Så substitut behöver inte handla om det onaturliga, onyttiga. Det kan vara jättebra substitut också, som mycket väl passar in i en god kosthållning. Så tänker jag.
"Every point of view is a view from a point."

Haneit: Nej, jag har inte passerat någon gräns. Det har däremot Pennylane1 gjort (#43). När någon hoppar på mig som hon (han?) gjorde där, då hoppar jag tillbaka. Jag gjorde ett fredligt och intresserat inlägg i debatten, och Pennylane1 svarade med att påstå att jag saknar förmåga att se bortom mig själv, att jag inte låter folk göra som de behagar, och att jag tramsar. Jag tycker att det är ett dåligt sätt att bemöta ett debattinlägg. Men jag respekterar att du inte håller med mig på den punkten
wooster:
Det var ju inte personligt riktat mot just dig, vilket Pennylane1 redan har förklarat.
Och jag tycker nog inte att det någonsin är motiverat att kalla någon för "bitter, provocerad, otrevlig, ohyfsad, barnslig och osmart". (ohyfsad och provocerad kan jag kanske godta)
Men jag kan hålla med om att ditt första inlägg enbart var fredligt och intresserat.

Haneit: Jag är inte omöjlig, jag var tillfälligt arg på Pennylane1 när jag skrev det där, men det har gått över nu. Jag tycker fortfarande att hon låter provocerad, ohyfsad och osmidig i sitt sätt att diskutera, men jag ber om ursäkt för resten

Och det var utan tvekan mig personligen hon anklagade för att sakna förmåga att se bortom mig själv.
Nu ska jag sluta stjäla blackeyes tråd!
#46 Wooster, nu är vi där igen då. Kan man ha negativt sötsug? För i så fall har jag nog det eftersom suget per definition minskar på LC och jag aldrig hade upplevt sötsug när jag började.
Gott != sug != beroende
Att det finns många recept på efterrätter, bakverk och andra "substitut" är väl f.ö. inte så konstigt. Det är ju det enda det tar lite klurande och experimenterande för att komma på.
Själv kan jag inte förstå hur människor kan behöva specialla LC-recept, t.o.m. hela kokböcker, för mat av typen "stekt skiva fläskkarré med gräddsås". 

Och jag kan inte få nog av tips på olika såser och tillbehör till köttet!
wooster:
Det händer oss alla…
(Att vi blir arga och kanske säger lite för mycket)
Men jag måste tillägga att jag inte uppfattar inlägg 43 som att det är riktat personligt mot dig. Mer en reaktion på ett särskilt tankesätt, och du fick bära hundhuvud för det tankesättet fastän (som du sa) ditt inlägg var väldigt fredligt. Om du läser inlägg 49 så tycker jag att det framgår.
Nu ska jag också sluta stjäla tråden… 
Jag förvånag mig inte det minsta över att det finns många dessert-, bak- och godistrådar.
När det gäller den egentliga maten så liknar den väldigt mycket det vad folk i allmänhet äter. Man kan utgå från recepten i vilken kokobok som helst och med vissa modifikationer så passar det in i LCHF-dieten.
När det gäller bakverk och desserter är situationen en annan. Inget av de "vanliga" recepten passar. Även om man är en van kock, så måste man tänka om totalt, de gamla recepten är inte till någon nytta. Därför finns det ett större behov av recept på den sortens rätter.
Alla kan tillreda kött och fisk utan kolhydrater utan nya recept. Få kan göra en dessert utan socker eller ett bakverk utan mjöl.
du uppfattar rätt haneit, och jag förklarade det som sagt också men det funkade inte! Shit happens 
Letade mycket substitut i början av LCHF. bröd och kakor. men sedan när man kommer in i det så försvann suget / vanan att ha bröd till mat
Avsteg förekommer men de är ju kolhydraterna man åker dit på. Inte substituten.
Tänkt lite som textförfattaren att de är konstigt att man ska försöka göra pannkakor och tårtor när de finns mycket annat gott som man inte behöver krångla till för att äta.
Gör som någon annan skrev tidigare. Låter bli substituten och tar en liten bit av den äkta varan men väldigt sällan. Skulle nog själv uppleva det som stressigt att försöka hitta på recept och substitut.
Men de är ju de som är bra med LCHF. Att alla själva får avgöra vad man vill äta och hur mycket man vill exprementera i köket med fiberhusk osv.

Det är inte behovet av recept på efterrätter som förvånar mig (eftersom det är viktigt med exakta mått i bakning), utan själva behovet av efterrätter.
Och för att undvika missförstånd: jag bryr mig inte alls, upprepar:INTE ALLS, om vad du äter, jag är bara förvånad. Jag vill inte pådyvla dig mitt sätt att äta, mitt sätt passar mig, men vad som passar dig får du själv lista ut. Jag förbehåller mig rätten att vara förvånad. Om du har problem med att jag är förvånad: hantera det! för du kan ändå inte hindra mig från att känna förvåning. Om min förvåning provocerar dig, så kan jag slå vad om att det beror på något problem som du har med dig själv, så blanda inte in mig i det, jag har inget med det att göra, och kan alltså inte hjälpa dig med det problemet 

Som jag ser det är den stora frågan om det finns ett behov av efterrätter och sötsaker i den meningen att det är ett stort sug som är svårt att kontrollera och gärna går överstyr? I så fall ska man nog passa sig för att leta ersättningar som underblåser suget.
Vill man äta en dessert någon gång, och inte får problem med att det triggar behovet av mer, då förstår jag inte varför man ska säga nej.
Att sötsuget brukar dämpas drastiskt när man äter lchf betyder ju inte att man aldrig någonsin kan bli sugen igen…
Man kanske kan jämföra med vin: en alkoholist är beroende av att dricka vin, medan den som "bara" konsumerar mycket kanske inte är beroende. Alkoholisten som vill må bra måste helt undvika alkohol och får tacka nej även till lättöl, medan "brukaren" kan ta en lättöl, eller t.o.m. ett glas vin då och då, utan några som helst problem.
Jag tycker att man definitivt kan påminna folk om att OM de inte går ner i vikt så kan det absolut ha med alla dessa LCHF-efterätter att göra. 
Sen får folk göra som dom vill, men ljuga tycker jag inte man ska göra - ej heller försköna verkligheten.
Vilken aggresiv tråd- är det kanske sådan man blir av LCHF mat?
Jag är diabetiker, överviktig och har en massa andra sjukdomar som gör att min kropp mår bra av LCHF mat, min själ gör det inte, jag tycker det är tråkig mat, minst lika tråkig som andra dieter, eftersom alla dieter gör att du måste försaka något. När jag åt VV mat saknade jag fett, nu saknar jag kolhyrdater som potatis och ris. Men min krop mår bättre av det här alltså väljer jag att fortsätta, det är mitt eget personliga val. Jag väljer även att äta mer kolhydrater än de normgivna 20 gr, jag äter mellan 20 och 50 gr, helt utan dåligt samvete. Ibland äter jag en halv liter riktig glass franför tvn, ett val jag gör för att jag vill, jag tycker det är gott och mysigt, jag är inte sockerberoende, känner inget sug efter mer och det händer inte ofta, varför är det mer fel än att äta konstlade godsaker, vilket jag med gör ibland men mest på prov, det brukar inte vara gott nämligen. Jag äter hellre riktigt gott sällan än surrugat ofta, är jag sugen på efterrätt så är det äkta vara som gäller.
Men som sagt, det funkar om man inte är sockerberoende och inte kan stoppa.
Däremot långtar jag fortfarande efter potatisrätter trots 4 månader utan, inte för kolhydraternas skull utan för att det är gott.
KarinSch:
"min kropp mår bra av LCHF mat, min själ gör det inte, jag tycker det är tråkig mat, minst lika tråkig som andra dieter, eftersom alla dieter gör att du måste försaka något."
Du sammanfattar så fint precis hur jag också känner.
Fast jag gör gärna lchf-efterrätter när jag ska bjuda på något på t.ex. födelsedagar eller fika-veckan på jobbet. (Alltså inte så ofta) Det känns bra att kunna visa att det finns sådant som är gott utan att det är en massa socker i det. Som t.ex. chokladmoussekaka från Anna JD Jacobssons blogg.

dessutom tycker jag inte många lchf-godsaker eller vad man ska säga är substitut utan snarare alternativ, folk tycker väl fortfarande om att äta gott…
Jag tycker inte själva debatten handlar om vad som är moraliskt FEL eller tillåtet, utan om det är nyttigt eller inte - sen får folk själva göra sina val.
Man behöver inte ta debatten personligt eller känna sig kritiserad för att man äter "fel", för då har man själv blandat in känslor som inte behöver höra hemma i debatten, och min erfarenhet är att det är DÅ det blir aggressivt - när folk tolkar saker som personlig kritik för att man har olika åsikter angående födoämnen.
Att jag anser socker och sötningsmedel vara skadligt och onyttigt har inte med någons moral att göra, eller hur mycket jag tycker om den personen.
Det är väl något vi alla kan hålla med om, att debatten handlar om fakta och åsikter angående själva sakfrågan och inte om hur man är en dålig person om man äter fel, eller hur? 

Väl talat, Jennix! Hatten av 
Bra Jennix - vi måste vara rädda om varandra…

#0 blackeyes skriver: Varför jagar/letar folk subsitut…
Svar: Först och främst för att det är upp till var och en antar jag. Du är du. Jag är jag. Tror inte att alla människor är helt lika. Det leder till att du gör som du vill och jag gör på det sätt jag vill samt klarar av i fråga om hur man äter. Jag respekterar fullt ut ditt sätt att äta lchf på, om du väljer bort alla sk substitut och jag tänker att du ser lika ödmjukt på mitt. Även om jag letar ersättningar.
Uppskattar för egen del möjligheter med ersättningsprodukter fram för allt att kunna baka lchf-bröd. Jag tycker om att ha någonting brödaktigt till kaffet. Inte i volym räknat, men lite att äta till och som liknar bröd. Ersättningsprodukter som används/ges tips om inom lchf ska vara bättre ur hälsoperspektiv än originalen så att säga. Mandelmjöl bättre än vetemjöl osv. Tänker att, det är väl…
bra.

Sååå rätt du har!
"Att sötsuget brukar dämpas drastiskt när man äter lchf betyder ju inte att man aldrig någonsin kan bli sugen igen…"
Jag tillhör dem som absolut inte kan äta något som smakar sött, varken lchf-godis eller vanligt. Då är det kört……….

"Jag tycker att man definitivt kan påminna folk om att OM de inte går ner i vikt så kan det absolut ha med alla dessa LCHF-efterätter att göra. "
Hi hi hi, ja det har varit min tanke några gånger - kanske är det så med en del i alla fall. 
Men givetvis finns det förstås de som har svårt trots att de är jättenoga.

Och jag har i stort sett tappat smaken för sött efter drygt ett och ett halvt år med LCHF. Det enda söta jag nu pillar i mig är honung i teet, men jag har så smått börjat dricka te osötat. Jag kan småäta någon gång ibland, när jag vill ha någonting gott, och det blir vanligen ett kokt ägg eller en bit ost.
Och inte sjutton jagar jag några substitut.
Så det där med att jaga ersättningar, det gäller kanske några här, och kanske i högre grad de som är mer beroende. Jag tror att svaret på varför kan vara lite olika från person till person, men även om det är en fråga som ibland dyker upp, tycker inte jag att den verkar central i idéerna kring kosten.
Jag gillar, ja tom älskar sött
kan inte med högprocentig mörk choklad. Sötar mitt te med sötningsmedel (tar dock allt mindre) och ja jag vet att det inte är nyttigt, men som sagt jag gillar sött.
Men, iom LCHF så försvann mitt allt överskuggande behov att äta stora mängder choklad. Har inte ätit choklad på två månader.
Tycker dock att det är toppenbra med recept på lchf efterrätter och godis. Har hittills aldrig kännt behovet, men man vet ju aldrig när suget kommer och då är det väl mycket bättre att kunna stilla suget med alternativ som innehåller mindre kollisar.
Att några tycker att LCHF mat är tråkig har jag personligen svårt att förstå. Jag lagar mat som innan, byter bara ut det som inte passer och är det magert kött/kyckling, så blir det extra grädde och smör i såsen.
Varför är det så svårt att förstå att vissa tycker maten är tråkig!!?
Är det inte just smaken som är som baken…? 
Sen tycker jag att folk ofta här blandar ihop sug med "smakar gott". Om jag vill äta något som smakar gott så är det faktiskt inte alltid ett "sug", vilket jag tolkar som något okontrollerbart. Äta saker som smakar gott vill alla. Ni som då tycker att lchf-maten är god har tur, men inte alla är lika lyckliga.
Ja Haneit, det beror ju på vad man ätit i sitt tidigare liv……………
Eftersom jag ätit snarlikt (förutom bröd, ris pasta, potatis osv) så är ju själva stommen i min nuvarande mat sig lik. Jag är tom uppvuxen på den, har bara tagit bort de värsta kollisarna. Har nu slutat väga min mat, men jag hamnar väl kring 10 - 16 g kolhydrater per dag.
Just det, riktigt "sug" har jag väl inte kännt av sedan jag började med lchf, utan det är just att jag tycker det är gott och därför väljer att äta det.
Vi lever ju bara en gång (enl mig) och ska njuta av livet så mycket vi kan!

Inom ayurveda vet jag att för att finna balans i kropp o själ så behövs alla olika smaker tillfredställas någon gång då o då
Surt
beskt
sött
salt
och.. några till som jag inte kommer ihåg.
Finner det rent naturligt att äta sött. Sedan i kombination med "sekt-beteende" så kanske man finner ord som 'ersättning' för att inte känna alltför stor skuld att man gör några markanta avsteg? Vad vet jag? ^^

Hur man kan tycka att maten blir tråkig när man får byta ut den färglösa vitgula pastan/potatisen/riset som låg på tallriken för att fylla ut mot färgglada spännande sallader eller feta såser övergår mitt förstånd, men det finns ju folk till allt, det har jag fått klart för mig mer än en gång, haha.
Tja, hur kan man tycka feta såser och flottig, övermäktig, äcklig, smörsmak är gott när man kan få fräsch, varierande och lättäten, färgrik mat, som faktiskt smakar råvaran det är gjort av och inte smör eller grädde?
svar: För att folk är olika!

#84: De 6 grundsmakerna: surt, beskt, sött, salt….. och kärvt (kål, potatis, etc.) och starkt (peppar, lök, ingefära, rättika, etc.)!
Ayurveda räknar bl.a kött, smör, mejeriprodukter, oljor och spannmål som söta smaker; vår lchf-kost är alltså redan väldigt söt, finns ingen anledning att äta sötningsmedel för att vara "ayurvediskt balanserad". När man är omställd till en kost med väldigt lite kolhydrater kan man känna att även ett kokt ägg kan smaka sött, eller ett glas vatten. Vilket är svårt att känna om man bedövar smaklökarna med socker och sånt.
Jag har trott att männskans förkärlek för sött är medfödd. Tänker vi tillbaka på den ursprungliga människan (och det är ju det vi gör inom LCHF?), så var det ju ändamålsenligt att äta frukt och bär på sommaren. Det gjorde säkert människorna då.
Jag har hållit på med LCHF bara tre månader, men det är främst frukt jag saknar. Jag tror att det är en naturlig längtan.
Människorna åt all mat som fanns tillgänglig (frukt, bär, rötter, nötter, etc), annars riskerade de ju att svälta ihjäl när det blev brist på föda.

Sa det var inte bara inbillning..den gangen vattnet smakade Sweet!! Mycket underligt var det iallfall!!
Och jag saknar ocksa frukt!! Ibland tar jag mig en clementine eller nagot!!
Det söta som jag saknade under längst tid var just frukt. Det tog säkert 7-8 månader om inte längre att bli av med det suget. Men nu kan jag inte säga att jag saknar det nåt särskilt och det tycker jag känns skönt! Visst kan jag äta nån frukt ibland för att det är gott men jag längtar inte efter den, och jag klarar mig lika bra utan. Det är för mig en stor skillnad.

hm… intressant och vältalig tråd detta. 
Då jag emellanåt letat ersättningar (dock aldrig substitut) och tips på mat och godsaker med mindre kolhydrater ville jag oxå skriva några rader.
Som många sagt handlar LCHF om ett byte av livsstil för de flesta, i alla fall vad gäller maten. Mat handlar ju dock om mer än att bara förse kroppen med näring och energi.
Mat intas ofta i ett socialt sammanhang, när vi bjuder någon på middag är ju till och med maten det sociala sammanhanget. När man då ska göra en förändring som består i att man börjar hämta sin energi ifrån fett istället för från kolhydrater så ersätter man ju det ena med det andra. Att jag numera "går på fettdrift" innebär inte att jag slutat med att vilja bjuda på trerätters eller ha något att bjuda på till kaffet. Jag behöver dock komma på en "ersättning" till det jag vanligtvis har sett som efterrätt, dvs hitta något med färre kolhydrater.
De flesta av oss byter till LCHF i vuxen ålder, när vi redan genom många år lärt oss "hur man äter" och "vad man äter". För att inte skilja ut oss för mycket i det sociala sammanhanget hittar man en ersättning/ett alternativ till bröd så att man kan äta frukost som alla andra på den gemensamma frukosten på jobbet. Gillar man pizza, men väljer att inte äta det på grund av högt kolhydratsinnehåll i mjöl så hittar man en ersättning till brödet att ha som botten och så kan man äta hemlagad pizza som förr. Hittar man ett pajrecept där fyllningen verkar god så är det väl bara naturligt att ersätta mjölpajdegen med någon annat? Bara för att man äter LCHF så är det inte alltid man orkar tänka fram nya maträtter, ibland vill man veta vad man ska ha istället för ris för att suga upp såsen… Och hur man ska få till pepparkakor med få kollisar att lägga ädelosten på i jul. Det är därför jag ibland söker ersättningar, för att kunna använda min gamla kunskap om mat och recept och ändå hålla kolhydratsintaget nere.
Att det sedan kan bli jobbigt för kolhydratskänsliga och sockerberoende är naturligtvis beklagligt, men det här är ett forum för de som minskar kolhydratsintaget (dessutom i olika hög grad) och inte ett forum med beroende i fokus. Själv har jag oxå ett sockermonster att hålla i schack och jag kan inte testa alla chokladrecept så fort de dyker upp, men jag tycker att det är trevligt att de finns. På så vis har jag ett snålare alternativ att ta till och behöver inte äta socker och mjöl bara för att jag vill bjuda på kladdkaka.
#92 Precis vad jag tänkt - det är ju en social bit med i pusslet också. Och har man barn är det ibland väldigt viktigt att få äta "samma" mat som kompisar.
Sen det här med sockerberoende:
Jag har också ett sockermonster att hålla i schack men för mig går det mycket lättare att undvika barnens lördagsgodis när vet att jag kan gå och göra mig lite Chokladmousse el dyl. Antingen eller tänket har alltid fått mitt monster att växa till oanade proportioner, vilket gör risken att snubbla mycket större för mig.
Alla är vi olika och tur är väl det, tänk vad tyst det skulle vara här på kif annars!
Blackeye - jag är nyfiken på dina tankar runt sektkänsla, kan du inte utveckla lite? :)

Har inte orkat läsa varenda spalt i denna tråd men jag tor att jag snappat upp ämnet bra ändå.
Att vara beroende av något är väll aldrig bra, vissa saker är sämre att vara beroende av som tex alkohol och cigaretter, andra okej men inte alls bra som socker, sen finns det bättre saker som att vara beroende av närhet.
När jag började läsa på mer om lchf slogs jag av hur löjligt många recept det finns som endast försöker ersätta den riktiga saken.
LCHF pizza, LCHF hamburgare, lchf pankaka, Lchf räkmacka utan bröd och så vidare. Jag störde mig på det då och stör mig lika mycket på det nu, ingen av dessa saker är vad de utger sig för det är bara fejk namn. En pizza utan riktig mjöl botten är ingen pizza, en hamburgare utan ketchup och bröd är ingen hamburgare, en macka utan själva mackan är inget annat än sallad och räkor, en pankaka utan mjöl är ingen pankaka. Om man äter LCHF och anser att kolhydrater är fel då behöver man väll inte dessa ersättningar? Antingen struntar man i allt dåligt eller unnar man sig det dåliga om man kan kontrollera det.
Sedan undrar jag om alla på detta forum endast äter godsaker för att de är söta. Jag äter chocklad för att jag älskar det, bröd för det är en av det godaste sakerna som finns, dricker läsk för att jag älskar smaken. Oj det är kolhydrater i och jag vet att man går upp i vikt av det men inte äter jag det endast för att det är ett beroende utan för att det är fruktansvärt gott.
Jag är ingen LCHF:are, äter bara maten till och från men jag får ibland känslan av att vissa människor gått in lite för mycket i LCHF, dom är aggresiva, hatiska, elaka. det mummlas om LCHF som den "enda rätta vägen" och alla andra är uppenbart idioter som äter eller tror något annat. De hotar att dom som äter annat än LCHF kommer att dö och liknande. Det är sådana människor som får mig undra om dom verkligen blivit friskare av LCHF!
nej du har nog inte läst tråden nej, när du undrar om alla på detta forum äter saker bara för att de är söta… vi är några stycken som fortfarande gillar att äta något sött ibland ( som är godkänt ur LCHF-synunkt, som har lite kolhydrater) och det får vi utstå häckel för, bland annat i denna tråd och nu även av dig…
Har man problem med viktnedgång p.g.a av efterrättssubstitut så inte tror jag det beror på de få kolhydraterna. Jag tror det beror på att det är just efterrätt, kommer ovanpå allting annat man stoppar i sig.
Mat har ju faktiskt fler funktioner än att stilla akut hunger. Det finns sociala skäl, vanor, traditioner…
För att se till mig själv så tycker jag helt enkelt inte det är gott att sitta och peta i en klick leverpastej med en gaffel. Men mitt lc-bröd med smör, leverpastej och gurka är lika gott varje morgon. 
Förra julen blev jag jätteglad när jag kom på ett sätt att göra pepparkakor som smakade helt rätt även om de såg lite udda ut. Då hör det till saken att jag inte ens är särskilt förtjust i pepparkakor. Det är många jular förr jag inte ätit en enda eller kanske en när nån tant trugat. Det hindrar inte att jag kopplar pepparkakor och särskilt doften av dem till jul. Jag är glad att jag kan ordna det nu om jag skulle få för mig att jag vi ha det.
Sedan är det en sak till med substitut, det är roligt att testa om det går! Jag har flera gånger gjort mig skyldig till att sprida recept på efterrätter som jag sen aldrig gjort själv igen. Men jag kan bli besatt av att försöka få till det. Det är klurigt och lite spännande. Lyckas man så vill man ju dela med sig.
Efterrätter äter jag vädigt sällan. Tror inte jag gjort någon sedan förra vintern. Bröd är däremot en räddningsplanka för mig just därför att många pålägg smakar bäst när de äts som - pålägg. Och jag gillar pålägg.
Förutom de ovan nämnda skälen handlar det också om matgädje och kreativitet.
Ta inte illa upp nu, men jag tror många levt så länge med att mat är något i grunden fult, onyttigt, fettande och beroendeframkallande, att de har lite svårt att finna glädje i maten. Kanske måste man ha förbud som inte får brytas även inom gränserna för den här kosten, för att mat är så förknippat med förbud? Eller också är det coolhetsfaktorn i att äta som en vildman man är ute efter. Well, surprise! Det är det ingen av oss som gör i varje fall! 
Slappna av lite och sätt inte upp så många regler - i varje fall inte för andra. Njut av att ni mår bättre och/eller är smalare istället! Och njut av maten! Och låt andra njuta av sin. 
Hemul - WORD!! 
Därmed var förmodligen allt (av vikt) som behövde sägas sagt, i det här sammanhanget alltså.
Tack för det! /Kricko.
..ersätta den riktiga saken? Det om något borde vara margarin i alla fall, och det substitutet kan man nog inte anklaga LCHF:are för!
Vanliga maträtter är fulla av substitut, man har bytt ut en ingrediens mot en annan billigare, och ofta anar vi inget.
Smörgås = bröd + smör och pålägg. Bara tradition. Hur ett recept är utformat är inte hugget i sten, tack och lov.
#94 Hamburgare utan ketchup och bröd är VERKLIGEN hamburgare, eftersom hamburgare per definition är själva köttet som ligget mellan bröden….
#96: hemul, tack för ditt utmärkta inlägg! 
Man kan inte säga annat än att det är väldigt enkelt att trigga igång medlemmarna här i alla fall…
Tack och lov verkar ju ändå en del av er som svarat förstått vad jag menade.
Tja, om det var ditt syfte med tråden så har du ju lyckats iallafall.
Nej Magma, det var INTE mitt syfte, men uppenbarligen trampade jag på ett flertal ömma tår.
fast du skrev fem varför i första inlägget men du vill inte att någon ska svara som har en motsatt åsikt utan alla ska bara hålla med? Eller vad var syftet i sådana fall?
Jag tycker det kan vara hälsosamt med en livlig diskussion med för och emot.
Blackeyes, du satte igång denna rejäla diskussion, och även om det inte var ditt syfte så är det så som tråden utvecklats. Det är nyttigt att testa och vädra sina åsikter.
Det finns (trots några onödiga personliga påhopp) hel del som lyckats hålla sina diskussioner runt ämnet på en vänligt diskuterande nivå, och vi har faktiskt fått fram en massa viktig information.
De som anser att det inte behövs substitut kanske har fått klart för sig att och varför en del behöver det.
De som behöver eller vill ha substitut kanske har fått lite funderingar om ifall det alltid är nödvändigt och att andra kan ha problem med det.
De som faktiskt inte klarar substitut utan att överäta kan ha fått större förståelse för sig själva, sett att det finns andra med samma problem och stärkts i förståelsen att de ska undvika saker som liknar sådant som triggar ett felaktigt ätbeteende.
Förhoppningsvis har vi fått större förståelse för varann. Allihopa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna