Pemmican igen
Nu är det dags för fjällen igen och för pemmican igen.
Förutom det vanliga (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=394a39fb-3272-4609-a753-1a38fb80a58e) med kött så ska jag i år testa att göra en "efterrätts"-pemmican och en "frukost"-pemmican.
Frukostvarianten blir helt enkelt klarat smör och äggpulver. Jag hittade äggpulver på Naturkompaniet och tänker blanda motsvarande 150 gr smör i en påse som motsvarar 10 ägg.
Efterrättsvarianten blir även den baserad på klarat smör. Jag mal 1 dl hasselnötter, 1 dl pecannötter, 1 dl kokosflingor och 0,5 dl torkade bär (tranbär). Nån tesked kakaopulver kan nog också vara gott.
När allt är finmalt och blandat tillsätter man smält klarat smör under ömrörning, i mixern, till dess att konsistensen blir lagom degig. Degen slevas upp i lämpligt stora formar och ställs undan för stelning.
Efterrättsvarianten var mycket god, en riktig godbit till kaffet.
Äggvarianten var inte det godaste jag ätit men som proviant på fjället får den duga. Näringsinnehållet blir iallafall högklassigt.
I somras när jag fjällvandrade hade vi fått tag på äggpulver och gjorde äggröra till frukost varje dag. Till det hade vi stekt bacon. Baconen hade vi förstekt hemma och sedan vaccumförpackat. Inga som helst problem med hållbarheten. (vi var ute 8 dagar)
I höstas (alltså efter vår fjällvandring) snubblade jag över pemmikan, har gjort 3 olika varianter. Jag är hyffsad nöjd med resultatet.
Något som jag definitivt skall göra inför nästa vandring.
Ägg o bacon är redan en självklarhet på min/vår meny.
Tyvärr tål jag inte nötter, så din efterrättspemmikan är inget alternativ för mig.
/Ullabritt
Jag hittade Pemikan för hundar när jag var och köpte hundmat sist. Perfekt när man är ute och jagar och hunden behöver energipåfyllning.