Fläsksvålar
Hej!
Har blivit alldeles tokig i fläsksvålar som jag köper på Netto
. Tycker dom är jätte goda. Är det något här som vet vad dom innehåller när det gäller fett, protein och kolhydrater? Det står inget på påsen. Finns det några nackdelar med att äta dom?
Glömde skriva att företaget som gör fläsksvålarna heter OK snacks a/s och är danskt. På påsen står "Öffer Fläsksvål" 75 gram.
Gillar den sorten, lagom förpackning och lite fetare än de andra varianterna jag provat. I övrigt har jag ingen anig äter någon påse då och då.
Jag googlade lite efter dem och här är resultatet:
Næringsindhold
pr. 100 gr. ca.:
Energi 1890 Kj / 450 kcal.
Protein 44 gr.
Kulhydrat 0-1 gr.
Fedt 30 gr.
Med andra ord Amiechan är dessa helt ok? Fast jag tycker kanske att protein antalet är ganska högt Hm!!!
Funderar om jag klarar av att sluta äta dom ellert om jag häller i mig en hel påse om jag köper dom
Jag skulle tro att de är utmärkta för de flesta, men som vanligt så är du inte driekt medelmåttig Kia :) Formatet är ju snacks och det kanske räcker för att väcka dina demoner… *kram*
Jag har ätit fläsksvålar men tycker att man kan bara äta lite. Sedan står påsen där och svålarna blir stenhårda och går inte äta längre, synd för det är goda i lagom mängd, men att äta en hel påse åt gången, nej tack. Tänk om jag kände så när det gäller choklad.
#6 De överblivna och hårda svålarna kan du mixa och använda för att redan såser med tex. Eller att panera kött i ;-) Inget ska förfaras ;-)
Tack för tipset, Amiechan! Det skall komma ihåg.
Ameichan… Du har så rätt *S* jag är inte medelmåttig. I wish…. men bara att acceptera…..Fnissar för mig själv…..
Finns för många demoner som kan sätta igång så bäst att låta bli men det inlägget du skriver sen ang. panering det tycker jag dock låter väldigt intressant. Det skulle man ju kunna prova att använda det till.
Får väl tvinga mannen att äta fläsksvålar men inte alla och sen låta de bli hårda så jag kan använda dom i min matlagning *S*
:P :)
Så jag bestämde mig för att prova att handla dessa. För jag vet att förr kunde jag inte äta dom alls för jag tyckte inte det var gott helt enkelt….
Det var jättegott och jag överåt INTE yiiipppy…..
Kanske demonerna försvinner mer än vad jag tror….
Egentligen är jag ute efter att få dom hårda och använda till panering *L*
Men detta är ju defintivt något man kan använda när många andra äter snacks…..
Min dotter höll på att dö när jag sa vad dom var gjorda av hahaha
Vet någon vilket fett de där svålarna är friterade i? Det kanske är fel sorts fett… någon läbbig olja t ex. Sånt ska man väl låta bli?
Annars var ju tipset om svålarna bra, för jag kan sakna något snacks emellanåt faktiskt.
Var inne och googlade lite jag också, och det står inget om vilket fett de använder vid fritering.
Jag tog och mailade dem, och väntar på svar. Så fort jag får veta något så återkommer jag med info här!
jag var i danmark för ett tag sedan och köpte fläsksvålar, och de var friterade i solrosolja. Annat var det när jag bodde i costa rica, då slaktade de grisar och fläsksvålen blev friterat i sitt eget fett. Men det var på den tiden jag var fettskrämd.
Hur är det med solrosoljan? Är den OK eller inte?
Finns dessa att köpa på andra ställen än Netto?
Just solrosolja verkar vara lite si och så med.. Den innehåller i stort sett bara fleromättade fettsyror, varav ca 1 gram är omega-3 (i en form som vi antagligen inte kan utnyttja mer än en bråkdel av) medan hela 11g är omega-6 (som vi redan får för mycket av).
För att klippa lite från Fettskrämd-bloggen (http://blogg.passagen.se/lits/20060212#om_solrosolja_o_lite_annat):
"Då kommer man till nästa stora fråga; är mättat fett farligare än omättat och fleromättat? Bröstmjölk innehåller mycket mättat fett och skulle alltså vara något som barn skulle avrådas från. I Annika Dahlkvists blogg redovisades häromdagen att prostatacancerceller göds av majsolja som innehåller mycket omega6. Cellerna växer dubbelt så snabbt som i en vanlig cellkultur utan majsolja. Tidigare gav man njurtransplanterade solrosolja för att att de inte skulle stöta bort den nya njuren (sänker immunförsvaret) men man slutade eftersom biverkningarna blev för stora i form av cancerfall."
Min uppfattning är att i stort sett så bör man nog uteslutande använda olivolja och rapsolja om man absolut måste äta något med vegetabiliska oljor i. Dessa två verkar inte vara förenade med lika stora risker som de andra.. Dock ser jag vid närmare koll att även rapsoljan innehåller en hög andel fleromättat fett, så själv skulle jag nog ytterligare begränsa mig till endast olivolja :P
100g olivolja: 14g mättat, 72g enkelomättat, 9g fleromättat
100g rapsolja: 7g mättat, 59g enkelomättat, 30g fleromättat
Det som gör att många rekommenderar rapsolja är den höga omega-3 halten (10g), men om vi bara kan utnyttja 20% av veg. omega-3 så motsvarar det bara 2g.. Sätter man det mot rapsoljans 19g omega-6 så får man det bedrövliga förhållandet 1:10 för omega-3 mot omega-6.
Jag skriver under på det JohanW skriver ovan :)
Men JohanW - var har du hittat uppgiften på 20%? De undersökningar jag har sett ligger andelen på mellan 0,5-4%. Jag minns att du skrev att det var den mest optimistiska siffran du sett, så jag blir lite nyfiken på den :)
Ojoj.. om jag kom ihåg var det var någonstans.. Tyvärr är jag lite dålig på att göra bokmärken ibland när jag hittat något intressant :)
Jag har inga tvivel om att det lika gärna kan röra sig om 0,5-4%, men för att blidka de som envist tror på vegetabiliska oljor så brukar jag använda siffran 20% som jag har för mig kommer från något "officiellt" håll -- bilden blir såpass dyster även med 20% att man egentligen inte behöver ta i mer ;)
Kan tänka mig det :D Nej, det är klokt att använda den siffran då för små sifferexerciser ;-)
Så för att då återgå till de här fläsksvålarna, så kan man alltså konstatera att de inte är så bra då… trots allt…?
Synd, för jag blev först himla glad av att det kanske finns "snacks" som är OK.
Får hålla mig till Grilstads fårsalami och ostkuber då. Snyft!
Tja, som alltid beror det väl på vad man jämför med:
jämfört med chips ->lysande bra snacks
jämfört med en joggingtur -> inte fullt så bra ;-)
DaMum, som tur är så har vi ju lysande förmågor här i forumet :) Se till exempel vad Airam1 har tagit fram åt oss:

Den bästa undersökningen jag hittat angående rapsolja förteljer att det behövs 350g rapsolja för att kroppen ska bilda upp till 1g EPA…dvs ett nästan 3%igt utnyttjande. Detta är ingen bra siffra men ändå en av de bättre.
Ska man nödvändigtvis äta massor av raps (o även olivolja) så bör man nog se till att äta rejäla tillskott av e-vitamin så att inte kroppens/hjärnans struktur härsknar.
Hoho, jag har fått svar från en PREBEN på OK snacks A/S. Han berättar att deras fläsksvålar är friterade i sitt eget fett, och med andra ord en ren naturprodukt.
Detta innebär, mina vänner, att vi ur LC-synpunkt mycket väl kan unna oss dessa snacks!
DaMum …. Perfekt säger jag *L* Tack för du mailade dom