Majonnäs - friend or foe?
hörni, vad tycker ni om majonnäs? Det är mycket fett, det är gott - men det innehåller ju också en del konstigheter och socker. Eller har ni hittat majonnäs utan sånt skräp?
…dessutom innehåller det massor av vegetabiliska oljor med mängder av omega-6. Inte bra det heller! Jag köper ekologisk majonäs för att slippa onödiga E-nummer, men äter inte så mycket majonäs nu för tiden för att undvika förvärring av inflammationsprocesser i kroppen.
Jag tycker alltså att majonäs är helt OK; om man gör den själv kan den t.o.m. vara BRA, men köpt majo ska man nog inte vräka i sig av.
Det kan ju komma an på fabrikatet. Läs på innehållsförteckningen, så hittar du kanske en majonnäs att trivas med till slut. För mig är majonnäs oumbärlig när jag gör coleslaw och kladdsallad eller sätter piff på mina lunchägg. Jag gör den inte själv, men är avsevärt friskare än före övergången till LCHF.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Man kan ju göra majonäs själv! Då vet man precis vad den innehåller..
Jag gör alltid min majonnäs själv 
/Désirée
Jag är försiktig med majonnäs nuförtiden. Även om man gör den själv så blir det en hel del omega-6. (Såvida man inte gör den på ghi, vill säga.) Jag har köpt Kavlis ekologiska majonnäs ibland, deb är i alla fall gjord på rapsolja, men det blir fortfarande en hel del omega-6.

Jag äter gott om majonnäs, gör egen. Jag är inte orolig för omega 6-halten, men så äter jag också mycket fet fisk och omega 3-tillskott.
Det är inget jag fokuserar på, jag äter helst ren mat och fettet får komma ifrån köttet.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

haha, tänkte väl att det skulle vara många som gör egen….
tack för tipsen iaf! Ska kolla in Kavlis ekologisk. Något annat märke ni kan tipsa om?
Rydbergs köper jag ibland, men gör oftast egen, går på 10 minuter.
Kavlis ekologiska majonäs är helt ok med få tillsatser tycker jag.
Från
Ingredienser: Veg. olja (raps), äggula (9%), vatten, vitvinsvinäger, socker, senap, kryddor, stabiliseringsmedel (E412).
(Veg.olja, äggula, vitvinsvinäger, socker och senap är KRAV-godkända råvaror).
Näringsvärde / 100 g:
Energivärde 2915kJ (700kcal)
Protein 1g
Kolhydrat 3g
Fett 77g
/Anders

ja det låter ju bra! tack hörni.

Köpte en tub för att ha på räkmackan men det var ju inget vidare sen blev den liggande tills jag tröttnade att se på den och slängde den, det är ju bara massa vegetabiliska oljor i den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kavli har nu kommit med en ny majonnäs helt fri från e-ämnen….
Vad är problemet med att göra sin egen majonnäs?
2 äggulor
2 tsk fransk senap
2 tsk vit vinäger
ca 5 dl olja (3 raps- pch 2 olivolja kör jag)
INGA tillsatser. Räcker till makens frukostar må--fre. Hemlagat och sunt.
Varför KÖPA majjo när det är så enkelt att göra själv?
#14 Problemet? Det beror väl på hur man ser det. För dig är det tydligen inte ett problem, för mig är det det. Jag varken vill eller orkar, oavsett hur enkelt det är. Att köpa på affären är ännu enklare. Köper man ekologisk är den faktiskt helt ok.

Jag försöker att inte krångla till det för mig. Det är bättre att äta köpt majo och inga kolisar, än att äta köpt majo OCH kolisar…
Sett från den sidan äter jag mycket hälsosammare nu än förr.