Öl
Egentligen är öl det enda jag ibland längtar efter. Hur illa kan det vara att unna sig en eller ett par svala öl en lördagskväll?
Öl innehåller ju en hel del kolhydrater, men det är ju bara du som avgör hur illa det är just för dig att hälla i dig dem. 
Väldans gott är det ju, men iaf jag går upp direkt ett par vattenkilon ja får släpa på ca en vecka. Så kämpaar du med övervikt så är öl en dum ide om det nu inte är ett i förväg beslutat avsteg som man medvetet gör. Som sagt, på denna kosten avgör man ju själv vilken nivå man vill/kan/bör ligga på.

Det låter klokt, unnar mig vin och där finns det också kolhydrater.

matvraket- Det beror på vad ditt syfte är med din livstil/kostval…….
Sedan jag började äta LCHF-kosten (mars-09) så har mina hälsovinster blivit enorma….kastat kryckan, minskat /tagit bort värkmediciner, fått ett skönt lugn i sinnet, gladare, magen mår kanon, piggare , gått ner ca. 20 kg ….ja listen kan göras jätte lång….
i början drack jag aldrig öl …..men efter ett tag så kände jag att jag gärna ville dricka nån öl då och då….och har sedan dess gjort det…..mina hälsovinster har inte blivit lidande…möjligen har viktminskningen saktas ner….Jag trodde att öl kanske skulle trigga mitt sötsug ….men inte….det gjorde däremot rödvin ……
Men vi är alla olika…..man får prova sig fram….känna efter vad som känns rätt för en själv….vad man har för mål är ju så olika för oss alla…..
Jag har tänkt mig att äta så här resten av mitt liv….möjligen kommer jag att inkludera lite mera grönsaker med tiden…när min vikt/mina mått är där jag vill…..Jag trivs kanon med den här kosten …har aldrig mått bättre…..
Gör det som känns rätt för dig ….prova dig fram…..livet ska levas…..vi ska må så bra vi bara kan….tycka om oss själva och trivas med livet…..Lär känna dig själv….
Lycka till…..
nenna31

Kan du nöja dej och bara dricka en (eller två) så går det väl bra, kan det vara runt 6-7 kolisar i en 33 cl:are???

Du kan ju prova om Spot Light, Pripps Pure eller Carlsberg Lite smakar acceptabelt, de innehåller mycket färre kolhydrater jämfört med vanlig öl. Vin innehåller inte mycket kolhydrater dock, iaf inte torrt vin, finns många som innehåller 3-6 gram per liter, vilket innebär 0.3%-0.6%, det är egentligen inget alls, men man får dricka med måtta, större mängder alkohol kan definitivt inverka på viktminskningen även om man dricker ren sprit eller väldigt torrt vin.
3,5%ig öl innehåller enl. SLV 4,6g kolh /100g. Alltså ca 15g kolh i en 33a så det plockar tyvärr på rätt snabbt om man ska hälla i sig ett par stycken under en kväll.

När jag läser denna tråd kan jag bara tacksamt notera att jag aldrig tyckt om öl, är jag ensam om detta?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#7 - Du är inte ensam. Öl är inte gott. Stout är mycket godare.

raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jo, öl är gott, men ale är godare! Fast så gott att det är svårt att avstå är det inte. Det är ingen alkoholhaltig dryck. Iskall mjölk däremot - DET är såååå gott att det kan vara värt några extra kolhydrater! 

Jag dricker gärna mjölk eller öl till maten. Det vanligaste ölet blir nog folköl 2,8 % som jag inte sett nån uppgift om kolhydratinnehåll.
När jag köper öl på systemet blit det gärna spotlight.
Min gissning är att de mörka ölsorterna innehåller mera kolhydrater så jag unviker stout.
Ett sätt att avstå från öl är att i stället ta en whisky. Det är inte nån uppoffring tycker jag.
LCHF - njutmetoden.
Jag dricker inte heller öl, men svårt att tacka nej till en Guinness 
#10 - Jo, det är just så jag resonerar. Whisky funkar alltid, och man känner sig inte särskilt asketisk som måste avstå från öl om man kan ta sig en whisky.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Dricker gärna Whisky men det kan inte ersätta öl. Känner mig absolut inte asketisk! Öl är det enda av alla livsmedel som jag inte äter längre som kan locka, underligt!
Nä, öl är riktigt äckligt. Tacka vet jag ett glas röd vin, och så LCHF vänligt det är och massa nyttiga antioxidanter och medicin för kroppen i måttliga mängder förstås. Sätter igång blodcirkulationen, matsmältningen och ämnesomsättningen.
//Karin

Rödvin är okej, men det finns ingen godare dryck än öl.
Olika dryck vid olika tillfällen.. några glas vin ute på restaurang eller på fredagsmyset e ju toppen men på alla dessa rock-festivalen som ploppar upp varje sommar och som man MÅSTE gå på så finns det ärligt talat inga alternativ till en kall öl, sittandes på en gräsplätt, gloandes på folk o lyssnandes på bra musik..
*fick sommar-saknad nu* Fast vintern e rätt bra den me.. toppstugan på varfri skidort, solsken o en starker irish med massa grädde på.. vad är det om inte LCHF va..
…de alkoholfria alternativen må icke föraktas! 
#17 Nej nej, absolut inte!! Men när det är frostigt, soligt, iskallt o svettigt på samma gång, då MÅSTE man faktiskt dricka irish coffe!!
(iaf i min lilla värld)
#18 Hehe! I MIN värld borde man gå i ide och inte envisas med att njuta av vintern! Från 1:a advent fram till nyårsdagen kan man njuta av Juletid, men resten går fetbort. Ska man avnjuta en irish får det bli på julaftonskväll när barnen lagt sig och man bara kan slappa och titta på julgranen…. 

Har egentligen inget emot vintern, då kan man stanna inne och ha det gott utan att få kommentarer typ "skall du inte gå ut i det vackra vädret"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag gillar också vintern, fast nästan av motsatt anledning, det är härligare att vara ute när det är rejält kallt än när det är rejält varmt.

Före lchf tyckte jag det var gott med öl och efter att jag ätit lchf i nästan ett år så tänkte jag unna mig en stor kall öl en gång när jag var på restaurang! Oh fyyyy vad äckligt det smakade!
Jag beställde in ett glas vitt vin istället!

Irish Coffee ska för att vara njutbar utöver grädde, kaffe och whiskey innehålla farinsocker. Inte så bra!
Märkligt #22 som inte gillade ölen! Var den skadad kanske?
Jag har inte smakat sedan januari!
#23 Jag fuskar lite o har en sukett i irishen så som jag oftast har i allt annat kaffe oxå..
Funkar bra även om det inte är samma saken som farinsocker..
drack irish coffee förra helgen, med sukrin. Gick alldeles förträffligt! Fast syrran (som är bosat i England) säger att det ska vara double cream, som ska hällas på sakta utmed en sked, i, och det hade jag inte. Jag tyckte iaf att det gick utmärkt med vanlig hederlig svensk grädde!

Det finns en öl med bara 0,75 g kolhydrater på 100 gram. Då kan du dricka en utan att det ger allt för mkt kolhydrater. Ölen är Spendrups Bright. Smakar hyfsat gott.

Irish Coffee dricker jag gärna uten socker …….smakar kanon….men jag har ju inte socker i vanligt kaffe heller…….
nä det har inte jag heller men i irish måste jag ha! ja sukrin alltså… klart godast med farin men men….
Nu blir jag extra glad att jag aldrig började med alkohol, för då behöver jag inte bry sig om att dra ner på det för kolhydraternas skull. 

#23 Nej, det var nog inget fel på den. Men mina smaklökar har förändrats en hel del - en del saker jag förut tyckte smakade gott är nu äckliga och tvärtom. 
Och jag är nog inte den enda som har märkt en förändring av smaklökarna!