Saltbrist..
Är det möjligt att laka ur kroppen på salt genom att drick mkt vatten??
Dricker nu en del mer vatten än jag brukar, mest för att distrahere kroppen för att den nte ska tro den e sugen på mat så ofta men har de senaste dagarna känt ett behov/sug av salt. Aldrig reagerat på tidigare att jag längtat efter salt.. kan det bero på att saltet sköljts ut??
Dricker kanske 3½l vatten om dagen. Är det bara att åtgärda med en tsk bordssalt då och då eller är det farligt att äta "vanligt" salt på det viset?

kan det vara en bra idé att låta en del av vattnet vara mineralvatten? är inte bara salt du kan laka ur kroppen på. Sedan vet jag inte om 3,5 liter om dagen är nog mycket för att laka ur heller…..
Salt går ju att få i sig via mat oxå, det kanske räcker? Tsk lät mycket.
3½ liter är helt okej. Du måste dricka betydligt mer för att det ska vara farligt.
Jag tror inte heller att 3½ liter vatten lakar ut ditt salt. Om du inte också svettas väldigt mycket - p g a mycket träning och/eller bastubad t ex.
Jag har läst nå'nstans att vi behöver 1 gram salt om dagen för att inte få saltbrist. Oftast får vi i oss mer (ca 10 gram). 1 gram salt får vi nog i oss snabbt genom maten.
Däremot kan mediciner ibland orsaka saltbrist.
Saltsug kan ju visserligen betyda brist på salt… Likaså huvudvärk, törst och även muskelkramper ibland. Behöver du kissa 30-60 minuter efter att ha druckit vätska kan det också vara ett tecken på "rubbad saltbalans". Enligt somliga kan kroppen endast tillgodogöra sig ca 1 dl vätska/timme.
Så om du vill kan du testa om du mår bättre med några extra korn av salt lite då och då - blir det bättre så är det ju bara bra. Du kan ju t ex tillsätta lite, lite salt i det vatten du dricker. Eller äta saltgurka eller annat som är salt.
Däremot att äta mycket salt på en gång ska inte vara bra, varför vet jag dock inte - men det 'chockar' väl kroppen/njurarna/balansen på något sätt.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det beror val pa. Kroppen talar val om sjalv vad den behover? Ar du torstig sa behover du vatten. Ar du sugen sa kanske du behover ata en bit istallet?
Tycker du att det funkar att bli av med suget med vatten? Ar mest nyfiken, for jag tror inte det hade funkat for mig att inte ge den vad den vill ha (savida det inte ar socker da forstas…
). Det hade nog fatt bli en ostbit istallet 
Jag drack extra mycket vatten en gång då jag skulle vara fastande inför provtagning. Jag drack inget efter kl 22.00. Gjorde antagligen detta för att undvika törst och hunger.
Alla prover var bra förutom att det var låga salthalter i blodet.
Har inte druckit extra varken före eller efter denna provomgång och övriga gånger har salterna varit bra.
Okej, tack för svar. Det var nog bara allmännt saltsug då.. :) Jo jag tycker vatten dämpar lite, skippar ju absolut inte maten o så men typ tar ett glas vatten innan så behöver man inte äta lika mkt osv..
Jag tror man lakar ur kroppen på mineraler om man dricker och kissar mycket. Om du dricker mycket under en längre tid är det nog klokt att äta en del mineraltillskott.
Har ingen aning om mängder och relationer, men fråga på hälsokosten

Jag har en del om detta på min hemsida
Du kanske inte har brist men du kan mycket väl ha obalans, dvs spädit ut saltet du har.
Salt är å andra sidan inget farligt så ta ett eller ett par kryddmått salt i ett glas vatten och skölj ner, smakar dock inget vidare. Vanligt bordssalt funkar annars kan jag rekommendera Jozo medelgrovt havssalt som inte innehåller några tillsatser.
#9 Okej, mkt möjlig då att det är så det är. Får helt enkelt bara hälla i lite mer salt i maten kanske då.