Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6380 ggr
mio80
1

Hurra för fläsksvålar!

Har ni provat att bre smör på torkade fläsksvålar? Mmmmums!!! Smakar som hårt bröd, och är väldigt mättande. 60g protein och 35g fett per 100g. En påse innehåller 160g, det blir många små mackor eftersom de är väldigt lätta!  Det är väldigt användbart i matlagningen oxå som t.ex panering har jag läst här på sidan, men inte något om just som "bröd". Värt att prova!!!

Alfers
0

funkar bra att smula dom och använda istället för skorpsmulor i biffar med

zebrarandig
0

Köpte på mig ett antal påsar av Lyka Snacks, men jag tycker att de är väldigt svåra att äta. Vissa "svålar" har lagom krispighet, andra är rena plombdödarna.

Finns det något märke som har, typ chipskaraktär, rakt igenom?

[Pennylane1]
0

dom är friterade/ugnsstekta i sitt fett, inte torkade. Ja det är ett omtyckt LCHF-godis! Jag gillar att dippa dom i CF med torkad örtkrydda från Lidl… MUMS!!!

[Pennylane1]
0

Jag använder Mr Chipps som finns på Willys, vissa är hårda där med… men inte värre än att de slinker ner Skrattande

JAUS
0

Proteinet får ni allt räkna bort, då det är kollagen och inte fullvärdigt och kan inte tas upp av kroppen.

mazen
0

Dipp på CF avocado och lime MUMS

copia
0

JAUS- Nu måste jag fråga..vad menar du med att det inte tas upp i kroppen? Jag har problemet att jag älskar svålar, och det blir lätt ett överskott på protein för mig då. Men jag behöver inte tänka så?

Rynna
0

#5 och #7, det tas upp, men eftersom det inte är fullvärdigt kan man inte använda det för att fylla sitt proteinbehov. Allt protein från fläsksvålar borde då räknas som överskottsprotein (?)

Anmaja
0

Vad ska jag tänka på när jag köper dem? Tillsatser i dem? 

Var köper ni dem?

Vi har inte Willys i Kalmar…

Tacksam för all upplysning.

Anmaja Glad

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Conquest
0

Man ska väl inte knappra fläsksvålar som näringsämne. Det är en god snacks utan kolhydrat och ersätter potatischipsen helt enkelt. Jag hållar med Zebrarandig att de går illa på plomberna. Jag har slutat med riktiga svålar sedan 2 akuta tandläkarebesök. De uppfluffade är inte så plomb-farliga, men smakar papp tycker jag.

Jag slutat med svålar. Jag nästan slutat med choklad. Jag tar en liten stark gammaldags lakrits istället, t.ex. Haribo's Piratos, när jag blir sugen.

JAUS
0

Felet jag gjorde från början var att äta fläsksvålar som måltidsersättning med krämfräshdipp eftersom jag märkte att jag gick ner i vikt då. Men det var i muskelmassa jag framförallt gick ner i, inte fett.

Wtn3
0

Läs innehållsförteckningen, den ska bara bestå av tre saker i princip, svålar, fett och salt.

Energin från proteinet tas upp av kroppen, men musklerna kan inte använda sig av det, så om man räknar dagens proteinintag för att kolla så att man håller sig på 1-2 gram per kilo fettfri kroppsvikt ska man inte räkna med fläsksvålarna. Proteinet i fläsksvålarna är med andra ord lite som socker, energi utan minsta näringsvärde, fast det triggar åtminstone inte sötsug, haha.

copia
0

Tack alla ni som svarar.Då vet jag..Anade väl detta, att kalorier inte bara försvinner. Men då vet jag hur det ligger till, har inga problem att få i mig protein för övrigt, så jag fortsätter med mina älskade svålar då och då.

[Pennylane1]
0

vaddå anade väl detta, att kalorier inte bara försvinner? Varifrån fick du fram det? Du behöver inte bry dig om kalorierna! Det enda är att du inte kan RÄKNA med proteinet utan måste äta annat protein också.

ullisbullis
0

Var hittar ni fläsksvålarna? Är det bland andra snacks eller?

Iansmamma
0

På Willy's t.ex. Mr.Chipps heter de. Finns bland övrigt snacks.

kiwi66
0

#9 Anmaja:

I Kalmar finns de på City Gross. Mot väggen borta vid chipsen. Men se som sagt upp så att du inte tar fel, läs NOGA.

Lyka -prot 73g, kh 0-1g, fett 31g / 100gram.

Anmaja
0

Tack för svar - cyklar till CityGross så fort jag hinner!

/Nalle Puh

mio80
0

Finns det flera sorter?? De jag köpte (se #0) var oxå Lyka. Protein 60g, fett 35g och salt 5g. Inhandlade på Ica.

Om inte min matte är helt åt skogen så blir de på City Gross drygt 104%Obestämd

Wtn3
0

Det finns fler sorter, jag hittade ett par på hemköp från Snack Zone.

aussiemia
0

och mina som jag precis snaskar i mig innehåller bara svål, oljan jag friterade dom i och salt från kvarnen. Himmel så gott!

aswedishsmorgasbord.com

kiwi66
0

Ja, så tokigt -min matte är tydligen åt skogen, för jag reagerade inte. Men så står det faktiskt!

Jag kommer inte ihåg vad det stod på de andra förpackningarna i butiken, men de såg nästan lika dana ut, fast de var gjorda på potatis men med smak och utseende av fläsksvålar. Jag har en bit att åka till CityGross, så jag kan inte kolla på några dar'.

[Pennylane1]
0

Ja, de senare är väl de som heter baconsnacks eller nåt ditåt, dem ska man sky som pesten!

Mozzarellan
0

Hm Detta verkar ju intressant.

Kan det vara samma som "ciccioli" här i Italien?? Om nån vänlig själ vill google detta så finns det foton.

Svål bitar som steks långsamt till små hårda knapriga bitar..

Sånt ssäljs i lösvikt på mitt supermercato.

Vill genast prova och verkar gott med lite mosad avocado som dip…..

Ordet fläsksvålar låter hemskt !!!

Mozzarellan
0

Ps till ovan inlägg.

Det tar cirka 6 timmar att göra ciccioli och det fett som blir över kallas strutto som sen stelnar och "de galma" använder som flott i stekpannan.

[Pennylane1]
0

ja det måste väl vara ungefär samma, finns lite olika tillverkningssätt men resultatet blir nog rätt lika.

Anmaja
0

# 17 - kiwi66 - Ja cyklade ut till CityGross och hittade dem just där du skrev. Det är Lyka men det står protein 70g, kh 0-1g, fett 30g per 100gram

# 12 - wtn3 - Mina innehåller inte bara svålar, fett och salt, utan en massa annat skräp också. Skriver om det i min blogg nu - det gäller verklligen att se upp!

Hur gör jag egna? Bara steka fläsk och låta torka?

Anmaja

…………………………………………

Min blogg: http://blogg.omakastengods.se/

/Nalle Puh

[Pennylane1]
0
Anmaja
0

Tack Pennylane1! Tungan ute

/Nalle Puh

Conquest
0

Ica har ibland äkta danska fläsksvålar i 50 g påser.

Lite billigare är Netto´s Øffer till ca 12 kr för 75 g. Passa på om du kommer till Danmark. Alla slaktare har fläsksvåler. De flesta gör dem själv.

På de flesta skånska marknader finns minst en fläsksvåls-knalle. (Det är faktisk jag som för 15 år sedan tipsade honom var man handlar dem i grossistledet i Danmark!)

Noll kolhydrat!

Om man vill se en massa folk med traditionell sydskånsk kroppsbyggnad ska man gå på Sjöbo marknad. Många har en påse av de där målade potatischips under armen och en 2 liters läsk i handen.