Blodpropp + kolestorol
Min man fick en blodpropp i benet i somras och käkar blodförtunnande. Han har varit på en 3-månaderskontroll och allt var fint, utom att de tyckte att hans kolestorol var för högt. Han hade ett totalvärde på 6,5!! Vi har inte fått uppdelningen än, men det tyckte ABSOLUT att han skulle käka medicin.
Nu är jag så arg och upprörd att jag ryster. Min man är inte LCHFare och tror inte på det, men förhoppningsvis kan jag hålla honom borta från statinerna.
MEN. Jag är inte läkare. Är det kanske i alla fall en god ide att käka möget om man haft en propp?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Oj, Halvdansken, det var ju inte bra med din mans blodpropp. Jag kan inte svara på din fråga, men vill ändå titta in och säga att det gäller olika högsta värde beroende på status. Har du haft en blodpropp är det ett lägre värde som är högsta tillåtna. Men det visste du kanske redan.
Hoppas någon av doktorerna tittar in och svarar. Kanske vi skulle flytta din fråga till Andreas Eenfeldts låda?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack maria. Fick svar från Andreas på hans sajt, och han tyckte inte att 6,5 var nåt att oroa sig för.
Jag är rädd för statiner, min mamma blev skitdålig av dem, och hon har en väninna som blivit så muskelsvag att hon trillar hela tiden och tom har hamnat på sjukhus med brutan arm pga den lortemedicinen.
Så hemskt med din mamma.
Hoppas det ordnar sig för din man utan Statiner.

Min egen erfarenhet av att ha tagit statin några veckor är att jag fick ont i muskler jag inte ens visste att jag hade, dvs att jag som aldrig någonsin haft ont i kroppen på oförklarligt sätt fick ont strängt taget överallt. Det upphörde när jag slutade ta joxet; inte direkt, utan avklingande.