Blodpropp + kolestorol
Min man fick en blodpropp i benet i somras och käkar blodförtunnande. Han har varit på en 3-månaderskontroll och allt var fint, utom att de tyckte att hans kolestorol var för högt. Han hade ett totalvärde på 6,5!! Vi har inte fått uppdelningen än, men det tyckte ABSOLUT att han skulle käka medicin.
Nu är jag så arg och upprörd att jag ryster. Min man är inte LCHFare och tror inte på det, men förhoppningsvis kan jag hålla honom borta från statinerna.
MEN. Jag är inte läkare. Är det kanske i alla fall en god ide att käka möget om man haft en propp?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Oj, Halvdansken, det var ju inte bra med din mans blodpropp. Jag kan inte svara på din fråga, men vill ändå titta in och säga att det gäller olika högsta värde beroende på status. Har du haft en blodpropp är det ett lägre värde som är högsta tillåtna. Men det visste du kanske redan.
Hoppas någon av doktorerna tittar in och svarar. Kanske vi skulle flytta din fråga till Andreas Eenfeldts låda?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack maria. Fick svar från Andreas på hans sajt, och han tyckte inte att 6,5 var nåt att oroa sig för.
Jag är rädd för statiner, min mamma blev skitdålig av dem, och hon har en väninna som blivit så muskelsvag att hon trillar hela tiden och tom har hamnat på sjukhus med brutan arm pga den lortemedicinen.
Så hemskt med din mamma.
Hoppas det ordnar sig för din man utan Statiner.

Min egen erfarenhet av att ha tagit statin några veckor är att jag fick ont i muskler jag inte ens visste att jag hade, dvs att jag som aldrig någonsin haft ont i kroppen på oförklarligt sätt fick ont strängt taget överallt. Det upphörde när jag slutade ta joxet; inte direkt, utan avklingande.
Men om mannen inte vill pillra i sig möget, så finns det kanske sånt som han borde ta av vad läkaren har ordinerat. Jag tänker på blodförtunnande eller koagulationshämmande mediciner som Trombyl (acetylsalicylsyra, samma som Magnecyl, men liten daglig dos) eller Waran (warfarin, råttgift i mycket liten dos, hindrar att blodproppar bildas). Dom medicinerna, i den mängd som ordineras, är verksamma mot blodproppar. Acetylsalicylsyra är också inflammationshämmande.

Han käkar Waran nu, och ska göra det i 3 månader till (6 totalt). Så den biten är ok. Men de har ju stressat upp honom nu med att om han inte får ordning på kolestorolet så får han en ny.

Det var som f-n…
Jag skickade en bunke länkar från Kostdoktorn om statiner och kolestorol, och mannen är - efter att ha läst dem - numera väldigt tveksam till medicineringen och sa tom "…det är ju sockert som är farligt, verkar det som…"
Minsann o da!
Wow, inte illa!!
Hoppas han kan ta till sig lite mer att det är farligt med socker, nu när han fått ett kvitto på det genom blodproppen…
:-)

Jag vet inte vad som händer. I dag sa han att han inte rökt på hela dagen, så nu skulle han nog inte röka mer. Han slutade dricka på samma sätt (var aningen tung i det). Pang - bom - stopp.
Plötsligt är det jag som är den lastfyllda i familjen (snus + öl).
Det är bara att tacka och ta emot! :-) Och låtsas som ingenting, hehe!
Hmm snus är inte lika farlig som cigaretter iaf. Bra att din man bestämde sig att inte röka och dricka och komma fram till att socker är farligt.
Lycka till!
Har med tagit statiner men på grund av att jag är född med en neurmuskulär sjukdom kollade de noga hur jag mådde och jag fick testa olika sorter, med Crestor försvann allt muskelont och likaså den extra svaghet jag fått av andra sorter. Åt dem i 3 år och hade inga biverkningar alls, det sista året har värdena legat bra så nu behöver jag dem inte.

Tack för det Karin, vi vet ju inget om olika sorter, om det nu blir till nåt.