Torka svål
Hur gör ni?
Vi slaktade gris i förra helgen och tog tillvara på så mycket svål som gick, skall mala ner den hade vi tänkt. Men den måste väl torkas först? hur har ni som gjort detta tidigare gjort då? den är fortfarande ganska fettig
Nja.. Torka? Ska den inte saltas eller tillredas först? Har för mig jag sett hur man tillreder dem i ugn på en stor plåt så de blir knapriga, kanske någon annan vet var det var?
ja dom ska friteras i sitt eget fett… airam beskriver hur man gör har jag för mig.
Ah, ja där var det!
Vill du göra sådana där som man kan köpa? Puffiga liksom? Då ska du göra så här.
1. Koka svålarna.
2. Torka dem i ugn länge och väl.
3. Fritera! I mycket het olja.
Tiderna har jag inte i huvudet.
det stod i länken jag gav, både airams med tider och sen ett danskt recept med
fast nån torkning anser vare sig airam eller "danskarna" att det ska vara
Airam steker dem ju bara rakt av.

fast jag skall ju mala der den och göra mjöl av den. har för mig att jag läst att folk gjort det? har jag blitt helt snurrig?
du måste ju fritera/steka dem först! De svålar man köper och mal är ju friterade.
Ja hemul, men hon gav ju länk till det danska sättet.

#10 jaha! *glödlampa* visste inte detta. rookie…
fast, nu känner jag att det kanske sket sig alltihop ändå? den svål vi har tagit tillvara på är ju avfettad om man säger så, är bara skinn, går det att fritera den ändå? eller äsch! jag testar! kan inte bli värre än att det misslyckas, eller hur? ;D
så jag friterar/steker och sen maler jag?
japp! Som airam beskrivet får du låta dem kallna på papper som suger åt sig överflödigt fett för de blir kanske inte knapriga annars, ungefär som när man vill ha knaprigt bacon.